بخش معدن ظرفیت‌های بورس را نادیده گرفت

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۷۳۷

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: ابزار بورس بطور حتم در بخش معدن مطلوب و کارآمد است اما در دوره‌های گذشته از این ابزار مهم و موثر بطور بهینه استفاده نشده و ظرفیت‌های آن نادیده گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق تهران، معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد که سقف عرضه فولاد در بورس کالا برداشته می‌شود. این تصمیم مثبت ارزیابی شده است اما سوال این است که رابطه معدن و بورس در سال‌های گذشته چگونه پیش رفته و ابزار بورس تا چه اندازه در جهت منافع بخش معدن به کار گرفته شده است؟ در این رابطه فاطمه دانشور اظهار کرد: عرضه انواع محصول در بورس راهکاری مطمئن برای قیمت گذاری، شفافیت در میزان عرضه و تقاضا و کشف نرخ واقعی است. نتیجه چنین اقدامی تنظیم بازار و حفظ تعادل بین تولید و مصرف است و بطور کلی عرضه در بورس راهکار بهتری از قیمت گذاری دستوری توسط دولت‌ها ارزیابی می‌شود. او ادامه داد: بطور قطع خریداران و تولیدکنندگان محصولات معدنی و فولادی از عرضه انواع محصولات در بورس استقبال می‌کنند هرچند این اقدام برخلاف پیش بینی‌های دولتی در نهایت به کاهش قیمت محصولات نهایی و حمایت از مصرف کننده نهایی بینجامد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار کرد: استفاده از ابزار بورس به ویژه در بخش معدن می‌تواند زمینه ایجاد ارتباط صحیح و منصفانه بین اجزای حاضر در زنجیره تولید و مصرف را فراهم کند. به گفته دانشور، ابزار بورس بطور حتم در بخش معدن مطلوب و کارآمد است اما در دوره‌های گذشته از این ابزار مهم و موثر بطور بهینه استفاده نشده و ظرفیت‌های آن نادیده گرفته شده است. این مساله البته دو علت کاملا مشخص و روشن دارد. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در توضیح این مطلب افزود: اول اینکه شرایط حال حاضر کشور و بخشنامه‌های روزانه و متفاوت در محدودیت خرید و فروش، قیمت گذاری مواد معدنی و روابط سنتی تولید کنندگان و خریداران قدیمی آنها باعث شده به جای حضور در سالن‌های بورس توافق بین طرفین پشت درهای بسته انجام شده یا در قالب مزایده‌های محدود شکل بگیرد. او ادامه داد: نکته دوم اینکه بورس با توجه به شرایط خاص خریداران و تولید کنندگان و جو حاکم بر فضای پولی کشور باید راهکارهای دیگری غیر از خرید نقد را در ساز‌و کارهایش بگنجاند. این راهکارها شامل سلف خری، پیش پرداخت، تهاتر کالا به کالا و بسیاری روش‌های دیگر است که اکنون به عنوان واقعیت در بازار مواد معدنی رواج دارند.

 

ارسال نظر