مشکلات صنعت دارو؛ از قیمت‌گذاری تا محدودیت مواد اولیه

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۳۲۱

در واپسین روزهای شهریور ماه، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور از ابلاغ دستور رییس‌جمهور به استانداران برای حل مشکلات صنعت داروسازی کشور خبر داد. به گفته بابک دین‌پرست، در این ابلاغیه تأکید شده است سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسبت به تأمین اعتبارات مورد نیاز برای تسویه بدهی به صنعت دارویی کشور و خروج از مشکلات فعلی، اقدام عاجل به عمل آورند و از هرگونه تأخیر در پرداخت مطالبات در آینده، خارج از مهلت قانونی و متعارف، پیشگیری صورت گیرد. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است که با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای تخصیص بهنگام ارز و پیشگیری از هرگونه تأخیر یا وقفه در روند تأمین ارز مورد نیاز صنعت دارویی کشور، تدابیر و سازوکارهای لازم را اتخاذ کند. محمود نجفی‌عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران درباره این ابلاغیه رییس‌جمهوری گفت: مسوولان مربوطه در وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرکات و بانک مرکزی، طبق دستور رییس‌جمهوری باید مجموعه تشکل‌هایی که در صنعت دارو فعال هستند را فرابخوانند و نظر آنها را برای حل مشکلات جویا شوند.

 او به صورت اجمالی به مشکلات فعالان صنعت دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: عمده مشکلات معطوف به محدودیت در تامین ارز، رسوب کالاها در گمرکات و شیوه قیمت‌گذاری وزارت بهداشت است و همچنان بخشی از اقلام موردنیاز تولید در ردیف گروه کالایی دو و سه قرار گرفته است که فعالان این بخش باید ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما تهیه کنند و سازو کار تهیه ارز از این سامانه، مشکلاتی را ایجاد کرده است. در عین حال، تولیدکنندگان دارو، حتی در تهیه اقلامی که باید از داخل تهیه کنند نیز دچار مشکل هستند. موادی از قبیل مواد پتروشیمی، مقوا، کاغذ، انواع پلیمرها، آلومینیوم و سایر اقلام که در بسته‌بندی‌ها مورد نیاز است، قیمت این اقلام، چندین برابر شده و برخی نیز به دلایلی چون کمبود در بازار یا احتکار قابلیت تهیه ندارد.

نجفی‌عرب با بیان اینکه پرداخت‌های دولت به این صنعت نیز دچار تاخیر شده است ادامه داد: دولت نتوانسته است زنجیره پرداخت‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را تنظیم کند و روز به روز نیز بر دامنه مشکلات افزوده می‌شود. البته ما این مشکلات را در نشستی با معاون اول رییس‌جمهوری نیز مطرح کردیم و ایشان، آقای ویسه، معاون هماهنگی و نظارت خود را مامور رسیدگی به این مشکلات و برگزاری جلسات با فعالان صنعت دارو کرد که البته تاکنون خبری نشده است.

 

 

ارسال نظر