اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۵۴۲

کاهش قیمت خودرو به دلیل کمبود عرضه محال است

ایرنا| بازار خودروی ایران در وضعیتی این روزها با صعود شدید قیمت رو به رو شده که به نظر می‌رسد ریشه اصلی این ماجرا، کاهش عرضه خودرو از طرف خودروسازان است. با ایجاد موج افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها انتظار می‌رفت حجم تولید تا حدی افزایش یافته و قیمت‌ها در بازار تعدیل شود. این در حالی است که اطلاعات موجود از خرید و فروش‌های روز گذشته بازار نشان از افزایش یک تا 6 میلیون ‌تومانی قیمت خودرو دارد. بر این اساس رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در رابطه با قیمت فعلی خودرو در بازار گفت: وقتی خودروسازان قیمت بالا اعلام می‌کنند و خودرویی تحویل نمی‌دهند، وضع اینگونه می‌شود. سعید موتمنی گفت: عرضه قطره چکانی خودرو به بازار البته علت اصلی‌اش کاهش تولید ناشی از کمبود قطعات است، با این حال، همان شمار خودرویی هم که به تولید می‌رسد، طبق روالی منطقی راهی بازار نمی‌شود.

موتمنی با اشاره به اینکه قیمت خودروهای داخلی در چند ماه گذشته تقریبا ثبات یافته بود و کمتر دچار تلاطم می‌شد، تاکید کرد: اما زمانی که طی ۱۰روز چندین قیمت اعلام شده و با جو روانی جامعه بازی می‌شود، معلوم است که این وضع در بازار تاثیر منفی می‌گذارد. به گفته او، وقتی خودروسازان قیمت خودروهای خود را که پیش‌فروش کرده بودند، کاهش داده و با قیمت قبل عرضه کردند، دیگر چه دلیلی برای افزایش قیمت خودرو در بازار وجود دارد؟ کاهش قیمت خودرو نه روی کاغذ بلکه با عرضه آن به بازار انجام می‌شود. در واقع اگر خودرویی به بازار عرضه نشود، قیمت‌ها نیز کاهش نمی‌یابد.

سهم صنعت شیشه از صادرات

خبرگزاری صدا و سیما | دبیر انجمن صنعت شیشه ایران گفت: میزان صادرات انواع محصولات شیشه‌ای به سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن می‌رسد که ارزش آن ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. حسین زجاجی گفت: در این صنعت توان تولید بیش از دو و نیم میلیون تن شیشه در چهار بخش وجود دارد.

او افزود: ظرفیت تولید در بخش شیشه تخت سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن، در شیشه بلور ۴۰۰ هزار تن و شیشه بطری ۴۳۰ هزار تن و بخشی نیز مربوط به سایر انواع شیشه است. زجاجی گفت: اگر برخی مشکلات نبود امسال در صادرات به یک میلیون تن می‌رسیدیم و پیش بینی ما این است که تا سال ۱۴۰۰ حداقل ظرفیت تولید ما به ۳ میلیون تن و میزان صادرات به حدود یک میلیون تن برسد. او افزود: کربنات سدیم، سیلیس و دولومیت از مواد اولیه تولید شیشه است که در این زمینه کاملا خودکفا هستیم و خوشبختانه تمام این صنعت خصوصی است. زجاجی گفت: در خصوص صادرات باید به مسائلی مثل حمل و نقل و قوانین مقررات صادراتی توجه بیشتری شود.

تداوم روابط اقتصادی ایران و برزیل

پایگاه خبری اتاق ایران| معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با «رومانا دوگانیوک»، رییس اتاق مشترک بازرگانی برزیل و ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. محمدرضا کرباسی در این نشست، با اشاره به عدم وجود توازن در روابط تجاری ایران و برزیل، بر ظرفیت‌های دو کشور به منظور افزایش حجم مبادلات تجاری تأکید کرد. معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، تداوم روابط تجاری میان ایران و برزیل را منوط به ایجاد توازن در مبادلات دوجانبه دانست و افزود: در حال حاضر سهم مبادلات تجاری ایران و برزیل 2.5 میلیارد دلار و سهم ایران از این مبادله دو جانبه تنها 40 میلیون دلار است. از آن‌سو، «رومانا دوگانیوک» رییس اتاق مشترک بازرگانی برزیل و ایران در این نشست، ضمن تایید صحبت‌های معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و قول پیگیری در خصوص ایجاد توازن در مبادلات دوجانبه از طریق بخش خصوصی و دولتی کشور برزیل، از علاقه‌مندی بخش خصوصی برزیل جهت توسعه روابط تجاری با همتایان ایرانی خبر داد.

ضرورت جلوگیری از صادرات میوه

پایگاه خبری اتاق اصناف تهران| رییس اتحادیه صنف بارفروشان تهران با هشدار نسبت به عواقب صادرات میوه گفت: اگر از صادرات میوه جلوگیری نشود، شاهد گرانتر شدن میوه در شب عید خواهیم بود. حسن صابری بیان کرد: چندی است که صادرات بی‌رویه برخی محصولات کشاورزی به ویژه گوجه فرنگی، کاهو، خیار، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیب‎زمینی‎، پرتقال و سیب و… منجر به کاهش عرضه داخلی و به تبع آن افزایش قیمت این محصولات گردیده است. با توجه به اینکه میوه، سبزی جات و فرنگی جات در سبد مایحتاج اصلی خانوارها است، نمودار تقاضای اقلام فوق در بهمن و اسفند ماه رو به افزایش است و چنانچه در روند صادرات آنها بازنگری و نظارت نشود؛ شاهد افزایش چند برابری قیمتها و بحران اقلام فوق در سطح کشور خواهیم بود. او تاکید کرد: بر این اساس ضروری است به منظور جلوگیری از صادرات و افزایش قیمت محصولات کشاورزی تدابیر لازم باید اتخاد شود.

صابری در ادامه افزود: هر ساله ذخیره‌سازی میوه شب عید در آبان ماه انجام می‌شد؛ اما به دلایل شرایط موجود، امسال این رویه صورت نگرفت؛ لذا به یک‌باره تصمیم گرفتند دی ماه ذخیره‌سازی کنند. او گفت: ذخیره‌سازی شامل سیب و پرتقال است که پرتقال با قیمت تمام شده ۳۱۰۰ تومان و دیگر مخارج حدود ۴۵۰۰ تومان می‌شود و سیب با قیمت ۷۹۸۰ تومان از درب سردخانه برآورد می‌گردد.

 

ارسال نظر