فروش‌ فوق‌العاده جایگزین نمایشگاه بهاره شود

۱۳۹۷/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۱۹
فروش‌ فوق‌العاده جایگزین نمایشگاه بهاره شود

گروه تشکل‌ها|

رییس اتاق اصناف ایران با تاکید بر ضرورت بهره‌‌گیری از ظرفیت اصناف در توزیع کالاهای با نرخ یارانه‌ای و تنظیم بازاری می‌گوید: بهتر است به جای برگزاری نمایشگاه‌های بهاره فروش‌های فوق‌العاده، جشنواره و تخفیف‌های ویژه در ایام پایانی سال انجام شود.

سعید ممبینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق اصناف ایران، با اظهار بی‌میلی از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره گفت: بازار اکنون در رکود به سر می‌برد و در این وضع بهتر آن است که به جای برگزاری نمایشگاه بهاره فروش‌های فوق‌العاده در واحدهای صنفی برگزار شود. او با بیان اینکه بسیاری از نمایشگاه‌ها کیفیت لازم را ندارند، گفت: ممنوعیتی برای برگزاری نمایشگاه بهاره یا سایر نمایشگاه‌ها وجود ندارد اما ما واحدهای توزیعی را به فروش فوق‌العاده، جشنواره و ارایه تخفیف‌های ویژه تشویق می‌کنیم.

ممبینی با تاکید بر ضرورت به‌کارگیری از ظرفیت اصناف برای توزیع کالاهای اساسی در کشور گفت: در گذشته و به ویژه در دهه ۶۰ و ۷۰، تجربه توزیع کالاهای اساسی و کوپنی در واحدهای صنفی وجود داشته است. در جنگ اقتصادی و فشارهای تحریمی توزیع برخی از کالاها به صورت سهمیه‌ای در دستور کار قرار گرفته است اما مبنای توزیع درست نیست و مشخص نیست که این کالا قرار است به چه شکل به بهترین شیوه توزیع شود. توزیع گوشت و مرغ باید روند مناسبتری در واحدهای صنفی به خود بگیرد.

او از تهیه نرم‌افزاری به این منظور خبر داد و افزود: واحدها باید براساس کد ملی کالاها را در اختیار مصرف‌کننده واقعی قرار دهند تا یک فرد این امکان را نداشته باشد که ده بار در صف بایستد و گوشت و مرغ با قیمت تنظیمی بازار را دریافت کند. رییس اتاق اصناف گفت: اتاق‌های اصناف آمادگی خود را به دولت اعلام کرد‌ه‌اند و در کنار فرو‌شگا‌‌ه‌های زنجیره‌ای، واحدهای صنفی نیز این امکان را دارند که در سیستم توزیع کالاهای اساسی در کشور نقش مهمی ایفا کنند. ممبینی درباره راهکار اصناف برای جلوگیری از چندنرخی بودن کالاها در بازار اظهار کرد: هرگونه بی‌نظمی در قیمت‌ها و تغییرهای یک باره و چندباره موجب می‌شود تا انگشت اتهام نرخ‌های متفاوت در بازار به سوی اصناف نشانه‌ رود، درحالی که اصناف نقش چندانی در قیمت‌گذاری ندارند.

اولویت برنامه ما در اصناف برای نظم‌بخشی بر بازار، نظارت است و اگرچه ممکن است گران‌فروشی یا تخلف‌هایی در حوزه اصناف وجود داشته باشد اما واقعیت این است که بحث کنونی بحث گرانی است نه گران‌فروشی. او ادامه داد: آنچه جامعه اکنون با آن دست به گریبان است، موضوع افزایش قیمت‌هاست نه گران‌فروشی. البته در محیط گرانی ممکن است گران‌فروشی نیز صورت گیرد. اصناف وظایف قانونی دارند که از جمله آنها نصب برچسب قیمتی کالا و ارایه درصد سود قانونی بر روی فاکتورهای خرید است و اگر این موارد رعایت شود نباید گلایه‌ای از اصناف وجود داشته باشد.

رییس اتاق اصناف ایران گفت: در قانون جرایمی برای متخلفان پیش‌بینی شده و پرونده‌هایی نیز برای رسیدگی تشکیل شده است. ما در اصناف مدعی آن نیستیم که تخلفی انجام نمی‌شود اما مشکل کنونی گرانی است و وقتی مواد اولیه تولید با افزایش مواجه شده، طبیعی است که در سیستم توزیع نیز این کالا با افزایش قیمت در واحدهای توزیعی ارایه می‌شود.

ممبینی با اشاره به برخی مشکلاتی که در نظام توزیع وجود دارد، گفت: گاهی مشاهده می‌شود که توزیع‌کننده کالایی را با نرخ دلار گذشته که تا ۱۸ هزار تومان بالا رفته بود، تعیین کرده است و این وضع موجب می‌شود که مردم و واحد صنفی روبه‌روی هم قرار گیرند و گلایه‌هایی به وجود آید.

به همین دلیل، با برگزاری جلسه‌هایی با تولیدکنندگان، انجمن‌های تولیدی و اتاق‌های بازرگانی درصدد هستیم تا قیمت‌ها از نظم و ثبات نسبی در بازار برخوردار باشد و از چندنرخی در بازارهای کالایی جلوگیری شود.

او با اشاره به نشست هیات نمایندگان اتاق‌های اصناف، گفت: اتاق‌های اصناف‌ سراسر کشور در تلاش هستند تا در جهت رفع تنگناهای اقتصادی کشور عمل شود.

ممبینی با بیان اینکه بازار از آرامش کامل برخوردار است، گفت: تلاش ما این است که هیچ کمبودی در بازار وجود نداشته باشد، کمبودها رصد می‌شود و تلاش می‌شود تا هیچ بی‌نظمی در بازارهای کالایی وجود نداشته باشد.

 

ارسال نظر