اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۶۵

ورود لاستیک‌های غیراستاندارد خارجی به بازار

تسنیم|سخنگوی انجمن صنعت تایر با اعلام اینکه حدود یک سوم از نیاز تایر کشور از محل واردات تامین می‌شود، گفت: نگران ورود لاستیک‌های فاقد استاندارد خارجی در بازار هستیم. مصطفی تنها با اشاره به اینکه همه تایرهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری هستند، اظهار کرد: سازمان استاندارد متولی بررسی استاندارد تایرهای وارداتی است، اما مشکل اینجا است که امکانات تست تایر در سازمان استاندارد محدود است. او با بیان اینکه به دلیل زمان‌بر بودن تست تایرها سازمان استاندارد بررسی این موضوع را به چند آزمایشگاه خصوصی به عنوان بازوهای کمکی سپرده است، افزود: این آزمایشگاه‌ها به نمایندگی از سازمان استاندارد مسوول بررسی میزان استاندارد تایرها و صدور گواهینامه‌ها هستند، که متاسفانه در این رابطه شنیده‌ام برخی سهل‌انگاری‌ها در این آزمایشگاه‌ها در نمونه‌برداری و تست لاستیک‌ها انجام می‌شود.

سخنگوی انجمن لاستیک تصریح کرد: حدود یک سوم از نیاز تایر کشور از محل واردات تامین می‌شود و این در حالی است که نظارت بر استاندارد لاستیک‌های وارداتی یک امر ضروری است. تنها در خصوص قیمت تایرهای وارداتی نیز گفت: در بخش تایرهای باری و اتوبوس که ارز 4200 تومانی تخصصی پیدا کرده نظارت لازم بر قیمت‌ها انجام می‌شود، اما متاسفانه در سطح بازار و واردات جزو نظارت کافی در قیمت تایرهای وارداتی اعمال نمی‌شود، به نحوی که اگر نگرانی در کمبود تایر در بازار به وجود آید قیمت آنها توسط فروشندگان رشد قابل توجهی پیدا می‌کند. به عنوان نمونه تابستان سال گذشته قیمت تایرهای وارداتی تا 3 برابر افزایش پیدا کرد که این موضوع امروز تا حدودی مدیریت شده است.

تعطیلی ۴۰ درصد واحدهای تولید کفش

ایلنا|رییس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران گفت: در سال جاری بیش از ۳۰-۴۰ درصد واحدهای تولیدی ما به‌خاطر نبود مواد اولیه نتوانستند تولید داشته باشند. اگر روند تعطیلی‌ها بخواهد ادامه داشته باشد وضعیت بسیار بد و نگران‌کننده‌ای را برای کفاشان ایجاد خواهد کرد. رسول شجری در ابتدای سخنان خود پیرامون وضعیت کفاشان گفت: اعضای این صنف کارشان به گونه‌ای است که آنچه تولید می‌کنند تلفیقی از کار ماشین و دست انسان است. او با بیان اینکه یک‌چنین کفشی، قابل رقابت و صادرات است، گفت: من خودم هم‌اکنون از روسیه برای برخی تولیدگران این کفش‌ها سفارش دارم. به عبارت دیگر، کفشی که در عرصه رقابت‌های بین‌المللی می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد تلفیق دست و ماشین است که به آن کفش دست‌دوز یا کفش ایرانی اطلاق می‌شود. او افزود: گرچه حدود ۵۰ سال است که تلفیق در این عرصه رخ داده است اما این صنعت هنوز کارگر زیادی را می‌طلبد و اشتغال‌زایی بالایی را دارد. با این حال، رکود و مشکلات اقتصادی سال گذشته برای ما ایجاد مشکل کرده است.

شجری تصریح کرد: امسال نیز، مشکل تامین مواد اولیه داریم. مواد اولیه‌ای که برای حضور در یک بازار رقابتی بسیار لازم است. البته این مساله فقط محدود به ما نیست بلکه تمام اصناف با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند. شجری اظهار کرد: در سال جاری بیش از ۳۰-۴۰ درصد واحدهای تولیدی ما به‌خاطر نبود مواد اولیه نتوانستند تولید داشته باشند. این مساله هم محدود به تهران نیست و تمام شهرهایی که کارگاه‌های تولیدی این حوزه را دارند، از فقدان مواد اولیه آسیب خورده‌اند. او با تاکید بر اینکه با وجود مشکلات موجود، صنفی نیستیم که به این راحتی از پا بیفتیم، گفت: البته در چندماه گذشته به‌خاطر افزایش نرخ ارز، کفش چینی و وارداتی در مجموع به نسبت گذشته کمتر داشتیم.

ممانعت از برخورد با پوشاک قاچاق

ایسنا|درحالی که رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از برخورد با برندهای پوشاک قاچاق و جمع‌آوری ۸۰ درصد تابلوی این برندها در پایتخت خبر داده است، رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان اعلام کرد اگرچه این اتفاق افتاده، اما برخی در این زمینه کارشکنی کرده و مانع این برخوردها می‌شوند. در همین رابطه رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان گفت: یکی از اهداف و برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد با قاچاق پوشاک و جمع‌آوری این برندهای خارجی قاچاق در کشور است که با وجود برخورد با تعدادی از آنها، برخی در حال کارشکنی در این زمینه هستند و گویا نمی‌خواهند برخورد قانونی لازم با آنها صورت گیرد که باید پرسید اینها چه کسانی هستند؟ مجتبی درودیان افزود: برخی از برندهای غیرمجاز خارجی حمایت می‌کنند و دقیقا با این کار به تولید داخلی آسیب می‌رسانند. واقعا جای تاسف و ناراحتی است که چرا برخی می‌خواهند پوشاک قاچاق رها شود اما دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید با آنها برخورد کنند. درودیان تاکید کرد: هیچ مشکلی برای تولید و تامین پوشاک مورد نیاز مردم نداریم و همه باید بدانیم که اگر با این برندهای قاچاق و غیرقانونی برخورد لازم صورت گیرد و آنها را جمع‌آوری کنند، می‌توانیم نیاز همه مردم ایران را تامین کنیم.

 

 

ارسال نظر