مطالبه تعاونگران از بهارستانی ها

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۹۹
مطالبه تعاونگران از بهارستانی ها

تعادل|

نشست مشترک کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ساعات پایانی روز سه شنبه،

محملی بود برای بیان گلایه‌های بخش تعاون از وضعیت عمومی اقتصاد کشور و البته برخی نهادهای مرتبط با کشاورزی در مجموعه دولت. این نشست همچنین با هدف بررسی مشکلات و معضلات اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزی بخش تعاون، با حضور رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، رییس و معاونت‌های اتاق تعاون همچنین مدیران عامل اتحادیه‌های بخش کشاورزی در جمع رسانه‌ها برگزار شد. رییس اتاق تعاون ایران در این نشست، با اشاره به تخطی بانک تخصصی این حوزه از تخصیص بخش عمده تسهیلات به تعاونی‌ها، اجرای قوانین مرتبط با بخش تعاون را خواستار شد. بهمن عبداللهی همچنین یکی از دلایل کاهش فعالیت تعاونی‌ها را عدم تامین مالی برشمرد. مدیر امور بین الملل اتاق تعاون ایران نیز در این نشست، از برگزاری سیزدهمین اجلاس بین المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه به میزبانی ایران خبر داد که قرار است 5 تا 9 آذر در تهران برگزار شود.

رییس اتاق تعاون ایران در نشست هم اندیشی با رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین مشکل بخش تعاون را در حوزه اجرای قوانین عنوان کرد. بهمن عبداللهی، با اشاره به بانک محور بودن اقتصاد کشور گفت: منابع مالی بنگاه‌ها از طریق بانک تامین می‌شود. بانک‌ها نیز به بنگاه‌هایی وام می‌دهند که بتوانند راحت‌تر با آنها تعامل کنند. او به مشکلات شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های سراسری در حوزه منابع مالی اشاره کرد و گفت: هم اکنون بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی در بخش تعاون عملکردی مشابه و حتی بدتر از بانک‌های تجاری در تخصیص منابع به فعالان بخش تعاون دارد. رییس اتاق تعاون ایران افزود: بر اساس اساسنامه بانک توسعه تعاون باید

۷۰ درصد منابع این بانک به بخش تعاون و ۳۰ درصد مابقی نیز به بخش‌های غیرتعاونی اختصاص یابد اما در حال حاضر حدود ۸۵ درصد از منابع بانک توسعه تعاون به بخش غیرتعاونی تخصیص پیدا کرده است و سهم بخش تعاون از منابع این بانک حدود ۱۵ درصد بوده است. او در تشریح این موضوع گفت: باید توجه داشت که بانک نیز در سیستم مالی باید تراز مالی را مدیریت کند.

 عبداللهی با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود از محل فروش دارایی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به افزایش سرمایه این بانک تخصصی اقدام شود اما در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. عبداللهی یکی از دلایل کاهش فعالیت تعاونی‌ها را عدم تامین مالی عنوان کرد وگفت: قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون مهم‌ترین وظیفه مجلس است و در بخش تعاون کشور، هیچ کمبودی در حوزه قوانین بالادستی وجود ندارد. مهم‌ترین مشکل ما در حوزه اجرای قوانین است و انتظار ما از نمایندگان مجلس این است که بر وظیفه دیگر خود نظارت بر اجرای قوانین است اهتمام بیشتری داشته باشند. رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از فعالیت بخش تعاون در اقتصاد در حوزه فعالیتهای مربوط به بخش کشاورزی است، خطاب به اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بنابراین بیشترین نگاه اتاق تعاون و فعالان این بخش به این کمیسیون است تا کمک کنند قوانین بخش تعاون به خوبی اجرا شوند.

