اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۱۸

پیش‌فروش خودرو اثر نداشت

فارس| رییس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو با اشاره به اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار گفت: این اختلاف قیمت غیر واقعی و حبابی است. سعید موتمنی در مورد وضعیت معامله خودرو در بازار گفت: همواره نوسان قیمت ارز منجر به کاهش معاملات می‌شود. او بیان کرد: مردم باید در خرید خودرو دقت کنند و بدانند که وقتی فاصله قیمت یک خودرو از کارخانه تا بازار چندین میلیون تومان است، این اختلاف قیمت حبابی و غیر واقعی است. او در خصوص تاثیر فروش خودرو توسط خودروسازان نیز گفت: اگر این فروش‌ها کوتاه‌مدت بود، روی بازار خودرو تاثیر می‌گذاشت و می‌توانست قیمت‌ها را کاهش دهد، در حالی که تحویل‌ تعدادی از خودروهای پیش فروش مربوط به سال 98 است.

احتکار 2400 حلقه لاستیک در قم

شاتا| رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم از کشف 2 هزار و 400 حلقه لاستیک احتکار شده در این استان خبر داد و گفت: این درحالی است که قم با کمبود لاستیک مواجه است. محمود سیجانی در جلسه کارگروه تنظیم بازار در استانداری قم افزود: این تعداد قابل توجه لاستیک توسط بازرسان کشف شده است که باید در کمیته منتخب که نمایندگانی از اداره کل تعزیرات حکومتی، سازمان صمت و اتحادیه صنف مربوطه در آن حضور دارند نسبت به وضعیت آن رسیدگی شود. او اضافه کرد: با مشکل کمبود لاستیک خودروهای سنگین جاده‌ای و سبک روبرو هستیم که این امر باید توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان طبق قانون پیگیری شده تا نیاز استان تامین شود.

تمایل نسبی به خرید نوشت افزار خارجی

تسنیم|رییس و دبیر انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایران از روی خوش و استقبال مردم به خرید و مصرف نوشت‌افزار ایرانی در کشور خبر داد و گفت: سهم نوشت‌افزار ایرانی نسبت به نوشت‌افزار خارجی ۳۵ به ۶۵ درصد شده است. محمودرضا صنعتکار افزود: نوشت‌افزار تولید داخلی امروز ضمن کیفیت بالا و قیمت مناسب از طرح‌های متنوعی نیز برخوردار است. او همچنین اظهار کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر با توجه به حمایت‌های مادی و معنوی از تولید ملی سهم کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای وارداتی در این حوزه بیشتر شده است. رییس و دبیر انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور گفت: نقش حمایتی رسانه ملی در راستای رونق تولید و گرایش مردم به مصرف کالاهای ساخت داخل بر کسی پوشیده نیست.

او افزود: تمایل مردم به مصرف نوشت‌افزارهای ایرانی با توجه به فرهنگ‌سازی‌های صورت‌گرفته روز به روز در حال بهبودی و گسترش است. صنعتکار ضمن اشاره به اینکه نسبت سهم نوشت‌افزار ایرانی نسبت به نوشت‌افزار خارجی در سال‌های اخیر بیشتر شده است، ابراز کرد: این نسبت هم‌اکنون 35 به 65 درصد است در حالی که طی سنوات گذشته 20 به 80 بوده است. او گفت: نوشت‌افزار ایرانی شامل انواع مداد، خودکار، پاک‌کن، جامدادی، کوله‌پشتی و خط‌کش است. رییس و دبیر انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار اضافه کرد: تولیدکنندگان داخلی در حال حاضر از صددرصدی برای تأمین نیاز کشور به این اقلام برخوردارند اما در بحث تولید اقلامی مانند تراش، ماشین حساب و لوازم مهندسی پیشرفته کمی دچار ضعف هستند.

احتکار؛ حاصل نبود فضای رقابتی در بازار است

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران درباره موضوع احتکار و آسیب جدی به نظام توزیع گفت: تجربه بسیاری از کشورهای جهان نشان داده که پدیده‌ای مانند احتکار در یک ساختار غیر رقابتی و حاکمیت مطلق دولتی در اقتصاد، اتفاقی دور از ذهن نیست. هوشیار فقیهی با بیان اینکه فضای انحصاری حاکم نتوانسته پوشش مناسبی بدهد، افزود: احتکار در فضایی شکل می‌گیرد که رانت و فساد اداری وجود داشته باشد اما در فضای رقابتی، احتکار و کم فروشی منجر به سود و ارتقای ارزش افزوده برای مجموعه احتکار‌کننده نخواهد شد.

فقیهی با تاکید بر ضرورت استقرار یک نظام توزیع متناسب با پیشرفت تکنولوژی و بزرگ شدن بازارهای اقتصادی کشور گفت: طی ۴۰۰ سال گذشته این تغییرات متناسب با سطح تکنولوژی و افزایش حجم اقتصاد کشور در نظام توزیع ما نبوده و مزید بر علت بروز پدیده احتکار در شرایط تنش‌های اقتصادی شده است. او در ادامه مطرح کرد: حدود ۳ میلیون واحد صنفی در کشور داریم که بالای ۹۰ درصد از توزیع کالایی کشور را بر عهده دارند؛ یعنی به تعبیری به ازای هر ۲۷ نفر یک واحد صنفی وجود دارد؛ درحالی که بطور معمول در سطح بین‌المللی یک واحد به ازای هر ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر وجود دارد که این ۳۵۰ واحد یا در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای همگرا شدند. معاون اتاق اصناف ایران گفت: چه در بخش خصوصی و  دولتی وچه بخش تعاونی نخستین گامی که برای توسعه و بهبود باید برداشت این است که بدانیم چقدر عقب هستیم؛ همانطورکه شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد، زمانی که ۷۵ درصد بودجه کشور برای هزینه‌های جاری صرف می‌شود.

 

ارسال نظر