برگشت 7 میلیارد دلار ارز صادراتی

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۲۴

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات غیرنفتی کشور 13.5 درصد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته وعراق با 5.5 میلیارد دلار مقصد اول صادرات ایران است. محمدرضا مودودی در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر کرمانشاه، از تحریم‌ها اقتصادی به عنوان جنگ مدرن امریکا علیه کشورمان یاد کرد و گفت: هدف تحریم‌ها کاهش درآمد ارزی و در مقابل افزایش مصارف ارزی ایران است.  او در ادامه مدیریت ارز کشور را مهم‌تر از بحث صادرات عنوان کرد و گفت: چرخه معیشت اقشار جامعه به وجود ارز در داخل کشور وابسته است اگر ارز نداشته باشیم اقتصاد کشور با مشکل مواجه می‌شود. مودودی اضافه کرد: امریکا سال‌ها برای تسلط بر جهان به ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و مبادلاتی مانند جی پی اس برای کشتی‌های حمل و نقل، پایه مبادلاتی دلار برای تجارت جهان، سوئیفت، نرم افزارهای اینترنت و غیره اقدام کرده و گلوگاه‌های تبادلات جهانی را به دست گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت، او با اشاره به انتقاد تجار نسبت به تعهد و پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان گفت: با توجه به این پیمان سپاری و تعهدهای ارزی باز هم از 27 میلیارد دلار صادرات کالاهای کشور در سال جاری فقط هفت میلیارد دلار برگشت خورده و این نشان می‌دهد برخی صادرکنندگان ارزها را بر نمی‌گردانند. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با بیان اینکه پنج روش برای بازگرداندن ارز صادراتی در نظر گرفته شده است، گفت: سران سه قوه، بانک مرکزی را مسوول مدیریت ارزی و سیاست‌گذاری در این حوزه کرده‌اند. به گفته مودودی، وزارتخانه‌ها تابع سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی هستند و در ممنوعیت صادرات برخی از کالاها هیچ نقشی ندارند. او با اشاره به انتقاد صادرکنندگان نسبت به تصمیمات خلق الساعه از سوی مدیران برای ممنوعیت صادرات بیان کرد: مسوولان ارشد نظام بیشتر به نیازهای داخلی کشور توجه می‌کنند زیرا کمبود کالا در داخل کشور هزینه‌های روانی و معیشتی زیادی به دنبال خواهد داشت. این مقام ارشد با اشاره به اینکه نبود آمار از نیازهای داخلی، کشور را با 2 معضل بزرگ مواجه کرده گفت: اگر مقدار نیاز داخلی به یک کالا در کشور مشخص باشد، دولت و بخش خصوصی به راحتی نسبت به تنظیم بازار و صادرات اقدام می‌کنند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: تحریم‌ها تبعاتی برای کشور دارد و از طرفی می‌توان با مدیریت آن یک فرصت طلایی برای تقویت تولیدات داخلی را فراهم کرد. مودودی در ادامه بیان کرد: ایران نوزدهمین بازار بزرگ جهان، رتبه 18 درآمد ناخالص و در فناوری و نانو رتبه چهارم جهان را دارد و این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد با تلاش و سعی می‌شود تولیدات داخلی ارتقا و تقویت کرد و نیاز داخلی را برطرف سازیم.  

      بازارهای صادراتی، قربانی تصمیمات اشتباه

از آن‌سو، رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه این مراسم گفت: صادرات، بازاری رایگان در دیگر کشورها است که می‌توان با کمک آن ثروت را از دیگر کشورها به ایران آورد. نباید اجازه دهیم با تصمیم‌های نادرست بازارهای صادراتی چند میلیارد دلاری کشور از دست برود. کیوان کاشفی از فشارهای اخیر بر فضای تجارت و اقتصاد کشور یاد کرد و افزود: با وجود همه مشکلاتی که در تمام این سال‌ها داشتیم، طی چهار دهه اخیر صادرات کشور ۱۰ هزار درصد رشد داشته است. نباید اجازه دهیم با تصمیم‌های نادرست بازارهای صادراتی چند میلیارد دلاری کشور از دست برود. کاشفی افزود: دلیل این امر باور فعالان اقتصادی و مسوولان کشور به مقوله صادرات به عنوان قوه محرک پیشران اقتصاد است. صادرات بازاری رایگان در دیگر کشورها است که می‌توان با کمک آن ثروت را از دیگر کشورها به ایران آورد. ایجاد اشتغال، رونق تولید و ارزآوری از مزایای صادرات است.

عضو هیات رییسه اتاق ایران تاکید کرد: اکنون در برخی زمینه‌ها از جمله مصالح ساختمانی، چینی‌آلات بهداشتی و صنایع لبنی مازاد نیاز کشور تولید داریم. کشور ما ظرفیت این را دارد که صادرات خود را با استفاده از صنایع موجود بالا ببرد و از طریق صادرات کل اقتصاد ایران هدایت شود. او از تکانه‌های ارزی اخیر کشور هم یاد کرد و گفت: اگرچه سابقه این تکانه‌ها در دولت‌های قبلی نیز وجود دارد اما متاسفانه دوباره شاهد تصمیم‌های شتاب زده و نوعی دستپاچگی در فضای اقتصادی هستیم. رییس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: بانک مرکزی امروز به بهانه کمبود ارز بدترین مشکلات را در حوزه اقتصاد و تجارت ایجاد کرده، به گونه‌ای که در حوزه واردات دچار رانت و فساد گسترده و کنار رفتن تجار قدیمی هستیم. کاشفی تاکید کرد: در حوزه صادرات نیز پیمان سپاری ارزی مشکلات زیادی ایجاد کرده و قیمتی که پیمان آن را از ما می‌خواهند با قیمت واقعی تفاوت دارد. تمام مذاکرات و بیش از ۵۰ جلسه کارشناسی که طی دو ماه اخیر در این زمینه انجام شده، نتیجه‌ای نداشته است. عضو هیات رییسه اتاق ایران بیان کرد: وجود ارز چند نرخی و خصوصا دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز مزید مشکلات شده و اگر خواهان شرایط مستحکم اقتصادی هستیم، باید از دلار ۴۲۰۰ تومانی دست بکشیم.

کاشفی با اشاره به ممنوعیت صادراتی برخی اقلام تاکید کرد: اخیرا شایعاتی در زمینه ممنوعیت صادرات حبوبات مطرح است. ممنوعیت صادرات حبوبات خصوصا در زمینه نخود که کرمانشاه اولین تولیدکننده و صادرکننده این محصول است مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد. کاشفی معتقد است برای به دست آوردن بازارهای صادراتی، میلیاردها دلار هزینه شده و این تصمیمات باعث ناتوانی صادرکنندگان در تحقق تعهد آنها و از دست رفتن بازارها می‌شود. او با اشاره به وضعیت تجارت و سابقه آن در کرمانشاه، عنوان کرد: اکنون کرمانشاه در حال حرکت از تجارت صرف به تولید و صادرات است. امیدواریم با برگشتن پالایشگاه کرمانشاه به گردونه صادرات و رونق دیگر واحدهای صادراتی از جمله پتروشیمی‌های استان، وضعیت صادرات کرمانشاه بهتر شود. رییس اتاق کرمانشاه توسعه سرمایه‌گذاری تجارت محور را از ملزومات رونق صادرات استان دانست و افزود: برای این منظور باید فضای کسب و کار استان بهتر شود. همچنین مرزهای استان نیز نیازمند توجه ویژه‌تری است.

 

ارسال نظر