در ادامه این جلسه محمدعلی ضیقمی، مدیر امور بین الملل اتاق تعاون ایران از برگزاری سیزدهمین اجلاس بین المللی تعاون در منطقه آسیا و اقیانوسیه به میزبانی ایران خبر داد و گفت: در این اجلاس 200 شرکت خارجی و 250 تعاونی داخلی حضور دارند که قرار است 5 تا 9 آذر در تهران برگزار شود. او با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت در شرایط تحریم خاطرنشان ساخت: در دوران فشار و تحریم‌های اقتصاد، اقتصاد ما دولتی‌تر شده است و بسیاری از مشکلات ناشی از فرصت طلبی دولت‌هاست. بر همین اساس، شاید بتوان این مطلب را توضیح داد که چگونه حدود 15 هزار تعاونی از مجموع 45 هزار تعاونی فعال در کشور، طی سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند. او همچنین خواستار شفافیت در تخصیص و تامین ارز تولید شد و گفت: باید مشخص شود منابع ارزی در اختیار کدام تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و چه نظارتی بر مصارف ارزها می‌شود درحالی که در شرایط فعلی این اتفاق نمی‌افتد.

  15 هزار تعاونی راکد و غیرفعال

صمد مرعشی، معاون پارلمانی اتاق تعاون ایران نیز گفت: 40 سال است که بخش تعاون همواره مورد بی مهری قرار گرفته است. او افزود: تعاونگران با وجود همه این بی مهری‌ها هیچگاه دست از تلاش نکشیده‌اند و تلاش دارند تا در راستای رشد و اعتلای اقتصاد کشور گام‌های بلندی بردارند. ارصلان قاسمی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران هم گفت: پیش از این، 40 هزار تعاونی فعال در کشور داشتیم اما اکنون فقط 25 هزار تعاونی فعال بوده و در حال تولید هستند. او افزود: بیشتر فعالان بخش تعاون، تولیدکنندگان هستند که کمتر به بازار داخلی و خارجی توجه داشته‌اند. رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران ادامه داد: در بخش کشاورزی 23 اتحادیه ملی با 17 گرایش گوناگون داریم که از جمله در بخش‌های دام و طیور، آبزی پروری، زراعت و باغبانی، تلاش می‌کنند پاسخگوی نیازها باشند.

در این نشست همچنین مشکلات تولیدکنندگان بخش کشاورزی بررسی و پیشنهاداتی برای رفع نیازها مطرح شد. احمدعلی کیخا، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این نشست، با بیان اینکه تعاون باید ۳۰ درصد در اقتصاد کشور نقش داشته باشد گفت: بخش کشاورزی در شرایط خاص خود مهم‌ترین زمینه را برای فعالیت‌های تعاونی فراهم می‌کند. او ادامه داد: بخش کشاورزی به دلیل کوچک بودن می‌تواند با ایجاد یک تعاونی و همکاری همه اتحادیه‌ها و تشکل‌ها، این بخش را فعال کند. رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این حوزه‌ها می‌توانند در تامین نهاده‌ها و بخش‌های زراعی نسبت به هر صنف و بخش دیگر ظرفیت‌های لازم را بهتر فراهم کنند.

کیخا با بیان اینکه اگر قرار باشد تعاون در کشور به جایگاه خود برسد باید در تمامی بخش‌های دارای ارزش افزوده متمرکز شود، افزود: متاسفانه این حوزه کمتر در بخش‌های قبل از تولید و یا پس از تولید که دارای ارزش افزوده بسیاری هم هست، متمرکز شده است. او با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه بخش کشاورزی در حوزه تعاون گفت: اگر قرار باشد بخش تعاون رونق یابد و ظرفیت‌های بالقوه آن بالفعل شود باید بخش کشاورزی در کشور توسعه یابد. رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعدد تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در کشور و انجام فعالیت‌های مشابه توسط برخی تشکل‌ها گفت: باید با هم اندیشی فعالان بخش تعاون، تشکل‌های مشابه ساماندهی شوند. او افزود: بسیاری از قسمت‌هایی که در این حوزه فعال هستند عملا دارای ارزش افزوده کمتری هستند بنابراین باید در کل زنجیره تولید حضور داشته باشیم.

