اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۰:۲۵:۱۸
کد خبر: ۱۳۶۵۹۳

در سیاست‌های ارزی بودجه نظر بخش خصوصی لحاظ نشد

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران لایحه بودجه سال 98 را غیرواقع‌بینانه دانست و تأکید کرد که نظر بخش خصوصی در این بودجه مغفول مانده است. روغنی گلپایگانی ضمن انتقاد از عدم مشورت دولت با بخش خصوصی گفت: معمولاً دولت هرساله در تدوین لایحه بودجه نظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و نمایندگان بخش خصوصی را جویا می‌شود. بااین‌حال با وجود اظهارنظرهای بخش خصوصی و تشکیل کمیته‌های متعددی که از طرف اتاق مسوول بررسی بودجه بودند و نظر کارشناسی خود را به دولت اعلام کردند، اما به نظر می‌رسد دولت در بخش‌هایی از تدوین بودجه به‌خصوص تعیین نرخ ارز غیرواقع‌بینانه عمل کرده است. رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در ادامه با اشاره به تصمیم دولت و بانک مرکزی در خصوص پیمان‌سپاری ارزی تأکید کرد که این سیاست به‌هیچ‌وجه موردقبول بخش خصوصی نیست. او در همین زمینه افزود: طی ۸۰ سال گذشته ایران پنج مرتبه اجرایی شدن پیمان سپاری ارزی را تجربه کرده که پیاده‌سازی این مصوبه به نسبت شرایط موجود در هر دوره تبعات منفی و آثار مثبتی به دنبال داشته است و نه‌تنها درآمدی هم برای کشور ایجاد نکرده بلکه بالعکس صادرات را نیز محدود کرد. روغنی گلپایگانی تصریح کرد: با وجود اینکه اتاق ایران به‌صراحت در دیدارهای مختلف اعلام کرده است که با اجرای این سیاست مخالف است اما متأسفانه همچنان دولت و بانک مرکزی اصرار بر اجرای پیمان‌سپاری ارزی دارند. به اعتقاد رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران اجرای این سیاست به‌ویژه در شرایط فعلی، تنبیه صادرکنندگان واقعی است.

سهم توسعه صادرات در بودجه ۹۸

عدنان موسی پور رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی با اشاره به بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در چارچوب برنامه ملی پیشبرد برونگرایی اقتصادی، اظهار داشت: در راستای تحقق بند 10 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی درخصوص حمایت همه‌جانبه و هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت، برنامه‌های حمایتی و تشویقی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با هدف تحقق صادرات غیر نفتی به میزان ۵۳.۸ میلیارد دلار در این سال تنظیم و ابلاغ شده است. وی با بیان اینکه دولت در قالب لایحه بودجه سال 98 کل کشور توسعه بازارهای صادراتی و توسعه صادرات کالا و خدمات را مد نظر قرار داده است، عنوان کرد: براساس آنچه در قالب پیشنهاد دولت به مجلس ارایه داده شده توسعه بازارهای صادراتی بیش از 27 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این امر شامل اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای هدف وتعامل اقتصادی با کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه است. رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تعامل اقتصادی با کشورهای حوزه اروپا و امریکا و کشورهای حوزه عربی و آفریقایی را از دیگر اهداف در نظر گرفته شده در حوزه توسعه صادرات در سال 98 برشمرد و افزود: دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، به منظور توسعه صادرات کالا و خدمات بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان منابع مالی اختصاص داده که بر همین اساس مقرر شده است از این میزان در سرفصل‌هایی ۱۳گانه به منظور حمایت از صادرات غیرنفتی هزینه شود. به گفته وی در بودجه سال جاری نیز 1300 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای حمایت از صادرات غیرنفتی و متنوع‌سازی در کشورهای هدف پیش بینی شده بود که تنها 20 میلیارد تومان آن محقق شده است.

جرقه‌های رشد صادرات در حوزه سیمان

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، با اشاره به اینکه در ماه گذشته توانستیم بیش از 7 میلیون تن سیمان و کلینکر صادر کنیم این رقم را معادل رشد 10 درصدی در صادرات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته عنوان کرد. به گفته وی در شرایط کنونی که مصرف در بازار داخل با محدودیت‌های ناشی از کاهش ساخت و ساز روبرو شده انتظار می‌رود صادرات بتواند کمک شایانی به تولیدکننده‌های این صنعت بکند و بر این اساس انتظار ما این است که رشد صادرات در ماه‌های آینده افزایش یابد. این فعال حوزه سیمان در ادامه به برخی دغدغه‌های موجود در مسیر صادرات این محصول اشاره کرده و گفت: طبق تصمیماتی که بانک مرکزی در زمینه بازگشت ارز ناشی از صادرات گرفته‌اند اولا باید ارز ناشی از فروش محصول حداکثر تا 3 ماه و دوم به صورت ارزی وارد کشور شود که در هر دو زمینه مشکلاتی وجود دارد. به گفته شیخان مشکل اول آن است که اغلب محصول صادراتی ما به کشورهای همسایه صادر می‌شود که آنها نیز اغلب اوقات با ریال با ما وارد مبادله می‌شوند بنابراین تامین معادل ارزی برای صادرکننده سخت می‌شود.

به علاوه در بسیاری اوقات فروش به صورت تعهدی است و بازگشت ارز تا 3 ماه بعد از فروش ممکن است چندان عملیاتی نباشد بر این اساس بهتر است دولت برای ما تمهیداتی بیندیشد تا بتوانیم محصول صادراتی را به بیرون از کشور صادر کرد.

وی ادامه داد در عین حال به دلیل تحریم‌ها کمی در امر حمل و نقل محصول نیز با مشکلاتی روبرو شده‌ایم به همین دلیل از دولت می‌خواهیم این صنعت را حمایت کند. وی با ابراز نگرانی از صادرات سیمان به افغانستان گفت: این بازار یکی از بازارهای خوب ما در حوزه سیمان است اما مشکلاتی مثل پیمان سپاری ارزی برای این بازار مشکل ایجاد کرده است.

 

ارسال نظر