اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۹۰۲

صادرات برخی تعرفه‌های کاغذ آزاد شد

فارس|طبق مکاتبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدادی از تعرفه‌های مربوط به انواع کاغذ از فهرست ممنوعیت صادرات خارج شد. در این نامه به سازمان صنعت، معدن و تجارت 31 استان و جنوب استان کرمان آمده است: «به اطلاع مقام عالی وزارت در مورد ممنوعیت صادرات کالا می‌رساند: صادرات انواع مقطوعات چوبی خام، انواع نئوپان و MDF خام، انواع کاغذ باطله، کاغذ روزنامه به شکل رول یا ورق، انواع کاغذهای اندود نشده شامل: انواع کاغذ و مقواهای چاپ و تحریر به شکل رول و ورق، کاغذ سبک اندود شده (LWC)، دفاتر ثبت و حسابداری، دفترچه مشق از تاریخ صدور نامه ممنوع است. ضمنا پیرو نامه‌های شماره ۶۰/۱۳۲۰۷۵ مورخ 20/۰۵/۱۳۹۷ و شماره ۶۰/۱۷۴۵۹۷ مورخ 02/۰۷/۱۳۹۷ دستور فرمایید انواع کاغذ بسته‌بندی به تحت تعرفه‌های ۴۸۰۴۱۱۰۰، ۴۸۰۴۱۹۰۰، ۴۸۰۵۱۱۰۰، ۴۸۰۵۱۲۱۰، ۴۸۰۵۱۲۹۰، ۴۸۰۵۱۹۱۰، ۴۸۰۵۱۹۹۰، ۴۸۰۵۲۴۱۰، ۴۸۰۵۲۴۹۰، ۴۸۰۵۲۵۱۰، ۴۸۰۵۲۵۹۰ و کاغذ تیشو تحت تعرفه ۴۸۰۳۰۰۰۰ از فهرست ممنوعیت صادرات خارج می‌شود. خواهشمند است مراتب یادداشت و به متقاضیان اطلاع‌رسانی شود.»

تبعات حذف سقف رقابت در بورس برای تولیدکنندگان

ایسنا|دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه حذف سقف رقابت در بورس، سود شیرینی را برای پتروشیمی‌ها به دنبال داشت، گفت: دود این اتفاق به چشم تولید کنندگان رفته است و امکان فعالیت آنها در چنین فضایی وجود ندارد. پیمان فروهر در مورد آخرین وضعیت صنعت آب معدنی و آشامیدنی این محصول اظهار کرد: متاسفانه تغییراتی که در بورس و پتروشیمی‌ها اعلام شد جز سود برای پتروشیمی‌ها چیزی را به دنبال نداشت و متاسفانه با حذف سقف رقابت با این هدف که قرار است قیمت در بازار آزاد کاهش یابد، اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و قمیت هر کیلو مواد اولیه در بورس به ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان و در بازار آزاد به ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان رسید.

او ادامه داد: این مساله به ضرر تولید کنندگان بوده و سود حاصل از فروش به جیب پتروشیمی‌ها و دود آن به چشم تولیدکنندگان رفته است. مساله‌ای که صنعت محصولاتی که نیازمند بطری هستند با مشکل مواجه کرده و باید بدانیم قیمت هر کیلو پت در حالی که سال گذشته ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان بوده به ۲۷ هزار تومان افزایش یافته که این مساله افزایشی ۴۰۰ درصدی را نشان می‌دهد. فروهر با گلایه نسبت به وضعیت فعلی تولید کنندگان صنایع آب معدنی و آشامیدنی، اظهار کرد: با ادامه این شرایط تولید کنندگان توان فروش محصولات خود را با چنین ارقامی ندارند و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد امکان افزایش مجدد قیمت‌ها نیز وجود دارد.

آرامش به بازار بازگشت

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران|نائب رییس اتاق اصناف ایران ضمن اعلام اینکه هیچ کمبود کالایی در کشور نداریم، گفت: تا یکی- دو هفته دیگر حرف و حدیث درباره کمبود کالا و خریدهای بیش از نیاز مردم جمع می‌شود و اوضاع آرام‌تر خواهد شد. محمود هاشمی گفت: در حال حاضر محصولات سلولزی در همه فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و کسانی که این محصولات را خریدند و در خانه انبار کردند، پشیمان شدند. او با اشاره به اینکه اگر دولت ماه گذشته نسبت به کاهش تعرفه ‌واردات اقدام کرده بود، مشکلی در عرضه برخی کالاها به وجود نمی‌آمد، اظهار کرد: اولویت ترخیص کالا از گمرک با کالاهایی است که مردم به آنها نیاز دارند و در این میان دولت برای واردات مواد اولیه محصولات سلولزی اهمیت بیشتری قائل شده است.

به گفته نائب رییس اتاق اصناف ایران، تا حدود ۱۵ روز دیگر حرف و حدیث درباره کمبود محصولات مورد نیاز مردم در بازار کم می‌شود، چراکه کاهش تعرفه‌های گمرک و عدم دریافت مابه التفاوت ارزی باعث می‌شود محصولات زودتر وارد بازار شوند. هاشمی با اشاره به اینکه عده‌ای فضای مجازی را مسموم و مردم را نگران می‌کنند، گفت: افزایش قیمت ارز فقط دلایل سیاسی دارد، چراکه در حال حاضر ارز در کشور کم نشده، نفت به فروش می‌رسد و صادرات نیز در وضع خوبی قرار دارد. او افزود: کشورهای همسایه برخی از محصولات صادراتی را مفت می‌برند که باید جلوی صادرات آنها گرفته شود.

قیمت گوجه‌فرنگی کاهش می‌یابد

ایسنا|در حالیکه قیمت گوجه‌فرنگی در بازار به کیلویی ۷۰۰۰ تومان هم رسید، ولی با اعلام ممنوعیت صادرات آن و افزایش عرضه در بازار، قیمت آن روند کاهشی پیدا کرده و به حدود ۴۰۰۰ تومان رسیده است. به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار، قیمت این محصول در هفته آینده به کمتر از ۲۵۰۰ تومان می‌رسد.

اسدالله کارگر اظهار کرد: چندین عامل در افزایش قیمت گوجه فرنگی طی ماه اخیر و هفته‌های گذشته تاثیرگذار بود، اما پس از اعلام ممنوعیت صادرات آن، روند کاهش قیمت این محصول تازه‌خوری آغاز شد؛ به گونه‌ای که در روزهای گذشته به کیلویی ۳۵۰۰ تومان هم رسید. او افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به وضعیت بازار، قیمت گوجه فرنگی روند کاهشی خود را ادامه دهد و به کمتر از کیلویی ۲۵۰۰ تومان در هفته آینده برسد.

 

ارسال نظر