اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۲۸

درخواست افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک

ایسنا|سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر از درخواست تولیدکنندگان لاستیک مبنی‌بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایرهای سبک و سنگین خبر داد و اعلام کرد: این درخواست به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شده و منتظر اعلام نتیجه نهایی در این زمینه هستیم. مصطفی تنها با اشاره به افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه برای تولیدکنندگان انواع لاستیک اعم از تایرهای سنگین و سبک، اظهار کرد: افزایش قیمت تمام شده به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید موجب شد درخواست افزایش قیمت ۳۰ درصدی محصولات تایری اعم از سبک و سنگین را همراه با مستندات لازم به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارایه کنیم. او ادامه داد: در حال حاضر تایرهای سنگین با نظارت ستاد تنظیم بازار توزیع می‌شود و تایرهای سبک هم با ارایه‌ مدارک لازم از سوی خریداران توسط نمایندگی‌های فروش لاستیک عرضه می‌شود.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با بیان اینکه درخواست افزایش قیمت لاستیک در مرحله کارشناسی مورد تایید قرار گرفته و در انتظار اعلام نتیجه نهایی در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اظهار کرد: درخواست خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارایه کردیم و پس از بررسی‌های لازم این درخواست به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است و در انتظار اعلام نتیجه هستیم. تنها با اشاره به اینکه با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به منظور واردات لاستیک، بعضا مجبور هستیم مواد اولیه مورد نیاز خود را با استفاده از ارز آزاد وارد کنیم، خاطرنشان کرد: در مواردی واردات با ارز تخصیص یافته، امکان‌پذیر نیست و تولیدکنندگان مجبور هستند مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز آزاد وارد کنند. گفتنی است، مجوز افزایش قیمت ۹ درصدی انواع لاستیک به صورت پلکانی از خردادماه سال جاری صادر شد، اما انواع لاستیک خودروهای سنگین در سطح بازار با قیمتی بیش از سه برابر و لاستیک خودروهای سبک با افزایشی ۵۰ تا ۶۰ درصدی نسبت به نرخ مصوب به فروش می‌رسید که در برهه‌ای شرایط بازار لاستیک را دچار چالش کرد و با در نظر گرفتن تدابیر مختلفی از جمله امکان ثبت سفارش تایر با ارز ۴۲۰۰ تومانی و ابلاغ کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروهای سنگین به گمرکات، شاهد بهبود نسبی اوضاع بودیم.

 

ممنوعیت صادرات مرغ فقط ۴ روز دوام آورد

تسنیم|وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها به فاصله ۴ روز از اعلام ممنوعیت صادرات مرغ و ۶ کالای مصرفی دیگر، ممنوعیت صادرات این محصول را لغو کرد. این وزارتخانه با ارسال نامه‌ای به علی اکبرشامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک خبر از آزاد شدن صادرات گوشت مرغ اعم از گرم، سرد و منجمد و احشاء آن داد. این درحالی است که تنها 4 روز قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت به گمرک اعلام کرده بود که صادرات این محصول درکنار 6 کالای مصرفی دیگر، ممنوع است.

بعد از افزایش قیمت هرکیلوگرم مرغ در بازار به حدود 11600 تومان که 3175 نیز بالاتر از آخرین نرخ مصوب تنظیم بازار است، وزارت صنعت، معدن و تجارت ابتدا با ارسال نامه‌ای به گمرکات کشور صادرات این محصول را ممنوع کرد، اما بنابر دلایلی که هنوز اعلام نشده، ممنوعیت صادرات این محصول به فاصله 4 روز از اعلام آن لغو شد. ستاد تنظیم بازار در جلسه اخیر خود نرخ سقف مصوب جدید هر کیلوگرم مرغ را 9800 تومان دانست اما این نرخ توسط مرغداران مورد قبول قرار نگرفت و فشار زیادی از تولید کنندکان این بخش برای افزایش قیمت این محصول آوردند. ملاک صادرات یا لغو صادرات مرغ، قیمت داخلی این محصول است بطوری که دولت زمانی که تصمیم به آزاد‌سازی صادرات این محصول گرفت اعلام کرد: در صورتی که این آزادی منجر به صادرات بیش از اندازه و گرانی در بازار شود، مجددا متوقف می‌شود.

 

تخم‌مرغ‌های ترکیه‌ای در راه ایران

ایسنا|رییس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی گفت: مرغ و تخم‌مرغ نسبت به سایر اقلام افزایش قیمت آنچنانی نداشته است. کاظم حاج محمدی افزود: در شرایط فعلی که قیمت بسیاری از اقلام نوسان دارد، قیمت مرغ و تخم مرغ در سکون است و در چند روز اخیر شاهد تغییر قیمت آنچنانی در این محصولات نبوده‌ایم. او از واردات تخم مرغ از کشور ترکیه خبر داد و گفت: برای تنظیم بازار و کاهش قیمت تخم مرغ اقدام به واردات از کشور ترکیه شده است و امیدواریم با این واردات، قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و وضعیت بازار مساعد شود. حاج محمدی در خصوص قیمت تخم مرغ وارداتی اعلام کرد: قیمت این نوع تخم مرغ شانه‌ای ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان خواهد بود.

رییس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی در خصوص افزایش قیمت این اقلام گفت: این مساله صحیح است که افزایش قیمت داشته‌ایم اما نسبت به سایر محصولات این افزایش قیمت بسیار ناچیز است، البته با توجه به مراحل تولید و به ثمر رسیدن این اقلام قیمت تمام شده باید درحدی باشد که سود مورد نظر تولید‌کننده کسب شود تا توانایی ادامه تولید را داشته باشند. حاج محمدی در رابطه با قیمت مرغ گرم اظهار کرد: قیمت هر کیلو مرغ گرم ۱۱ هزار تومان است که البته وابسته به عرضه و تقاضا است. اگر مصرف‌کنندگان از حجم و مقدار خرید خود بکاهند با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شویم و همچنین اگر حجم خرید افزایش پیدا کند قیمت‌ها هم افزایش پیدا خواهد کرد.

 

ارسال نظر