اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۶۸

سنگ تحریم‌ها بر سر راه صادرات فرش

ایسنا| رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: 20 درصد از صادرات فرش دستباف از کشور در قم تولید می‌شود که ظرفیت خوبی را در تولید نشان می‌دهد.

فرشته دست‌پاک در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات قم عنوان کرد: در قم بالغ بر 10 هزار نفر بطور جدی در صنعت فرش دستباف مشغول به فعالیت هستند. او افزود: برای حفظ ظرفیت‌های تولید فرش دستباف باید مطالبات و خواسته‌های تولیدکنندگان فرش مورد توجه قرار گیرد.

دست پاک اظهار کرد: 20 درصد از صادرات فرش دستباف از کشور در قم تولید می‌شود که ظرفیت خوبی را در تولید نشان می‌دهد. رییس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: فرش قم به لحاظ کیفیت در جایگاه خوبی در سطح دنیا قرار دارد و اعتبار شایسته‌ای در میان کشورهای اروپایی و امریکایی دارد و نباید به این اعتبار خدشه‌ای وارد شود.

به گفته او، فرش دستباف در بین محصولات صادراتی نیز از جایگاه مهمی برخوردار است و این یک فرصت مهم در تولید به شمار می‌رود. دستپاک بیان کرد: با وجود چنین ظرفیت‌هایی در تولید هنوز فضای کافی و مناسبی در جهت معرفی تولیدات وجود ندارد. او بیان کرد: در این ارتباط احداث نمایشگاه‌های بزرگ در معرفی این محصول ارزشمند به مشتریان داخلی و خارجی اهمیت زیادی دارد. رییس مرکز ملی فرش ایران افزود: افتتاح نمایشگاه فرش در قم یک اتفاق مثبت در معرفی فرش است که امیدواریم با ایجاد فضاهای مناسب تداوم داشته باشد.

او عنوان کرد: بسیاری از مردم جهان ما را با نام فرش دستباف می‌شناسند و در سطح بین‌الملل از نظر تولید فرش با کیفیت به ویژه با نام قم زبانزد هستیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: متاسفانه در ماه‌های اخیر وضعیت تحریم مشکلاتی را در صادرات فرش به وجود آورد. به گفته او، حدود 32 درصد از فرش دستباف ایران به امریکا صادر می‌شد که در وضعیت فعلی باید بازاری برای صادرات فرش جایگزین شود. دست پاک متذکر شد: تامین مواد اولیه و بازاریابی بخش عمده‌ای از نگرانی‌های تولیدکنندگان فرش را از میان می‌برد و باید در این باره تمهیداتی صورت گیرد.

صادرات چرم خام تهدیدی برای کفش‌دوزان

تسنیم| رییس اتحادیه کفاشان دست‎دوز با اعلام اینکه خریدهای مدت‌دار متوقف شده و واحدهای تولیدی به دلیل عدم نقدینگی کافی به سختی مشغول کار هستند، گفت: هزینه‌های بالای تولید کفش باعث شده تا صادرات چرم به صورت خام رونق پیدا کند.

رسول شجری با اشاره به اینکه رکود اقتصادی کشور شرایط اقتصادی را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است، اظهار کرد: 30 تا 40 درصد مواد اولیه واحدهای تولیدی کفش از محل واردات تأمین می‌شود که در حال حاضر واحدهای تولیدی در خرید آنها با مشکل روبه رو هستند.

رییس اتحادیه کفاشان دست دوز با بیان اینکه کارخانجات چسب در تأمین مواد اولیه تولید چسب مشکل دارند، گفت: هزینه‌های بالای تولید کفش باعث شده تا صادرات چرم به صورت خام رونق پیدا کند به نحوی که ترکیه از ما چرم خام خریداری و بعدا محصولات تولیدی خود را به ما می‌فروشد.

او با اعلام اینکه خرید‌های مدت‌دار متوقف شده و واحدهای تولیدی به دلیل عدم نقدینگی کافی به سختی مشغول کار هستند، افزود: در حال حاضر مواداولیه واحدهای تولیدی کفش بیش از 200 برابر افزایش پیدا کرده اما تولیدکنندگان به دلیل عدم توان خرید مردم فقط افزایش 50 درصدی را در قیمت محصولات خود اعمال کرده‌اند.

شجری با گلایه از اینکه سیستم بانکی برای عدم پرداخت تسهیلات مناسب به تولیدکنندگان، تصریح کرد: واحدهای تولیدی امروز با کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت و حتی تعدادی قادر به تولید نیستند که این موضوع برای صنعت کفش کشور بسیار نگران‌کننده است.

 او اضافه کرد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند نمی‌توانیم نیاز بازار شب عید مردم را تأمین کنیم.

۶  راهکار برای ساماندهی بازار خودرو

ایسنا| عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سلامت و ارتقاء کیفی صنعت خودروسازی کشور در گرو اجرای نظام مدیریت بهره‌وری در دو بخش دولتی و خصوصی و شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز است. محمدرضا منصوری درباره راه‌های خروج صنعت خودروسازی کشور از نابسامانی گفت: به نظر بنده با نظام مدیریت بهره‌وری می‌توان به این هدف مهم رسید. او تاکید کرد: با کاهش قیمت هزینه تمام شده تولید، فروش سرمایه‌های مازاد شرکت‌های خودروساز، بازپرداخت مطالبات قطعه‌سازان و بدهکاری‌های بانکی، تعطیلی پروژه غیراقتصادی خودروسازان در سایر کشورها، برخورد قاطع با مفاسد قدرت و ثروت در داخل و خارج شرکت‌های خودروسازی و پیش‌فروش خودرو به قیمت قطعی می‌توان بخش اعظم این راه را رفت. منصوری تاکید کرد: در صورت توجه به این راهکارها می‌توان صنعت خودروسازی کشور را هم در سلامت و هم در توانمندی و کیفیت ارتقاء داد.

 

 

ارسال نظر