جسارت تصمیم‌های سخت در کشور وجود ندارد

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۷۲

اعضای هیات‌مدیره انجمن جوانان کارآفرین استان تهران با غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کردند. در این نشست صمیمانه، روسای کمیسیون‌های تخصصی انجمن جوانان کارآفرین استان تهران ضمن قدردانی از همراهی و پیگیری‌های اتاق ایران برای تشکیل این انجمن، به بیان مهم‌ترین مشکلات خود پرداختند.

افزایش نیاز به نقدینگی، کند بودن مراحل ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز به شرکت‌های بازرگانی و تولیدی، پیمان‌سپاری ارزی، وجود قوانین محدودکننده برای کارآفرینان، عدم نگرش صحیح به تولید بدون کارخانه، عدم‌حمایت دولت از فعالان استارتاپی، مشخص نبودن متولی حوزه کسب‌وکارهای نوین، موازی‌کاری در تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌ها و بی‌توجهی به توان اجرایی جوانان ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

به گفته علی محمدی‌تات رییس هیات‌مدیره انجمن جوانان کارآفرین استان تهران، گرچه در تریبون‌های مختلف بر همراهی جوانان در عرصه‌های اجرایی کشور تأکید می‌شود اما متأسفانه در عمل کمتر به حضور جوانان به‌ویژه فعالان استارتاپی و کارآفرین بها داده می‌شود.

او به نمایندگی از اعضای انجمن جوانان کارآفرینان خواستار حمایت اتاق ایران در حوزه‌های مختلف و همچنین حضور نمایندگانی از اعضای انجمن در کرسی‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از جمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کمیته ماده 12 شد.

غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران در این نشست گفت: باید بپذیریم که باور به جوانان کم است و این مشکل در فرهنگی ریشه دارد که از خانواده تا جامعه کمتر به جوانان میدان می‌دهند. در حالی در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته این جوانان هستند که در عرصه‌های اجرایی حضور جدی دارند. حتی برای خود ما هم که به سفرهای خارجی می‌رویم گاهی باورکردنی نیست با شخص جوانی ملاقات کنیم که به عنوان وزیر یک کشور معرفی می‌شود.

شافعی خطاب به اعضای هیات‌مدیره انجمن جوانان کارآفرین استان تهران گفت: معتقدم شما اعضای انجمن جوانان کارآفرین که اولین دوره این انجمن را بنیان‌گذاری کرده‌اید رسالت مهمی بر عهده‌دارید. به همین منظور باید پایه و اساس این انجمن به‌درستی گذاشته شود تا بعدها به جایگاه رفیع خود برسد. در همین اتاق انجمن‌هایی هستند که در همان ابتدای تأسیسشان، عیناً همین توصیه را کردم اما متأسفانه پایه تأسیس انجمن کج گذاشته شد.

رییس اتاق ایران با تأکید بر این موضوع که کار اساسی شما اعضای انجمن جوانان کارآفرین «مراقبت» و وظیفه اصلی اتاق ایران «حمایت» است، افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به حرکتی که در راستای تشکیل انجمن جوانان کارآفرین استان تهران انجام‌شده، باور دارد و همین راستا وظیفه خود می‌دانیم که حمایت‌های لازم را از شما داشته باشیم تا همان هدفی که شما اعضای انجمن جوانان کارآفرین استان تهران تحت عنوان «جانشین‌پروری» تأکید داشتید، محقق شود.

شافعی همچنین به اعضای هیات‌مدیره انجمن جوانان کارآفرین استان تهران توصیه کرد که در راستای برنامه‌های بلندمدت، تجربه‌های جهانی و الگوبرداری از نمونه‌های موفق را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.

رییس اتاق ایران با اشاره به مشکلاتی که جوانان کارآفرین با آن مواجه هستند، گفت: مشکلاتی که شما در این جلسه به آن اشاره کردید و راه‌حل‌های آن کاملاً مشخص است؛ اما متأسفانه گاهی ازآنجاکه باید برای حل مشکلات اقدام نمی‌کنیم و صرفاً به برخی کارها که حکم مسکن برای مشکلات دارند بسنده می‌کنیم.

