عراق میزبان هیات بلندپایه سیاسی تجاری ایران

۱۳۹۷/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۳۹۰

رضا مونسان از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق خبر داد و گفت: هیات تجاری بلند پایه، محمد جواد ظریف را در این سفر همراهی خواهد کرد؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده بناست نشست‌های تجاری در شهرهای بغداد، اربیل، سلیمانیه و کربلا برگزار شود.

وی گفت: شروع دوره بازسازی در عراق چشم‌انداز روشنی را برای خدمات فنی و مهندسی کشور رقم زده است. تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی کشور به ۵۰۰ هزار نفر رسیده و به لحاظ نیروی متخصص در میان پنج کشور اول دنیا قرار داریم.

مونسان اذعان داشت: طبق برآورد‌های انجام شده کشور از ظرفیت اسمی سالانه ۲۸ میلیارد دلاری در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی برخوردار است که ۳۵ درصد آن منحصرا می‌تواند مربوط به صنعت ساختمان باشد که متاسفانه بین پنج تا ده درصد آن محقق شده و ظرفیت خالی بزرگی در این حوزه داریم.

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق تصریح کرد: مشخصا عراق به دلیل اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و بعد مسافت بهترین مقصد صادراتی کشور ایران به خصوص در بخش خدمات فنی و مهندسی است؛ البته به دلیل اینکه بسیاری از شرکت‌های ایرانی در عراق تحت قرارداد‌های رسمی و شرکتی فعالیت نمی‌کنند، آمار رسمی مشخصی در خصوص حجم فعالیت‌های فنی و مهندسی در این کشور نداریم.

مونسان خاطرنشان کرد: بازارهای امروز دنیا، بازارهایی رقابتی هستند و کسی نمی‌تواند بدون برخورداری از مزیت‌های رقابتی وارد آنها شود؛ جهش ارزی با همه عوارضی که برای اقتصاد داشت، برای صادرات فرصت خوبی فراهم کرد تا شرکت‌های ایرانی در مقایسه با سایر شرکت‌های دیگر از جمله ترکیه و امارات، بتوانند با قیمت‌های رقابتی‌تر حاضر شوند.وی در پاسخ به این پرسش که “آیا عراق مشخصا برای شرکت‌های ایرانی امتیاز خاصی در نظر گرفته یا خیر؟ “ گفت: رویکرد دولت عراق در دوران بازسازی، مبتنی بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و در حوزه‌های مختلف استقبال خوبی از سرمایه‌گذاران خارجی دارد امتیازاتی از جمله معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی، اعطای زمین رایگان را در نظر گرفته است و حوزه فنی مهندسی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رضا مونسان اظهار داشت: این شرایط فرصت خوبی را برای حضور شرکت‌های فنی مهندسی ایران در قالب قراردادهای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متنوع از جمله نفت و گاز، کشاورزی، ‌ای تی و مخابرات، برق و مسکن فراهم می‌کند.

وی در خصوص تامین برق عراق توسط ایران و مساله تحریم‌ها، گفت: عراق در حوزه برق چه برای مصرف خانگی و چه صنعتی، مشکلات زیادی دارد این موضوع در مورد گاز هم صادق است، اصولا در حال حاضر زیرساخت‌های فعلی عراق اجازه تامین برق مورد نیاز عراق را نمی‌دهد، لذا جایگزینی سهم واردات برق از ایران با کشورهای دیگر یا هر روش و راهکاری که عراق برای کاهش وابستگی برقی خود به ایران در پیش بگیرد، در کوتاه‌مدت و میان مدت امکان پذیر نیست و همین موضوع باعث شده عراق زیر بار تحریم‌های امریکا نرود.

مونسان تاکید کرد: گذشته از وابستگی عمیقی که عراق در بخش برق به ایران دارد؛ به دلیل تمایل عراق به صنعتی شدن، به سمت آماده‌سازی بسترهای این هدف حرکت می‌کند.وی اظهار امیدواری کرد شرکت‌های ایرانی با همکاری بخش دیپلماتیک کشور بتوانند دستاوردهای خوبی را در این سفر داشته باشند.

 

ارسال نظر