اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۸۸۲

حل‌و‌فصل دعاوی میان فعالان اقتصادی ایران و هند

معاون بین‌الملل اتاق ایران و رایزن ارشد بازرگانی سفارت هند در تهران طی نشستی در اتاق ایران به بررسی زمینه‌های حل‌وفصل دعاوی و اختلافات تجاری میان فعالان اقتصادی ایران و هند پرداختند.

محمدرضا کرباسی در تشریح روش‌های موجود برای حل و فصل دعاوی مطروحه در اتاق ایران به فعالیت مرکز حقوقی و مرکز داوری اتاق ایران اشاره کرد وگفت: در مرکز حقوقی اتاق ایران فقط دعاوی حقوقی له و علیه شرکت‌های عضو اتاق مطرح می‌شوند و بعد از رسیدگی به موضوع مورد اختلاف در کمیته‌ای که به این منظور تشکیل می‌شود، چنانچه شرکت عضو اتاق مقصر شناخته شود نسبت به ابطال کارت اعم از عضویت و بازرگانی اقدام می‌شود. نکته‌ای که در خصوص رسیدگی توسط مرکز حقوقی مطرح است عضویت در اتاق ایران است؛ یعنی شرط رسیدگی به دعوای مطروحه عضویت شرکت در اتاق ایران است. کرباسی افزود: طریقه دوم مراجعه به مرکز داوری اتاق است که این مرکز وظایف و اختیارات خود را از طریق هماهنگی، سازماندهی، نظارت و مدیریت جریان داوری توسط داوران مجرب و حرفه‌ای داخلی و بین‌المللی انجام می‌دهد، بدون آنکه خود مباشرت به داوری کند. برای مراجعه به مرکز داوری نیز باید در قرارداد منعقده بین دو شرکت ایرانی و هند یک ماده به این موضوع اشاره کند. در ادامه این نشست، رایزن بازرگانی هند مشکل اکثر پروندهایی که به بخش بازرگانی سفارت هند ارجاع می‌شود را مربوط به لیست کالاهای ممنوعه وارداتی دانست و خواستار ارایه فهرست نهایی کالاها شد. رایزن بازرگانی هند در تهران گفت: کالاهای مهندسی هند می‌توانند جایگزین کالاهای اروپایی شوند و قیمت‌های آنها هم رقابتی است. در نشست همکاری‌های بانکی میان دو کشور از جمله فعالیت شعبه بانک پاسارگاد ایران در هند، استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری و تهاتر میان ایران و هند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سوءاستفاده برخی دامداران از گرانی ارز

تسنیم |رییس انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه متأسفانه عرضه و تقاضای شیرخام مختل شده است، گفت: برخی دامداران با استفاده از مابه التفاوت نرخ ارز ترجیح می‌دهند شیرهای خود را به واحدهای شیرخشک بفروشند. رضا باکری با اشاره به افزایش قیمت شیرخام که به کارخانجات با قیمت 1750 تا 2200 تومان عرضه می‌شود، اظهار داشت: تا اسفند ماه سال گذشته قیمت شیر خام 1400 تومان بود اما متأسفانه بروز خشکسالی، گرانی نهاده‌های دامی، مواد پلاستیکی و جذابیت قیمت گوشت عاملی شده تا قیمت شیرخام به مرور به 2200 تومان برسد.

او با بیان اینکه متأسفانه عرضه و تقاضای شیرخام امروز مختل شده است، افزود: برخی دامداران با استفاده از مابه التفاوت نرخ ارز ترجیح می‌دهند شیرهای خود را به واحدهای شیرخشک بفروشند. این موضوعات عاملی شده تا عرضه شیرخام به کارخانجات لبنی کاهش پیدا کند. رییس انجمن صنایع لبنی با اعلام اینکه کارخانجات لبنی روزانه نیازمند 18 هزار تن شیر خام هستند، تصریح کرد: این رقم 4 تا 5 هزار تن کاهش پیدا کرده که امیدواریم دولت با حمایت ویژه از کارخانجات لبنی مانع بروز مشکل در عرضه محصولات لبنی به بازار شود. وی در مورد دلایل افزایش قیمت بستنی نیز گفت: علاوه بر افزایش قیمت شیر خام، بخشی از نیاز چوب بستنی کشور از امریکای لاتین و چین وارد می‌شود که همین موضوع باعث شده تا قیمت بستنی افزایش پیدا کند. البته یکی از واحدهای تولیدی اخیرا برای داخلی سازی چوب بستنی اقداماتی را انجام داده که امیدواریم در آینده نیاز به واردات این کالا نداشته و آن را از داخل کشور تأمین کنیم. باکری تصریح کرد: البته در شرایط فعلی تولید چوب بستنی در داخل کشور نسبت به واردات آن هزینه بیشتری را می‌طلبد.

سیمان گران نمی‌شود

تسنیم | یک کارشناس حوزه سیمان با بیان اینکه قیمت سیمان نسبت به ماه‌های گذشته تغییری نکرده و افزایش نیز نخواهد یافت، گفت: مصرف سیمان در دو ماهه امسال نسبت به ماه گذشته شاهد کاهش دو درصدی بوده است. علی‌محمد بُد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بازار بلاتکلیف ساخت و ساز ساختمان در کشور اظهار داشت: نوسانات قیمت‌ها عاملی شده تا هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان در تولید و خرید معطل بوده و منتظر ثبات بازار باشند.

وی با بیان اینکه علاوه بر مشکل فروش تولیدکنندگان در حمل و نقل محصولات با موانعی روبرو هستند، گفت: همین موضوعات عاملی شده تا حجم تولید در کارخانجات کاهش پیدا کند. به نحوی که در حال حاضر واحدهای تولیدی با 65 درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند. این کارشناس حوزه سیمان تصریح کرد: مصرف سیمان در دو ماهه امسال نسبت به ماه گذشته شاهد کاهش دو درصدی بوده است که این موضوع نشان از کاهش تقاضا در سطح بازار دارد. وی با بیان اینکه تولید سالانه سیمان در کشور 60 میلیون تن است، گفت: 12 میلیون تن از این رقم صادر و 20 میلیون تن آن مازاد مصرف داخلی است. برهمین اساس ما در تولید سیمان مشکلی نداریم ولی کاهش تقاضا در سطح بازار و بلاتکلیفی ساخت و ساز فعالیت را برای واحدهای تولیدی مشکل کرده است. وی اضافه کرد: با وجود تمام این مشکلات قیمت سیمان نسبت به ماه‌های گذشته تغییری نکرده و افزایش نیز نخواهد یافت.

 

ارسال نظر