عراق می‌تواند کانالی برای واردات کالا به ایران باشد

۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۷۸۶

نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با معاون سازمان ملی استاندارد ایران با هدف بررسی مشکلات استاندارد و فضای کسب و کار در کرمانشاه برگزار شد.

عضو هیات رییسه اتاق ایران و رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه در این نشست گفت: بسته حمایتی تسهیل فضای کسب و کار و حمایت از واردات مواد اولیه و تجهیزات که از سوی سازمان ملی استاندارد ابلاغ شد، بسیار کارا و اثربخش است. در این بسته هم تسهیل‌گری شرایط و تفویض اختیار بیشتر به استان‌ها دیده شده و هم برای تجار شناخته شده و خوشنام شرایط آسان‌تری در نظر گرفته شده است. کیوان کاشفی خواستار در نظر گرفتن امکانات استانداردی بیشتر در مرزهای خسروی و سومار شد و افزود: در سال‌های قبل عمده صادرات استان از مرز پرویزخان بود و اکنون این صادرات به سمت مرزهای خسروی و خصوصا سومار سوق پیدا کرده است. نیازمند امکانات بیشتری برای بررسی استانداردها در این دو مرز هستیم. کاشفی همچنین بر لزوم توجه ویژه به واردات کالا از عراق تاکید کرد و ادامه داد: با افزایش واردات از عراق هم توازن تجاری بین دو کشور ایجاد می‌شود و هم در سال‌های آینده عراق می‌تواند کانالی برای واردات کالا به ایران از سایر کشورها باشد. معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد در این نشست گفت: هدف اصلی سازمان ملی استاندارد ایجاد تعادل بین استاندارد، تجارت و تولید است. استاندارد به عنوان زبان فنی تجارت بوده و در کنار حفظ ایمنی و سلامت مردم، به دنبال حمایت از تولید و تجارت هم هست.

به گفته این مسوول توجه به کیفیت کالاهای وارد شده توسط کولبران در عین تسهیل شرایط برای آنها از دیگر بخش‌های این بسته حمایتی است. همچنین تلاش شده در قالب این بسته اختیارات بیشتری خصوصا در حوزه ثبت صادرات و واردات کالاها به خود استان‌ها واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه گمرک نباید محلی برای بررسی استاندارد و کیفیت کالاها باشد و صرفا محلی برای ترخیص کالاها است، خاطرنشان کرد: اخذ استاندارد کالاهای صادراتی باید قبل از رفتن کالا به گمرک انجام شود اما متاسفانه تجار ما هنوز مانند 90 سال قبل عمل می‌کنند و بسیاری از این موارد را تا زمانی که کالا به گمرک می‌رود به تاخیر می‌اندازند.

 

 

ارسال نظر