تصمیمات ارزی دولت بدون نظر بخش خصوصی شکست می‌خورد

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۹۲۵
تصمیمات ارزی دولت بدون نظر بخش خصوصی شکست می‌خورد

روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران در نشست ماهانه با اعضای هیات رییسه اتاق ایران ضمن بررسی تأثیرات تحریم‌های جدید بر بخش‌های مختلف اقتصادی، به ارایه پیشنهادهای خود در جهت کاهش آثار این دوره از تحریم‌های یکجانبه‌گرایانه امریکا علیه ایران پرداختند.

غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران با اشاره به تصمیمات اخیر دولت درباره مسائل ارزی کشور و مشکلاتی که در این حوزه به دلیل عدم مشورت با بخش خصوصی حاصل شد، گفت: پارلمان بخش خصوصی به راه‌های مختلف تلاش کرده است تا نظر و پیشنهاد خود را در بخش‌های مختلف به گوش مسوولان برساند. اما متأسفانه شاهدیم که در برخی موارد اعتنایی از سوی مسوولان صورت نمی‌گیرد. بااین‌حال، ضرورت مشورت با بخش خصوصی درنهایت هفته گذشته با دعوت بانک مرکزی و وزارت صنعت از پارلمان بخش خصوصی محرز شد. شافعی افزود: به مسوولان دولتی تأکید کرده‌ام که اگر قرار باشد دولت درباره موضوعی مانند انرژی تصمیم بگیرد، حضور رییس یا نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران در جلسه حضوری با دولت کفایت می‌کند اما اگر قرار باشد در حوزه‌ای مانند صادرات تصمیم‌گیری شود، نباید به انتخاب خود، نمایندگان تشکل‌های مختلف را به جلسات دعوت کنند، بلکه پارلمان بخش خصوصی با دعوت از نمایندگان تشکل‌های صادراتی و جمع‌بندی نظرها، نتیجه نهایی را به دولت اعلام خواهد کرد. رییس پارلمان بخش خصوصی با تأکید بر وحدت رویه در بدنه بخش خصوصی تأکید داشت که روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران باید تلاش کنند تا این وحدت رویه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شکل بگیرد و پارلمان بخش خصوصی از هرگونه تشتت آرا پرهیز کند. شافعی همچنین با اشاره به پیگیری اتاق ایران در خصوص واردات بدون انتقال ارز برای قطعات واحدهای صنعتی، گفت: قرار بود 500 میلیون دلار برای این موضوع از طرف دولت تخصیص یاید که هنوز اتفاقی نیفتاده است و اتاق ایران پیگیر حل این مساله است. محمدرضا انصاری نایب‌رییس اتاق ایران نیز با تأکید بر تصمیمات اخیر بانک مرکزی درباره مسائل ارزی کشور، گفت: نمونه بی‌توجهی به نظر بخش خصوصی را در تصمیم اخیر این بانک در خصوص پیمان‌سپاری ارزی دیدیم که با دعوت بانک مرکزی و مشورت با پارلمان بخش خصوصی تلاش شد تا آثار این بخشنامه اصلاح و تعدیل شود. نایب‌رییس اتاق ایران با اشاره به تأثیرات ناشی از دور جدید تحریم‌ها بر بخش‌های مختلف اقتصادی، همکاری با بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی و اروپایی را یکی از مهم‌ترین راه‌های خنثی و کمرنگ‌تر کردن آثار ناشی از تحریم‌ها دانست. در ادامه این نشست، روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران به بیان نظر خود پرداختند.

  تحریم‌های امریکا غیرقانونی است

علی شمس اردکانی رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با تأکید بر این نکته که این دوره از تحریم‌ها از نظر مقررات سازمان ملل نه‌تنها غیرقانونی، بلکه با مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برجام متناقض است، گفت: بخش انرژی به‌ویژه در دو حوزه تولید و فروش از مهم‌ترین بخش‌هایی است که به دلیل تحریم‌های یکجانبه‌گرایانه امریکا به‌شدت آسیب دیده است. او با اشاره به دیدار اخیر کمیسونر انرژی اروپا با اعضای هیات رییسه اتاق ایران و همچنین وزرای نفت و نیرو تأکید کرد در این دوران همکاری SMEهای ایرانی و اروپایی باید بیش از قبل موردتوجه قرار بگیرد. شمس اردکانی همچنین پیشنهاد داد تا کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی ضد تحریم در کمیسیون خود کنند تا این کارگروه مسوولیت شناسایی و نحوه همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط در حوزه‌های مختلف را بر عهده بگیرد.

