اصلاحات ساختاری کمک به رفع محدودیت‌های خارجی

۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۲۳۵

سیدبهاالدین حسینی‌هاشمی|

کارشناس مسائل اقتصادی |

کانال مالی اروپا که تحت عنوان spv از آن یاد می‌شود برای تسهیل تجارت ایران با کشورهای حوزه اتحادیه اروپا ایجاد شده است. با توجه به محدودیت‌هایی مثل عدم همکاری بانک‌های بین‌المللی با ایران و مسدود شدن سوئیفت، باید راه‌اندازی این کانال مالی را به فال نیک گرفت، هرچند همه مشکلات ما را حل نمی‌کند. کانال مالی اروپا راهگشاست اما برای تمام مبادلات تجاری مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

 اولویت با تجارت دارو و غذاست هرچند ممکن است در آینده این کانال برای تجارت دیگر کالاها استفاده شود.

آیا باید راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا را یک موفقیت دانست؟ ازنظر من بله به این دلیل که ایالات‌متحده امریکا در دور تازه تحریم‌ها تلاش می‌کند همه منافذ تجارت ایران را ببندد و کشورمان را بطور کامل محبوس کند. راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا با توجه به رویه ایالات‌متحده امریکا گام مثبتی است هرچند نمی‌توان آن را جایگزین سوئیفت تلقی کرد.

آیا راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا به توسعه همکاری‌های بانکی ایران کمک می‌کند؟ ازنظر من پاسخ به این سوال هم مثبت است. غیر از بانک‌های بزرگ بین‌المللی بازیگران دیگری در عرصه تبادلات مالی در سطح جهان فعالیت می‌کنند که شرکت‌های کوچک ایرانی می‌توانند از خدمات آنها استفاده کنند. این بازگیران کمتر در حوزه امریکا ایفای نقش می‌کنند و در کشورهایی ایجاد شده‌اند که تجارت کمتری با امریکا دارند.

 کانال مالی ایران و اروپا می‌تواند زمینه ارتباط شرکت‌ها و انتقال پول از طریق این بانک‌ها را هم فراهم کند. فراموش نکنید که در شرایط تحریم بانک‌ها یک صرافی کوچک می‌تواند نقش موثری در انتقال پول ایفا کند پس نباید از کانال مالی یا هر واحد مبادلات پولی کوچکی ناامید بود.

با توجه به محدودیت‌های پیش رو سال آینده سال سختی برای ایران خواهد بود اما می‌توان با فعالیت‌های کوچک و اعمال اصلاحات ساختاری کمی از محدودیت‌ها کم کرد. تصویب اف‌ای‌تی‌اف، تلاش برای شفاف‌سازی بیشتر، رعایت قواعد بانکداری بین‌المللی در بانک‌های ایران، اصلاح ساختار مالی و بهبود کفایت سرمایه، تقویت نظام کنترل و مدیریت ریسک ازجمله اقداماتی است که می‌توان با انجام آن به رفع موانع بین‌المللی در دوره تحریم‌ها کمک کرد.

 

ارسال نظر