اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۷۳۹

واردات شیرخشک برای جبران کسری بازار

شاتا|دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی و افزایش قابل توجه بهای ارز، ممنوعیت صادرات و تصمیم برای واردات 25 هزار تن شیرخشک به کشور تصمیمی قابل دفاع و درست است. رضا باکری افزود: آنچه در بازار ارز رخ داده، صادرات همه کالاها از جمله شیرخشک را با معنا و مفهوم جدیدی روبرو کرده است. در حقیقت رشد بهای ارز، سبب شده صادرات تمامی کالاها از کشور سودآور شود. در چنین شرایطی نباید مرزها باز گذاشته شود تا اقلام اساسی مثل شیرخشک، بدون محاسبات دقیق نیاز بازار از کشور صادر شود و بازار با کمبود ناگهانی این کالا روبرو شود.

او گفت: تفاوتی که از صادرات نسبت به فروش کالا در داخل ایجاد می‌شود آن قدر بالاست که طبیعتا افراد انگیزه فراوانی برای این کار پیدا می‌کنند. در ضمن باید توجه داشت حتی اگر کمبودی در بازار نباشد، صادرات تنها با تحویل تفاوت نرخ ارز باید صورت گیرد. باکری افزود: میزان شیر تحویلی به کارخانجات لبنی با کاهش 25 درصدی مواجه شده است و در صورت تداوم این روند به مرور این کاهش تاثیر خود را در بازار خواهد گذاشت. این مقام مسوول ادامه داد: در چنین شرایطی تصمیمی برای واردات 25 هزار تن شیرخشک می‌تواند مانع از بروز کمبود در این بازار شود چرا که طبق بررسی‌ها کارخانجات محصولات لبنی روزانه به 19 هزار تن شیرخام و کارخانجات تولید شیرخشک به روزانه 2 هزار تن شیرخام نیاز دارند.

صادرات باعث افزایش قیمت میوه شد

ایسنا| رییس اتحادیه میوه فروشان البرز گفت: اگر جلوی صادرات محصولات کشاورزی را نگیریم هیچ کاهش قیمتی در این محصولات رخ نمی‌دهد. محمدرضا فلاح افزود: گرانی که این روزها در محصولات کشاورزی و میوه شاهد هستیم ناشی از صادرات این محصولات به کشورهای همسایه به خصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و دلیلی جز آن ندارد. او در ادامه افزود: هم اکنون شاهد صادرات گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی، کیوی، انگور و صیفی به کشورهای دیگر هستیم. برخی محصولات مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز مستقیماً توسط مشتریان عراقی از کشاورزان خریداری می‌شود. علاوه بر این محصول انگور کشور به خصوص ارومیه نیز توسط برخی خریداری و به کشور عمان صادر می‌شود.

فلاح تأکید کرد: در این وضعیت اگر جلوی صادرات را نگیریم به هیچ‌وجه نباید انتظار کاهش قیمت در محصولی را داشته باشیم. او علت صادرات محصولات کشاورزی را سیاست ارزآوری دولت، عنوان و اضافه کرد: اگرچه دولت تصمیم دارد با صادرات محصولاتی چون میوه و صیفی ارز وارد کشور کند اما باید به این هم توجه داشته باشد که در کشور دچار کمبود و افزایش شدید قیمت نشویم، بر همین اساس باید جلوی صادرات بی رویه گرفته شود. رییس اتحادیه میوه‌فروشان البرز تصریح کرد: در این محصولات، صادرات عامل گرانی است اما میوه‌هایی مانند موز که کاملاً وارداتی هستند به قیمت ارز وابسته بوده و با کوچک‌ترین تغییر در قیمت ارز، قیمت این اقلام نیز تغییر می‌کند. رییس اتحادیه میوه فروشان البرز از کاهش احتمالی قیمت برخی میوه‌ها در ماه‌های آتی گفت و افزود: با سردتر شدن هوا و به ثمر رسیدن مرکباتی چون نارنگی و پرتقال امکان دارد که شاهد کاهش قیمت در این بخش باشیم اما هم اکنون انواع مرکبات با قیمتی حدودا 5000 تومان در بازارهای میوه و تره بار عرضه می‌شود.

«ارز» پسته را گران کرد

خبرگزاری صدا و سیما| نایب رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با اشاره به اینکه صادر کنندگان خشکبار اجباری برای ارایه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما ندارند گفت: این موضوع عامل مهم گرانی این کالا در بازار است. سید مجتبی حسینی با اشاره به اینکه در چند وقت گذشته زمزمه‌هایی برای ارایه ارز حاصل از صادرات این کالا بیان شد، افزود: دولت برای تحقق این پیشنهاد کاری نکرده است درحالی که در این شرایط باید دولت راهکاری ارایه دهد بطور مثال مانع از صادرات این کالا شود. او با اشاره به افزایش ۳ برابری قیمت پسته در این چند هفته گذشته گفت: پسته ۵۵ هزار تومانی شب عید هم اکنون به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است درحالی که ۳۰ درصد افزایش قیمت فعلی غیر واقعی و غیر منطقی است.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با بیان اینکه خشکسالی و سرما دلیل کاهش ۸۰ درصدی حجم تولید شده است، افزود: قیمت دلار و صادراتی بودن این محصولات نیز عامل دیگر گرانی‌هاست. حسینی با بیان اینکه بخشی از نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: این روند قیمت محصول داخلی را نیز متعادل می‌کند، اما با افزایش نرخ ارز تولید کنندگان داخلی نیز تمایلی به ارزان فروختن محصول خود نسبت به نوع وارداتی ندارند. او بازار را بدون نظارت مناسب دانست و افزود: از عراق، ​افغانستان و پاکستان در استان‌های مرکز تولید دفاتری راه‌اندازی شده است که محصول را برروی زمین خریداری و آن را صادر می‌کنند. نایب رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: این شرایط را فقط دولت می‌تواند تغییر دهد که ظاهر دولت نیز تمایلی به این اتفاق ندارد.

 

ارسال نظر