 تعریف SMEها در کشور مشخص شود

محسن حاجی‌بابا عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر این نکته که روند فعلی نقل‌وانتقال مالی در کشور، فضای کسب‌وکار کشور را فلج خواهد کرد، تأکید کرد: باید از ایجاد فضای ترس در داخل کشور اجتناب ورزید. به اعتقاد حاجی‌بابا هرگونه برخورد امنیتی در فضای اقتصادی کشور ازجمله صرافی‌ها، روی کار تمامی شرکت‌ها تأثیر منفی به‌جای خواهد گذاشت. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به این نکته که با وجود تأکید بر فعالیتSMEها در داخل کشور، هنوز تعریف روشنی از این بنگاه‌های کوچک و متوسط در داخل کشور وجود ندارد، گفت: باید قوانین و همچنین آمار و ارقام مرتبط با بنگاه‌های کوچک و متوسط در داخل کشور به‌روشنی مشخص شود.

.

 دولت قبل از نهایی کردن بخشنامه‌ها

با بخش خصوصی مشورت کند

کیوان کاشفی عضو هیات رییسه اتاق ایران با اشاره به جلسه اخیر وزیر صنعت و رییس‌کل بانک مرکزی با نمایندگان اتاق ایران و همچنین تشکل‌های صادراتی پیشنهاد داد تا با ارسال نامه‌ای از طرف رییس اتاق ایران به رییس‌کل بانک مرکزی، بر این نکته تأکید شود که قبل از نهایی شدن هر بخشنامه‌ای، نظر بخش خصوصی حتماً گرفته و بر اساس آن تصمیم‌گیری شود. آرش نجفی نایب‌رییس کمیسیون انرژی و صنایع پالایشی اتاق ایران نیز با انتقاد از این موضوع که تصمیمات غیر کارشناسی دولت بدون توجه به نظر بخش خصوصی باعث ایجاد مشکلات متعددی برای فعالان اقتصادی می‌شود، تأکید کرد که دولت باید به نظر کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که متشکل از کسانی است که تجربه اقتصادی دارند توجه کند. او افزود: برای نمونه در خصوص افزایش قیمت بنزین بارها کمیسیبون انرژی اتاق ایران به دولت پیشنهاد داده است تا به نظر این کمیسیون و نحوه محاسبه قیمت بنزین توجه شود اما متأسفانه توجهی به این موضوع صورت نمی‌گیرد.

 دوره ثبت سفارش کوتاه  شود

غلامعلی فارغی رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با اشاره به مشکلات ناشی از نقل‌وانتقال مالی تأکید کرد: کمبود نهاده‌‎های کشاورزی یکی از مهم‌ترین معضلات فعالان صنعت کشاورزی است که با توجه به اینکه در سه‌ماهه دوم سال هیچ نقل و انتقالی صورت نگرفته است، انتظار می‌رود تا با تأخیر در جابه‌جایی پول، کمبود در مواد غذایی اتفاق بیفتد. فارغی با تأکید بر این نکته که نباید با سخت‌گیری بی‌جا برای فعالان اقتصادی مشکل ایجاد کرد، پیشنهاد داد تا دوره ثبت سفارش به روال قبلی خود که یک هفته بود، بازگردد. نحوه قیمت‌گذاری از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و عدم‌اصلاح پایه قیمت صادراتی از دیگر موضوعاتی بود که رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با انتقاد از آن، خواستار اصلاح شد.

 صنعت دارو زمین‌گیر می‌شود

حسن شکوهی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز با اشاره به مشکلات صنعت داروسازی و بدهی دولت‌به‌شرکت‌های تولیدکننده و پخش که زنجیره تأمین دارو را با چالش مواجه کرده، تأکید کرد که با تداوم روند فعلی صنعت داروسازی زمین‌گیر خواهد شد. او تأکید کرد با وجود اینکه دارو تحریم نیست اما نقل‌وانتقال مالی و پرداخت‌های بین‌المللی به دلیل اعمال تحریم‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شده است.

 رشد و توسعه گردشگری در دوران تحریم‌ها

احمد اصغری قاجاری رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق ایران با ارایه گزارشی از برگزاری چهلمین نشست سراسر اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری در شهر همدان گفت: رشد توریسم و نگاه مثبتی که به‌واسطه نوسان نرخ ارز در صنعت گردشگری به وجود آمده است باید به عنوان یک فرصت برای ارزآوری در دوران تحریم‌ها موردتوجه قرار بگیرد. ارایه گزارش حسن فروزان فرد رییس کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران در خصوص تدوین لایحه شفافیت، دومین دستور جلسه نشست شورای هیات رییسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران بود که با توافق حاضران مقرر شد تا در نشست بعدی بحث و بررسی شود.

 

ارسال نظر