راهکارهای جدید برای همگرایی ارزی دولت و بخش خصوصی

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۵:۵۶
کد خبر: ۱۳۸۴۰۱
راهکارهای جدید برای همگرایی ارزی دولت و بخش خصوصی

جمشید نفر دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به درخواست رییس کل بانک مرکزی برای تشکیل کمیته‌ای ۴جانبه به منظور هم اندیشی و رسیدن به یک راهکار مناسب برای حل مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات، اظهارداشت: پیشنهاد تشکیل کمیته جدید از سوی رییس کل بانک مرکزی در جلسه دوهفته قبل مطرح شد زیرا بازگشت ارز به سامانه نیما برای تعادل بخشی به منابع ارزی بانک مرکزی بسیار ضروری است تا صف تقاضا ایجاد نشود.

براین اساس مقرر شد تا کمیته‌ای با حضور رییس کل بانک مرکزی، اتاق بازرگانی ایران و وزرای اقتصاد و صنعت برگزار شود تا با تعامل چالش‌های روند بازگشت ارز و راهکارهای بخش خصوصی در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد تا ضمن تسهیل مسیربازگشت ارز حاصل از صادرات، هم بانک مرکزی به اهداف خود برسد و هم صادرکنندگان درادامه مسیر موانع کمتری را تجربه کنند.

وی با بیان اینکه از زمان صدور بخشنامه بازگشت ارز حاصل از صادرات تاکنون دو جلسه از سوی اتاق بازرگانی با رییس کل بانک مرکزی برگزار شده و طی آن صادرکنندگان بخش خصوصی موانع موجود در راه صادرات و بازگشت ارز را مطرح کرده‌اند. در آخرین نشست رییس کل بانک مرکزی با اتاق وی اعلام کرد که این موانع ارتباطی با بخشنامه‌های صادر شده ندارد و دستگاه‌های دیگر مانند گمرک و وزارت صنعت باید این موانع را برطرف کنند. اما از آنجا که از آبان ماه تاکنون دستگاه‌های مرتبط با این موضوع نسبت به رفع مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات فعالان اقتصادی اقدامی انجام ندادند، مقرر شده است که این جلسه برگزار شود.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید براینکه چانچه بانک مرکزی و وزارت خانه‌های ذیربط با پیش فرض در این جلسات حضور پیدا نکنند و راهکارهای ارایه شده از سوی بخش خصوصی را به منظور تسهیل هر چه بیشتر بازگشت ارز حاصل از صادرات بشنوند، قطعا به نتایج مثبت با قابلیت اجرایی خواهند رسید.

 به گفته نفر راهکار پیشنهادی کنفدراسیون صادرات ایران در این زمینه این بود که 20 درصد از ارز حاصل از صادرات در اختیار شخص صادرکننده قرار گیرد تا برای حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور یا هزینه‌های صادراتی و گمرکی مورد استفاده قرار گیرد. 20 درصد دوم نیز با نرخ توافقی به صرافی‌های مجاز مورد نظر بانک مرکزی فروخته شود و در نهایت 60 درصد باقی مانده با نرخ توافقی در اختیار وارد‌کنندگان قرار گیرد که البته ضروری است برای این امر از مکانیزم کنترلی لازم استفاده شود تا به دست وارد‌کننده واقعی برسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این مکانیزم کنترلی را می‌توان از پایانه‌های گمرکی انجام داد، یادآور شد: تنها ایراد بانک مرکزی به این طرح این است که امکان دارد با اجرای این طرح دوباره قیمت ارز در بازار با نوسان روبه رشد مواجه شود. زیرا فروش به صورت توافقی است اما ما مدعی هستیم که مکانیزم قیمت ارز تحت کنترل دولت است ضمن اینکه صادرکنننده مجبور است که ارز خود را بفروشد و چنانچه بخواهد گران بفروشد و مشتری نداشته باشد ملزم است که قیمت خود را پایین بیاورد. بنابراین شبهه نوسان در بازار ارز نمی‌تواند منطقی باشد.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید براینکه ضرورت اعتماد بین دولت و فعالان بخش تجاری کشور برای عبور از چالش تحریم‌ها و بازگشت ارز حاصل از صادرات به هر طریق ممکن، بیش از هر زمان دیگر نیاز است، تصریح داشت: در جایی که صادرکنندگان بزرگ بخش خصوصی که از تجربه و اهلیت در امر تجارت بهره مند هستند و سال‌ها بازارهای خارجی را در حوزه‌هایی مانند پسته و فرش آشنا کرده‌اند، امروز به دلیل موانع موجود برسرراه صادرات از ادامه فعالیت در این حوزه بازمانده‌اند می‌تواند زنگ خطری برای بخش تجارت کشور باشد که امید است با برگزاری این جلسه و تعامل مسوولان موانع یادشده مرتفع و بازگشت ارز حاصل از صادرات با تسهیل بیشتری انجام شود.

 

ارسال نظر