اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۰۲

تایید صلاحیت 185 نفر در انتخابات اتاق

ایلنا| رییس هیات نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی از تایید صلاحیت 185 نفر برای انتخابات اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: ملاک برای ما، کارت بازرگانی معتبر است و هر داوطلبی که بیش از سه سال سابقه کارت بازرگانی داشته باشد و از شش ماه قبل از ثبت نام عضو هیات‌مدیره شرکت باشد، می‌تواند در انتخابات حضور یابد. ابراهیم بهادرانی در خصوص آخرین روند بررسی رسیدگی به شکایات داوطلبین شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی گفت: برابر زمانبندی اعلام شده کار رسیدگی هیات نظارت بر انتخابات تمام شده و اسامی افراد حائز شرایط به انجمن نظارت اعلام شده است. رییس هیات نظارت افزود: آن دسته از کاندیداهایی که به نتایج بررسی هیات معترض هستند سه روز فرصت دارند تا شکایت خود را به صورت کتبی به انجمن بدهند و در صورتی که انجمن نیز نظر هیات را تایید کند آنها می‌توانند شکایت خود را به هیات عالی که ریاست آن بر عهده وزیر صنعت است ارایه کنند پس از این مرحله لیست واجدین شرایط نهایی خواهد شد و کاندیداها تا نهم اسفند فرصت دارند تا کارهای تبلیغی خود را انجام دهند. او در خصوص مولفه‌های بررسی صلاحیت کاندیداها گفت: ملاک برای ما کارت بازرگانی معتبر است و هر داوطلبی که بیش از سه سال سابقه کارت بازرگانی داشته باشد و از شش ماه قبل از ثبت نام عضو هیات‌مدیره شرکت باشد می‌تواند در انتخابات حضور یابد. بهادرانی در خصوص عمده شکایات مطرح شده گفت: با توجه به حضور کم افراد در گروه کشاورزی و معدن برخی از کاندیداها خواهان جابه‌جایی به گروه دیگر بودند که با هماهنگی که با انجمن نظارت داشتیم این مشکل حل شد. دو مورد نیز خواهان ثبت نام خارج از موعد قانونی بودند و اظهار داشتند که آگهی ثبت نام را ندیده بودند که خواسته آنها رد شد در مجموع لیست 185 نفری کاندیداها روز سه شنبه به انجمن نظارت ارسال شد.

نگاه مثبت به کانال مالی اروپا

ایسنا| یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است در شرایطی که فشار امریکا برای مسدودسازی مسیر همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای خارجی ادامه دارد، گشایش کانال مالی اروپا قدمی مثبت و حرکتی سدشکن به شمار می‌رود. محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته اصلی‌ترین تمرکز دولت ترامپ در حوزه تحریم ایران بر این موضوع قرار داشته که فعالان اقتصادی ایرانی نتوانند تعاملات جدی با کشورهای جهان داشته باشند و حتی اگر صحبتی از همکاری بوده نیز دولت امریکا تلاش کرده با تهدید یا تحریم مانع از آن شود. به گفته او، در چنین شرایطی و با وجود باقی ماندن اروپا در برجام، کشورهای اروپای راهی سخت برای حمایت از تداوم همکاری‌های اقتصادی با ایران داشتند و با وجود اینکه تلاش کردند فعالان اقتصادی خود را به تداوم حضور در ایران دعوت کنند اما در عمل بخش غیر دولتی از ترس تحریم‌های امریکا به سختی حاضر به همکاری می‌شود. این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه فشارهای امریکا در زمینه راه‌اندازی کانال مالی اروپا نیز ادامه داشت، تصریح کرد: با وجود تمام این فشارها سه کشور قدرتمند اروپایی قبول کردند که میزبان آغاز به کار این کانال باشند و هرچند فعلا این کانال در سطحی محدود راه‌اندازی شده اما صرف آغاز به کارش اهمیت برجام برای کشورهای اروپایی را نشان می‌دهد و با توجه به اینکه نخستین اقدام عملی در این حوزه به شمار می‌رود یک حرکت سدشکن و مهم خواهد بود. نجفی‌منش در پاسخ به این سوال که بخش‌های صنعتی کشور چگونه می‌توانند از این کانال مالی بهره‌مند شوند، گفت: در مرحله نخست ما باید تلاش کنیم از فضای مثبت به وجود آمده استفاده کنیم و ببینیم در آینده دولت‌های اروپایی چه تلاش‌هایی برای حفظ برجام و اجرای تعهداتشان خواهند داشت.

کاهش تولید و اشتغال در صنعت کفش

ایسنا| عضو هیات‌مدیره انجمن صنعت کفش ایران ضمن برشمردن برخی چالش‌های اساسی در صنعت کفش، اظهار کرد: اگر تمام واحدهای تولیدی با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار شوند، این صنعت قادر به افزایش ۴۰ درصدی نیروی انسانی خود خواهد بود. علی لشکری از کاهش میزان تولید و اشتغال واحدهای تولیدی صنعت کفش خبر داد و گفت: میزان تولید و اشتغال در صنعت کفش در مقایسه با سال گذشته به ترتیب حدود ۵۰ و ۲۰ درصد کاهش داشته است. او با اشاره به افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه تولید کفش، تصریح کرد: این در حالی است که قیمت فروش محصولات تولید شده نسبت به اوایل سال متوسط ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه، کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تقاضا، تداوم وجود قوانین دست و پاگیر، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، مشکلات ناشی از ضوابط ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک و ضرورت برگشت ارز حاصل از صادرت را از جمله مشکلات و چالش‌های صنعت کفش عنوان کرد. به گفته او، حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه تولید کفش وارداتی است، اما با توجه به اینکه تنوع تولید انواع پاپوش زیاد است، مقدار دقیق آن مشخص نیست. عضو هیات‌مدیره جامعه صنعت کفش ایران همچنین عرضه ناکافی و قطره‌چکانی مواد اولیه در بورس کالا از سوی پتروشیمی‌ها را یکی دیگر از مشکلات این صنعت عنوان و اظهار کرد: برای حل این مشکل در حال حاضر بسته حمایت از رقابت‌پذیری صنایع پایین‌دستی از سوی اتاق بازرگانی ارایه شده و در دستور کار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است.

 

ارسال نظر