اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۹۹

هزینه تولید و تبلیغات کاهش یابد

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، کاهش هزینه تولید و تبلیغات را از مهم‌ترین راه‌های حمایت از تولید داخلی برشمرد و از رشد تولید در ماه‌های اخیر در اثر افزایش نرخ ارز خبر داد. عبدالوهاب سهل‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تولید داخل یکی از راه‌های تغییر وضعیت اقتصادی و اشتغال کشور است، گفت: یکی از راه‌های رقابت‌پذیری محصولات داخلی با کالاهای وارداتی، بهبود کیفیت و کمیت تولیدات داخلی است. وی افزود: مردم از نظر فرهنگی و اقتصادی باید توانایی جایگزین کردن محصولات داخلی را با کالاهای وارداتی داشته باشند. سهل‌آبادی، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی، مشکلات مربوط به تامین اجتماعی و ارزش افزوده را از جمله عواملی عنوان کرد که امکان رقابت محصولات تولید داخل را با کشورهای دیگر سلب کرده است. به گفته وی، انرژی و کارگر تنها عوامل تولید هستند که قیمت آنها با کشورهای دیگر دنیا رقابت پذیر است. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، همچنین با اشاره به لزوم توجه به تبلیغات برای حمایت از محصولات داخلی، اظهار کرد: صداوسیما و ائمه جمعه می‌توانند نقش مهمی در زمینه حمایت از محصولات داخلی ایفا کنند. وی افزود: هزینه بالای تبلیغات در صداوسیما باعث شده که تولیدکننده داخلی در این بخش نیز متحمل هزینه‌های زیادی شود. سهل‌آبادی در پایان با اشاره به رشد روند تولید در اثر افزایش نرخ ارز، ابراز امیدواری کرد که رشد تولید در ماه‌های آینده بیشتر هم شود.

واردات ماده اولیه شیرخشک آزاد شد نه شیرخشک

هانی تحویل‌زاده رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به خبر آزادسازدی واردات شیرخشک اظهار داشت: پیرو این خبر افراد زیادی برای واردات شیرخشک مراجعه کرده‌اند اما باید توجه داشت که آنچه که آزاد شده است تنها واردات ماده اولیه شیر خشک کودکان است که باید بر روی آن فرآوری‌های دیگری نیز انجام شود.

وی افزود: 5 شرکت تولیدکننده شیر خشک نوزاد در کشور تحت لیسانس کشورهای اروپایی شامل هلند، سویس، فرانسه و بلژیک ماده اولیه شیر خشک را برای تولید محصول نهایی شیرخشک کودکان وارد می‌کنند. رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد ادامه داد: شیرخشک (ماده اولیه تولید این محصول) با ارز 4200 تومانی به کشور وارد می‌شود و اکنون هیچ مشکلی بابت تامین این محصول توسط تولیدکنندگان داخلی در بازار وجود ندارد. تحویل‌زاده در واکنش به تأثیر تحریم‌ها براین صنعت گفت: شرکت های خارجی همکاری خود را با ایران قطع نکرده‌اند و چنین اعلام می‌کنند که تا زمانی که ارسال پول از سمت ایران وجود داشته باشد کشورمان را ترک نخواهند کرد، اما برای جلوگیری از ایجاد رانت داخلی نظارت سفت و سختی در داخل انجام می‌شود که این امر پروسه واردات را با کندی همراه کرده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد افزود: با توجه به اینکه 150 قلم ماده اولیه داریم تنها برای واردات برخی از آنها با مشکل مواجهیم اما بیشتر محصولاتمان از اروپا وارد می‌شود. تحویل‌زاده همچنین در ارتباط با اخبار موجود درباره کمبود شیر خام در کشور گفت: کمبودی از بابت شیر در کشرو نداریم اما در صنعت ما برای تأمین شیرخشک مصرفی بخش باید عاری از سموم و آنتی‌بیوتیک‌ها باشد به همین منظور ما از قبل شیر مورد نیاز خود را فارن‌های گاوداری سفارش می‌دهیم و قبل از مصرف آنها را در آزمایشگاه‌های خود مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی گفت: کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و عربستان از جمله بازارهای صادراتی ما هستند که اگر ممنوعیتی برای صادرات از داخل وجود نداشته باشد می‌توانیم صادرات مناسبی به این کشورها انجام دهیم. رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد یادآور شد: هزینه تولید شیرخشک در داخل یک سوم هزینه واردات آن است بنابر این بسیار به صرفه‌تر است که با توجه به ظرفیت موجود این محصول به جای واردات در کشور تولید شود.

آینده تولیدگندم در معرض خطر است

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز درباره آخرین وضعیت موافقت رییس‌جمهور با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۶۰۰ تومان، اظهار کرد: با توجه به آنکه رییس کمیسیون اقتصاد مقاومتی در پیگیری‌های اخیر ملاک و معیار قیمت تضمینی گندم را ۱۹۲۰ تومان قرار داده بود، حال جای این سوال مطرح است که افزایش ۱۳۰ تومان به نرخ خرید قبلی کم لطفی در حق کشاورزان است.

وی افزود: اگر دولت به سبب کمبود منابع مالی توان پرداخت حق قانونی کشاورزان را ندارد، تولیدکنندگان حاضرند به دولت کمک کنند، اما راه‌حل کمک به این شکل نیست که از حق قانونی کشاورز کسر شود چرا که این امر همانند آن است که دولت به سبب عدم توان مالی لازم از حقوق مشخص بازنشستگان و کارمندان خود بکاهد. اسدی، حق قانونی کشاورزان برای خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۱۸۵۰ تومان در سال زراعی جدید اعلام کرد و گفت: اگر دولت به سبب کمبود منابع مالی توان پرداخت این رقم را ندارد، از این رو انتظار می‌رود مابقی ۱۶۰۰ تومان را ظرف مدت زمان مشخص یکساله یا دوساله با سود معمول بانکی به کشاورزان پرداخت کند. عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، افزایش ۱۳۰ تومانی به قیمت خرید تضمینی گندم را بی‌حرمتی به کشاورزان دانست و افزود: با توجه به آنکه افزایش ۱۳۰ تومانی نرخ خرید تضمینی گندم تمام حق قانونی کشاورزان را ادا نمی‌کند؛ بنابراین نمی‌تواند منجر به دلگرمی کشاورزان به ادامه کشت و کار شود و تنها می‌تواند بخشی از ضرر و زیان آنها برای سال زراعی جدید را جبران کند.

ارسال نظر