اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۰:۲۴:۰۷
کد خبر: ۱۳۰۵۷۳

پای گوجه چینی به ایران باز می‌شود

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران بابیان اینکه قیمت گوجه از زمان اعلام ممنوعیت صادرات تغییری نکرده، گفت: برای واردات گوجه فرنگی از چین درخواست داده ایم چراکه بیشتر گوجه داخل به عراق صادر شده است. سیدمحمد میررضوی اعلام کرد: از ابتدای فصل اعلام کردیم میزان گوجه کم است وباید صادرات آن ممنوع شود اما این کار دیر انجام شد و وزارت صنعت در شهریور ماه این مساله را اعلام کرد. او ادامه داد: وزارت صنعت اعلام کرد اگر گوجه گلخانه‌ای باشد، برای صادرات منعی ندارد و همین امر موجب شد در مرزها گوجه روی بار را گلخانه‌ای و زیر بار را گوجه معمولی قرار دهند.

میررضوی با بیان اینکه قیمت گوجه از زمان اعلام ممنوعیت صادرات تغییری نکرده است، ادامه داد: بخشی از گرانی رب گوجه فرنگی به بسته بندی ارتباط دارد؛ چراکه درب و مواد مصرفی به‌کار رفته در قوطی‌های کنسرو نیز گران شده است. او افزود: گوجه فرنگی پایه کنسرو است و در کنسروهای گوشتی و غیر گوشتی مصرف می‌شود و هم اینک برای واردات گوجه فرنگی از چین درخواست داده ایم چراکه بیشتر گوجه داخل به عراق صادر شده است.

رشد صادرات فرش دستباف ایران

ایسنا| مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف از رشد ۱۰ درصدی صادرات فرش دستباف ایران خبر داد و گفت: تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند بر بازار فرش ایران و صادرات آن تاثیر بگذارد. عبداله بهرامی اظهار کرد: بر اساس آمار گمرکی در چهار ماهه امسال صادرات فرش دستباف ایران حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. سال قبل میزان صادرات ما حدود ۴۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به دوره قبل ۲۰ درصد افزایش داشته و بطور متوسط از سال ۱۳۹۵ به بعد هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد صادرات داشتیم. او با بیان اینکه تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند بر صنعت فرش دستباف ایران تاثیر بگذارد، افزود: ما در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ هم تحریم بودیم، بنابراین تنها تحریم اثرگذار نیست بلکه بیشتر مشکلات ما داخلی است و صنعت فرش بیشترین تاثیر را از اختلالات نرخ ارز، افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه و تورم داخلی پذیرفته است. بهرامی گفت: متاسفانه بحث عدم پرداخت تسهیلات، بیمه، مالیات و افزایش تورم لطمه بزرگی به صنعت فرش زده و همین مساله بسیاری از تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است. به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف، مشکل بیمه قالیبافان تاکنون برطرف نشده و بسیاری از آنها هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند؛ به نحوی که تاکنون تنها ۳۲۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

 

ارسال نظر