  دغدغه‌هایی از جنس تعاونی

آزاد، مدیر عامل اتحادیه دامپروری نیز با بیان اینکه کمیته‌های دام و طیور باید نظارت کامل بر حوزه‌های تولیدی و توزیعی داشته باشد و فعالیت‌های این بخش را رصد کند، گفت: تامین نیاز شرکت‌های پشتیابی امور از کوچک‌ترین درخواست‌های این بخش است که متاسفانه به آن بی توجهی می‌شود‌. در ادامه، قاسمی عضو اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی با بیان اینکه ۸۵ درصد از شیر کشور توسط تعاونی‌ها تولید می‌شود افزود: قیمت کارشناسی تمام شده شیر در ۴ سال اخیر به ضرر ما بوده است. او ادامه داد: عدم مسوولیت پذیری پشتیبانی امور دام و نمایندگان آن بخش شرایط اضطراری برای ما ایجاد کرده است. قاسمی گفت: میزان تولید شیر در کشور، در سال جاری حدود ۱۰.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. او با تاکید بر اینکه هیچ نیازی به واردات شیر خشک نداریم افزود: تعاونی‌ها می‌توانند شیر خشک مورد نیاز کل واحدهای تولیدی را تامین کنند.

در ادامه، ابراهیم عباسی، عضو هئیت مدیره اتحادیه پرورش میگو با بیان اینکه براساس مصوبه دولت و بانک مرکزی باید ارز حاصل از صادرات در سامانه «نیما» واریز شود گفت: بطور قطع ۶۰ تا۷۰ درصد پرورش‌دهندگان میگو کشور چالش عمده‌ای در صنعت پرورش میگو دارند و باید برای این بخش چاره‌اندیشی خاصی صورت گیرد تا از بحران خارج شوند. او ادامه داد: مقرر شده بود از محل صرفه جویی یارانه سوخت، هزینه‌های آب و برق بخش‌های آبزی پروری کاهش یابد و باید بطور قطع برای این بخش هرچه سریع‌تر چاره‌اندیشی شود‌. عباسی ادامه داد: بخش پرورش میگو که نقش موثری در حوزه تجارت آبزی پروری دارد هنوز از امکانات اولیه لازم برای بهبود برخوردار نیست.

میر رضوی، مدیر عامل شرکت صنایع کنسرو و کنستانتره نیز با بیان اینکه میزان تولید هر ساله رب گوجه فرنگی ۱ میلیون و۵۰۰ هزار تن بوده است افزود: متاسفانه میزان تولید رب گوجه فرنگی ما امسال به ۷۰۰ هزار تن رسیده و از سوی دیگر صادرات گوجه فرنگی به کشور عراق نیز مشکل ساز شده است. او ادامه داد: در حال حاضر هرکیلوگرم گوجه فرنگی را در کارخانه‌های فرآوری ۱۲۰۰ تومان به فروش می‌رسانند. او با اشاره به اینکه نقدینگی موجود در دست واحدهای تولیدی به اندازه‌ای نیست که بتوانند گوجه فرنگی را با این قیمت خریداری کنند، افزود: پیشنهاد ما این است که دولت با ارایه تسهیلات به شرکت‌های تعاونی و واحدهای تولیدی، نقدینگی مورد نیاز برای خرید گوجه فرنگی را در اختیار آنها قرار دهد.

در ادامه این نشست، فتحی مدیرعامل اتحادیه سراسری گل وگیاه با بیان اینکه ۹۵ درصد از نهاده‌های این صنف وارداتی است، افزود: جهاد کشاورزی هم اکنون برای خود اقدام به ایجاد تشکل می‌کند و هیچ نظارت و ارجاع کاری برای این بخش وجود ندارد که همین خود مشکل ساز شده است. او ادامه داد: هم‌ مجلس و هم دولت باید اقدام به ایجاد یک کانون کنند و خلاء‌های موجود در حوزه نهاده‌ها و گل و گیاه را بر طرف کنند. فتحی گفت: متاسفانه با وجود ایجاد طرح آمایش سرزمینی، تا کنون فعالیتی در این بخش صورت نگرفته است.آقازاده، رییس اتحادیه ماهیان گرمابی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ماهی صید شده است، گفت: ۷۳۰ هزار تن از این صید در حوزه آب‌های جنوب و ۴۷۰ هزار تن نیز در حوزه آب‌های شمال بوده است. او با اشاره به اشتغال ۲۸۸ هزار نفری شیلات در کشور گفت: انتظار داریم دلالی در صنعت صیادی کشور توسط دولت کنترل شود چرا که دلالان، فعالان این حوزه را عاجز کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر