بخشنامه‌های خلق‌الساعه مانعی بر سر راه صادرکنندگان

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۱۵

رییس اتاق اردبیل گفت: مصوبات یک شبه، افزایش قیمت ارز، مصوبات عجولانه در امور گمرکی و زیر پا گذاشتن قوانین مستمر محیط کسب‌وکار توسط دولت، همچنین عدم مشورت با بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اساسی در خصوص اقتصاد و صادرات کشور باعث بروز مشکلات بسیار زیادی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان شده است. حسین پیرموذن در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اردبیل گفت: هر زمانی که اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌ایم لذا باید با فضا دادن به بخش خصوصی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور کوشا باشیم.

عضو هیات رییسه اتاق ایران ادامه داد: متاسفانه قوانین دست و پاگیر کنونی مشکلات زیادی را برای واحدهای تولیدی و صادرکنندگان ایجاد کرده است از آنجایی که صادرکنندگان نقش موثر و اساسی در توسعه اقتصادی کشور دارند باید حمایت‌های لازم از این قشر انجام یافته و به مطالبات و مشکلات آنها در سریع‌ترین زمان رسیدگی شود. او افزود: برای موفقیت واحدهای تولیدی در امر صادرات و ترغیب در حرکت به این سمت و سو دولت باید به پرداخت مطلوب یارانه صادراتی اهتمام بیشتری داشته باشد.

پیرموذن تسهیل دسترسی به ارز را در رونق صادرات ضروری خواند و گفت: برای موفقیت در صادرات باید قوانین دست و پاگیر صادراتی در کشور نیز اصلاح شود. پیرموذن درباره پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش گفت: پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در کشور وضعیت مطلوبی ندارد و بانک‌ها باید اهتمام جدی در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اردبیل با اشاره به صادرات اردبیل به کشورهای همسایه افزود: در حال حاضر بیشتر صادرات استان مربوط به عراق، افغانستان و آذربایجان است. او از افزایش 80 درصدی میزان صادرات غیرنفتی استان اردبیل در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد. سید حامد عاملی گفت: صادرات نشان از توانمندی اقتصادی یک کشور و میزان رقابت‌پذیری و همچنین افزایش تولید ثروت جامعه است که با تمرکز روی این موضوع می‌توانیم مسیر ترقی را به شایستگی طی کنیم.

او از صادرات به عنوان ثروت عظیم و تمام نشدنی کشورها یاد و خاطرنشان کرد: شاه بیت توسعه تمام کشورها برمبنای صادرات تعریف می‌شود که ضرورت دارد برای بالا بردن رقم صادرات کشور که بین 40 تا 60 میلیارد دلار در نوسان است بتوانیم برنامه‌های زیربنایی تحولی را اجرایی و عملیاتی کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان اردبیل ضرورت تغییر و تحول در ساختار صادراتی مثبت و روبه‌جلوی کشور را یادآور شد و بیان کرد: اگر کره جنوبی 570 میلیارد دلار یا کشور همسایه ما ترکیه 160 میلیارد دلار صادرات دارد قطعا در سایه یک برنامه‌ریزی دقیق و تعریف ساختار درست اقتصادی است که ما نیز باید این هدف‌گذاری را در رسیدن به وضعیت مطلوب صادراتی مدنظر قرار دهیم.

عاملی به ارزش و اهمیت صادرات صنعتی به عنوان یک سیاست و رویکرد قابل توجه اشاره کرد و افزود: ما فاقد یک سیاست‌گذاری درست در حوزه صادرات صنعتی هستیم که به راحتی می‌توانیم با مشارکت بخش خصوصی این رویکرد را مورد توجه قرار داده و به سمت تحول و تحرک جدی حرکت کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: از سال 92 تاکنون وضعیت صعودی را در حوزه صادرات شاهد هستیم بطوری که در 8 ماهه امسال 80 میلیون دلار صادرات انجام شده که به نسبت رقم مشابه سال گذشته که 44 میلیون دلار بوده با یک رشد جهشی 80 درصد روبرو هستیم.

عاملی کل صادرات سال گذشته استان را 77 میلیون دلار اعلام و بیان کرد: ما در 8 ماهه امسال از مرز کل صادرات سال گذشته عبور کردیم و امیدواریم تا پایان سال این رقم را به 100 تا 120 میلیون دلار با عزم بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های تعریف شده برسانیم. او مقصد صادراتی استان را عراق، افغانستان و آذربایجان اعلام کرد و افزود: عمده محصولات صادراتی ما مربوط به حوزه کشاورزی، شیشه، محصولات پلاستیکی، آهن و فولاد بوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: برای ثبات در بازار و رونق تولید و صادرات نیازمند آرامش حقیقی در بخش‌های مختلف کشور هستیم. محمد فیضی تصریح کرد: چنانچه آرامش واقعی در کشور برقرار نشود، بی‌ثباتی و آشفتگی بازار و کاهش تولید و صادرات در کمین بوده و عبور از مشکلات سخت اقتصادی فعلی امکان‌پذیر نخواهد شد.

نماینده مردم اردبیل افزود: با عدم برقراری آرامش حقیقی در کشور آشفتگی بازار و کاهش تولید و صادرات تداوم داشته و عبور از مشکلات سخت اقتصادی فعلی میسر نخواهد بود. فیضی افزود: تولید و صادرات در کشور با تنگناهای اساسی مواجه بوده و باز گردن دریچه‌های جدید برای فعالیت بیشتر تولیدکنندگان و فعالان این بخش‌ها به یکی از دغدغه‌های مهم کشور تبدیل شده است. او ادامه داد: با وجود رشد صادرات استان اردبیل نسبت به سال گذشته باید هدف‌گذاری مهم ما برای دستیابی به آمار قابل قبول و مورد انتظاری که در حد قابلیت و ظرفیت‌های استان باشد تغییر یابد.

استاندار اردبیل گفت: دولت از طرح‌های تولید و صنعتی صادرات محور با اعطای تسهیلات لازم حمایت می‌کند. اکبر بهنام‌جو افزود: در راستای این سیاست اقتصادی دولت طرح‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی با قابلیت‌های صادراتی در این استان توسعه می‌یابد.

به گفته او، بر این اساس در حال حاضر یکی از اولویت‌های اساسی اعمال مشوق‌های توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت از تولید کالاهای صادرات محور در استان است.

  حمایت دولت از طرح‌های تولیدی صادرات‌محور

استاندار اردبیل افزود: بانک‌ها باید در پرداخت تسهیلات مالی به واحدهای تولیدی صادرات محور همکاری جدی داشته باشند تا زمینه توسعه اشتغال و تولید به‌ویژه صادرات کالاهای تولیدی در استان بیشتر فراهم شود.

او ادامه داد: هرچند میزان صادرات استان اردبیل در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشمگیری یافته اما نیاز است بیش از این از ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری آن استفاده شود. بهنام‌جو با اشاره به افزایش 80 درصدی صادرات استان در سال جاری گفت: با برنامه‌ریزی و رفع برخی نواقصات و خلأها می‌توان بیش از این هم صادرات کرد. او با اشاره به تدوین سند توسعه صادراتی استان اردبیل اظهار داشت: این سند نقشه راه را برای ما نشان می‌دهد. استاندار اردبیل گفت: نقش بازارهای هدف در سند توسعه صادراتی استان مورد توجه و تأکید مسوولان است تا محصولات تولیدی استان به بازارهای قفقاز و آسیای میانه ورود پیدا کند.

 بهنام‌جو بیان کرد: در این سند نقشه راه زیر ساخت‌های راه آهن، مناطق آزاد تجاری و صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی نمین و گمرکات ترسیم شده است. استاندار اردبیل درباره پیشرفت راه آهن اردبیل -میانه افزود: راه آهن اردبیل - میانه با تأمین مالی و خروج از رکود شتاب گرفته و در حال حاضر اجرای آن روندی مطلوب دارد. او همچنین بیان کرد: دولت تدبیر و امید در تلاش است این طرح را تا پایان سال 99 به بهره‌برداری برساند و به غیر از این تلاش می‌شود راه آهن اردبیل تا منطقه مرزی مغان امتداد یابد که طرح آن نیز در مرحله مطالعات است.به گفته او، اتصال راه آهن اردبیل - مغان به خط ریلی جمهوری آذربایجان نیز مورد توافق مقام‌های 2 کشور قرار گرفته و جزو طرح‌های اجرایی در سال‌های آتی خواهد بود. در این مراسم از 17 صادرکننده نمونه استانی و واحدهای موفق صادراتی تجلیل و قدردانی شد.

 

ارسال نظر