اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۹۸

منطقی است حمایت از بخش خصوصی مادام العمر باشد؟

رییس اتاق ایران خطاب به بخش خصوصی گفت: آیا منطقی است که مساله حمایت از بخش اقتصادی مادام‌العمر باشد؟ آیا منطقی است که ما کودکی را بزرگ کنیم و زمانی که به راه افتاد آن را به حال خود واگذار کنیم؟ ما نباید در دام اعتیادی حمایتی بیافتیم که در آن منطقی وجود ندارد و این امر یک نوع اتلاف منافع است. به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در شصتمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در اتاق بازرگانی مشهد، با اشاره به مثلث توسعه ترسیمی استاندار استان، اظهار کرد: نگاه استاندار به مثلث توسعه اقتصادی یک نگاه متفاوت با نگاه‌های معمول با مسائل اقتصادی کشور است. وی ادامه داد: در این مثلث دو ضلع را به دولت و یکی را به مجلس نسبت داده‌اند و در قاعده آن کارآفرینان و فعالان اقتصادی قرار گرفته است. رییس اتاق ایران با بیان اینکه میزان اهمیت دادن به بخش خصوصی در قاعده این مثلث بسیار ارزشمند است، افزود: این امر نشان از یک اعتقاد واقعی به روند درست فعالیت‌های اقتصادی در آینده دارد. شافعی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی آنچه در توان و آماده دارد را با اتحاد و با یک قرارداد اجتماعی، در قالب حرکت‌های اقتصادی دنبال می‌کند. وی تاکید کرد: یکی از علت‌های اصلی که در عرصه اقتصادی توفیق پایداری نداشته‌ایم این است که تمام سیستم‌های پاداش‌دهی در کشور به کارهای غیرمولد اختصاص داشته و این امر یک اشتباه است. شافعی اضافه کرد: امروزه بحث نگاه به سیستم بانکی بسیار مهم است و باید مورد بررسی قرار گیرد همچنین این بخش نیازمند یک تغییر نگاه جدی است. وی با بیان اینکه نسبت سپرده‌های ما به تسهیلات وضعیت نامطلوبی دارد و در رتبه ۲۶ کشوری قرار داریم، گفت: همچنین در طول چند سال گذشته سهم سه بخش تولید، تولید صنعتی و کشاورزی کاهش پیدا کرده و نگاه به سوی بخش‌های مولد نیز مثبت نبوده و همواره منابع جذب امور غیرمولد شده که باید در این امر تجدید نظر صورت گیرد. شافعی در ادامه گفت: حمایت باید همواره هدف‌دار و کاهنده باشد، ما در حال حاضر واحدها و تولیداتی داریم که به زودی از مصرف بازار داخلی هم حذف خواهند شد، با این عوامل چگونه باید برخورد کنیم؟

رفع ممنوعیت صادرات دام زنده عاملی موثر در کنترل قاچاق

منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به رفع ممنوعیت صادرات دام زنده اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان حوزه دام بر این باورند که قاچاق نتیجه ممنوعیت صادرات دام زنده است که باید هر چه سریع‌تر از سوی مسوولان ذی ربط آزاد شود. وی افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز در ماه‌های اخیر، ازدیاد تقاضا از سوی کشور‌های عربی موجب شد بخش قابل توجهی دام زنده به صورت غیر قانونی از مرز‌های کشور خارج شود که این امر بر کمبود دام در میادین و افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار دامن زد، درحالیکه رفع ممنوعیت صادرات دام در ازای تعرفه و واردات یک کیلو گوشت در ازای صادرات دو کیلو دام زنده می‌تواند در کنترل بازار بسیار موثر باشد. پوریان با اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز در ماه‌های اخیر بر گرانی تمامی کالا‌ها دامن زد، بیان کرد: بازار دام زنده و گوشت قرمز از نوسان نرخ ارز در ماه‌های اخیر بی نصیب نماند چرا که به دلیل جذابیت صادرات، بسیاری از قاچاقچیان اقدام به خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور کردند. رییس تامین کنندگان دام زنده با اشاره به اینکه مشکلی در تولید دام نداریم، گفت: این درحالی است که قاچاق بی رویه دام از مرز‌های کشور منجر به کمبود دام زنده و افزایش قیمت گوشت در بازار شده است. پوریان با اشاره به اینکه واردات دام زنده تاثیر بسزایی در کاهش قیمت و کنترل بازار دارد، بیان کرد: با توجه به گرانی‌های اخیر در بخش گوشت قرمز قرار است که ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار راس دام زنده از رومانی وارد کشور شود تا کمبود‌های عرضه در این بخش جبران شود. رییس تامین کنندگان دام زنده در پایان با اشاره به اینکه هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان در عمده فروشی‌ها عرضه می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس گوشت شقه گوسفندی با نرخ ۷۰ تا ۷۱ هزار تومان در خرده فروشی‌ها توزیع می‌شود.

پیش بینی تولید ۱۴ میلیون تن گندم برای سال زراعی آینده

علیقلی ایمانی رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران با اشاره به اینکه کشت گندم طی ده روز گذشته برای سال زراعی جدید به پایان رسیده است اظهار کرد: براساس آخرین آمار ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم دیم و ۲ میلیون و ۳۰ هزار هکتار گندم آبی کشت شده است که به سبب رعایت تاریخ کشت، استفاده از بذور اصلاح شده، رعایت توصیه‌های فنی و نزولات جوی مناسب شرایط مزارع در بحث گندم دیم نسبت به سال زراعی گذشته مطلوب‌تر است که انتظار می‌رود این روند ادامه یابد. وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشته است، افزود: با ادامه روند نزولات جوی همانند سه سال گذشته، خودکفایی گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ استمرار خواهد یافت. به گفته ایمانی، با توجه به شرایط مساعد کشت گندم آبی و دیم همانند سال قبل، نگرانی از حیث تولید برای سال زراعی جدید نداریم. رییس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: اگر در بازه زمانی باقی مانده تا فصل برداشت، اتفاق غیر منتظره‌ای در برداشت محصول رخ ندهد، تولید ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن گندم برای سال زراعی جدید محقق خواهد شد. وی با اشاره به ضرورت پیگیری تامین منابع خرید تضمینی گندم از سوی نمایندگان مجلس بیان کرد: در شرایط کنونی که لایحه بودجه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی است، از کمیسیون کشاورزی مجلس انتظار می‌رود که پیگیر این موضوع باشند.

 

ارسال نظر