به اعتقاد رییس اتاق ایران قدرت و جسارت تصمیم‌های سخت در کشور وجود ندارد و هیچ‌وقت نخواسته‌ایم به‌جای رضایت مردم، به مصلحت آنان فکر کنیم و بر اساس مصلحت تصمیم بگیریم.

شافعی تأکید کرد: امیدوارم با فعالیت شما جوانان این نکته برای مسوولان به‌خوبی روشن شود که ما در سیستم قاعده‌گذاری در اقتصاد مشکل‌داریم و تا از اینجا شروع نکنیم، مشکلات بطور ریشه‌ای حل نخواهد شد.

رییس اتاق ایران ضمن اعلام موافقت با حضور اعضای هیات‌مدیره انجمن جوانان کارآفرین استان تهران در کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، افزود: اتاق ایران همواره از شنیدن دیدگاه‌های جوانان و اعضای هیات‌مدیره جوانان کارآفرین استقبال می‌کند و بر همین اساس مانعی برای حضور اعضای هیات‌مدیره انجمن جوانان کارآفرین در کرسی‌های اتاق ایران ازجمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین کمیته ماده 12 وجود ندارد.

شافعی رییس اتاق ایران در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اهمیت کسب‌وکارهای نوین، گفت: متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که همیشه از قافله عقب بوده‌ایم و این درد اصلی بسیاری از مشکلات اقتصادی و حتی علمی ماست. در بخش تولیدی و صنعتی طی چند سال اخیر به دلیل محدودیت‌هایی که عمدتاً باوجود تحریم‌ها ایجادشده، شکاف تکنولوژیکی بین ما و دیگر کشورها ایجادشده است که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین معضلات است. بااین‌حال بدون در نظر گرفتن این قبیل مشکلات اصرار داریم که با دنیای خارج حتماً رقابت کنیم.

رییس اتاق ایران در بخشی از صحبت‎های خود بابیان این نکته که در برابر تغییرات مقاومت شدیدی وجود دارد، تصریح کرد: متأسفانه حتی در برابر تغییرات مثبت هم این مقاومت وجود دارد که برخی از آنها هیچ توجیهی وجود ندارد.

شافعی تأکید که بخش خصوصی همواره آماده همکاری با جوانان کارآفرین است تا از نظرات آنان برای حل مشکلات موجود کمک بگیرد.

رییس اتاق ایران همچنین باهدف حمایت و همراهی با انجمن جوانان کارآفرین استان تهران از انتخاب دو عضو این انجمن به عنوان مشاور رییس اتاق ایران خبر داد.

به گفته رییس اتاق ایران، با وجود همه رویه‌ها و قوانینی که وجود دارد، در عمل به نظرات بخش خصوصی توجهی نمی‌شود و متأسفانه این موضوع یک مشکل فرهنگی است.

او تأکید کرد: از گذشته تاکنون این باور وجود دارد که دولت در همه تصمیم‌گیری‌ها دانای کل است و این دولت است که کشور را از بخش خصوصی بیشتر دوست دارد. درحالی که معتقدم بخش خصوصی و فعالان اقتصادی هستند که کشور و منفعت آن را بیشتر دوست دارند.

شافعی افزود: از طرفی دولت که خودش مجری قانون است، در برخی مواقع قانون را رعایت نمی‌کند و برای فعالان اقتصادی محدودیت ایجاد می‌کند. اینکه قبل از تصمیم‌گیری در امور مختلف نظر اتاق بازرگانی ایران گرفته نشود، به‌صراحت نقض ماده 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار است. اما متأسفانه از فرودین سال جاری و با مشکلاتی که در بازار ارز ایجادشده، هیچگاه نظر بخش خصوصی گرفته نشده است.

به گفته رییس اتاق ایران، بخش قابل‌توجهی از مشکلات پیش‌آمده به تصمیمات اشتباه داخلی و خودتحریمی‌ها برمی‌گردد تا مشکلات خارجی. برای نمونه در خصوص پیمان‌سپاری ارزی تا دیروز گفته می‌شد که صادرکنندگان سربازان جبهه اقتصاد نامیده می‌شدند اما امروز متهم شده‌اند که ارز خود را به کشور برنمی‌گرداند.

 

 

ارسال نظر