اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۳۷

گرانی ربطی به صنوف ندارد

رییس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه گرانی با گران‌فروشی فرق دارد، اعلام کرد که گرانی برخی محصولات در بازار هیچ ارتباطی با اصناف ندارد و می‌تواند عوامل مختلفی غیر از فروشنده‌ها داشته باشد. سعید ممبینی در جلسه مشترک با رییس کمیته اقتصادی مجلس که در محل اتاق اصناف ایران برگزار شد، در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه چرا هر ساله اتاق اصناف ایران از کمبود بودجه برای نظارت و بازرسی بازار انتقاد می‌کند و هیچ اتفاقی در راستای اصلاح آن از سوی مجلس و دولت نمی‌افتد، اظهار کرد: اتفاقا در جلسه امروز در همین زمینه بحث کردیم و مقرر شده تا کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه به ما کمک کند اما نباید از حق بگذریم که با وجود کمبود بودجه و اعتبار هیچ قصوری از سوی اصناف صورت نگرفته و نظارت‌ها و بازرسی‌ها بطور منظم صورت می‌گیرد و پرونده‌های بسیاری در این زمینه تشکیل شده است. وی افزود: گرانی با گران‌فروشی فرق دارد و ممکن است یک جا، چند واحد صنفی به گران فروشی اقدام کنند که قطعا با آنها برخورد می‌کنیم. او ادامه داد: اما باید به این نکته توجه کرد که اصناف تنها توزیع‌کننده و فروشنده محصولاتی هستند که در بازار عرضه می‌شوند و آنها سود قانونی و منطقی خود را روی قیمت این کالاها می‌کشند و حتی در زمینه برخی کالاهای اساسی نیز مسوولیت توزیع به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار سپرده شده و می‌توانیم در صورت توزیع شدن در شبکه اصناف بر آنها به دقت نظارت کنیم. رییس اتاق اصناف ایران همچنین درباره مبارزه با قاچاق کالا وارز گفت: اصناف آمادگی کامل برای مبارزه با قاچاق کالا را دارد و خودشان در این زمینه داوطلب هستند چراکه مبارزه با قاچاق کالا می‌تواند تقویت تولیدهای داخلی از نظر کمی و کیفی را در پی داشته باشد.

افزایش مطالبات قطعه‌سازان

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در گردهمایی قطعه‌سازان خودرو از سراسر کشور، با اشاره به وضعیت اشتغال در صنعت قطعه‌سازی گفت: اگرچه قطعه‌سازی، یکی از صنایع اشتغالزای کشور به شمار می‌آید، اما 280 هزار نفر از ابتدای سال تاکنون، بیکار شده‌اند؛ به این معنا که از این تعداد 130 هزار نفر با تعدیل و 150 هزار نفر با تعلیق قرارداد خود مواجه هستند. وی با بیان اینکه از حدود 1200 قطعه‌سازی فعال در کشور، 400 واحد تعطیل و نیمه تعطیل هستند، افزود: قیمت‌های فروش قطعات، با وجود افزایش قیمت‌های مواد اولیه و نهاده‌های تولید هنوز از سوی خودروسازان اصلاح نشده است و بر همین اساس، قطعه‌سازان با زیان قابل توجهی روبرو هستند؛ ضمن اینکه مجموع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد. محبی‌نژاد گفت: مطالبات معوق سررسید گذشته قطعه‌سازان اکنون به رقمی بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان رسیده؛ ضمن اینکه مشکلات حاد زنجیره تامین خودروسازی کشور نیز همچنان ادامه دارد. این در حالی است که بحران نقدینگی به دلیل مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان، افزایش چشمگیر مواد اولیه و نهاده‌های تولید نخستین مشکل است. وی اظهار کرد: مشکل قیمت فروش قطعات خودرو باید حل شود؛ این در حالی است که دشواری تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و تسویه خرید‌های اعتباری و ارزی را نیز باید به مسائل پیش روی صنعت قطعه اضافه کرد؛ ضمن اینکه افت تیراژ پایین تولید باعث افزایش هزینه‌های سربار و ضرر و زیان کلان قطعه‌سازی شده است. او افزود: خودروسازان 31 درصد در سال جاری نسبت به سال گذشته و 60درصد نسبت به برنامه، افت تولید داشته‌اند.

مشارکت بخش خصوصی در رفع مشکلات حوزه پیوند اعضا

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با هدف تاکید بر اهمیت مسوولیت اجتماعی فعالان اقتصادی و لزوم مشارکت آنها در حل مسائل و چالش‌هایی که بخش پیوند اعضای کشور با آنها مواجه است، میزبان نشستی با حضور اعضای انجمن اهدای عضو ایرانیان بود. در این جلسه علامیرمحمدصادقی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و از فعالان اقتصادی نامی در امور خیرخواهانه، علی نوبخت، رییس انجمن اهدای عضو ایرانیان و ایرج فاضل پدر پیوند عضو ایران حضور داشتند. بر اساس اظهارات علی نوبخت، در بخش پیوند عضو فعالیت‌های بسیاری انجام شده و ایران از این منظر رتبه خوبی در سطح بین‌المللی به خود اختصاص داده است. نوبخت گفت: البته نگرانی‌هایی در مورد شیوه حمایت‌ها و در دسترس بودن امکانات و تجهیزات وجود دارد که متأسفانه آنچه از دولت برای این بخش هزینه می‌شود، کافی نیست. برای همین اتاق ایران تصمیم گرفته در قالب مسوولیت‌های اجتماعی که به عهده دارد، این نشست را ترتیب دهد و از برنامه‌ریزی برای مشارکت جدی در آن سخن بگوید. وی ادامه داد: متأسفانه محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها موجب شده حوزه‌های پزشکی با برخی مشکلات و کمبودها روبرو شود. البته اینکه وزارت بهداشت اعلام می‌کند بودجه کافی ندارد را نمی‌پذیریم چراکه با مدیریت بهتر می‌توان با همین بودجه در اختیار، حوزه سلامت و پزشکی را زیرپوشش داشت. ایرج فاضل، پدر پیوند عضو ایران نیز به همت جامعه پزشکی کشور در زمینه ترویج پیوند اعضا و رشد قابل قبولی که در این بخش اتفاق افتاده اشاره کرد و افزود: از زمان دریافت فتوای امام خمینی و نظر مثبت ایشان در مورد پیوند اعضا تا تصویب قانون مرگ مغزی در کشور، پیچیدگی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم. در مجلس موانع زیادی جلوی پای تصویب این قانون گذاشتند تا اینکه در نهایت با نظر رهبری موفق به تصویب این قانون شدیم.

 

 

ارسال نظر