دیپلماسی گردشگری و نقش اتاق بازرگانی

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۰۹۵

کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران در گزارشی با عنوان “ظرفیت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و دیپلماسی گردشگری» با تاکید بر اهمیت دیپلماسی، نوشته است: دیپلماسی گردشگری امروزه دیگر یک واژه یا مفهوم نیست. بلکه در قامت یک‌رشته پویای مدیریتی، ساخته‌ و پرداخته شده است. صنعت گردشگری در دوران تحریم‌ها، تنها صنعتی است که می‌توان به رشدش امیدوار بود. در این گزارش ضمن بررسی نقش اتاق ایران در تحقق دیپلماسی گردشگری، به ارایه دو نمونه موفق از پیاده‌سازی این نوع گردشگری در مناسبات سیاسی پرداخته است و در آخر، راهکارهای کاربردی و اجرایی جهت تحقق دیپلماسی گردشگری در کشور پیشنهاد داده‌شده است. کمیسیون گردشگری اتاق ایران در بخش اول این گزارش علاوه بر تعریف مفهوم «دیپلماسی اقتصادی» به تشریح مهم‌ترین چالش‌های پیاده‌سازی این نوع دیپلماسی در کشور پرداخته است.

بر همین اساس، اختلافات موجود در سطوح مختلف سیاسی پیرامون نقش و جایگاه اقتصاد در اداره کشور، تفسیر نادرست از مساله سیاست و نادیده گرفتن تأثیر رفتارها و تصمیم‌های سیاسی بر شرایط اقتصادی، اتکا به درامدهای نفتی، نگاه دولتی به اقتصاد و اقتصاد دولت‌محور و ... از مهم‎ترین چالش‌های تحقق مفهوم دیپلماسی اقتصادی در کشور است.

یکی از الزامات توسعه گردشگری در پیش گرفتن سیاست‌های خارجی مناسب با دیگر کشورهاست که این امر در حوزه دیپلماسی بین‌المللی و دیپلماسی گردشگری قرار می‌گیرد.

کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران تاکید می‌کند تدوین دیپلماسی گردشگری و توسعه آن می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری نقش حائز اهمیتی داشته باشد. چراکه با فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب و ایجاد شرایط مطلوب در ابعاد مختلف مستقیماً بر اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع تأثیر دارد.

این کمیسیون با بررسی تجربه دو کشور چین و نپال در تحقق مفهوم دیپلماسی در صنعت گردشگری، به ارایه راهکارها و پیشنهادهای کاربردی پرداخته است که مشارکت فعالانه بخش خصوصی و بهره‌گیری از نظرات این بخش، به عنوان مهم‌ترین راهکار عملیاتی توسعه گردشگری عنوان‌شده است.

 

ارسال نظر