مالزی، پل ارتباط اقتصاد ایران و کشورهای حوزه «آسه‌آن»

۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۰۱:۳۳:۴۲
کد خبر: ۱۲۹۰۸۴

هیاتی تجاری از فعالان بخش خصوصی مالزی به سرپرستی رییس صنایع کوچک و متوسط این کشور، بعد از ظهر پنج‌شنبه با محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و جمعی از نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی ایران، دیدار کردند.

 محمدرضا کرباسی در این نشست تأکید کرد: طی سال‌های گذشته ایران و مالزی به دلیل مشترکات فرهنگی و مذهبی روابط بسیار خوبی با یکدیگر برقرار کردند؛ اما متأسفانه با وجود ظرفیت‌های اقتصادی که میان دو کشور وجود دارد سطح روابط اقتصادی با انتظارات موجود همخوانی ندارد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران گفت: ایران و مالزی دوران طلایی روابط اقتصادی خود را پشت سر گذاشته‌اند و این موضوع که مالزی بخواهد از تحریم کشورهای ثالث پیروی کند، اصلا برای ایران قانع کننده نیست.

به اعتقاد معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در شرایط فعلی که کشورهای اروپایی و آسیایی برای توسعه روابط تجاری خود با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، مالزی باید سریعاً به ترمیم روابط اقتصادی خود با ایران اقدام کند و موانع موجود را برطرف نماید.

بر اساس آمار ارایه‌شده از سوی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، در سال 2017، سهم ایران از بازار 188 میلیارد دلاری مالزی تنها 293 میلیون دلار بود . همچنین در همین سال از بازار 70 میلیارد دلاری ایران، 763 میلیون دلار به روابط تجاری با مالزی اختصاص پیدا کرده که با در نظر گرفتن حجم اقتصاد و همچنین پیشینه روابط ایران و مالزی، ارقام ذکرشده به‌هیچ‌وجه متناسب نیست.

به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، سیاست راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی متمرکز بر شرق است که با قوت این سیاست هم از سوی مقامات دولتی و هم فعالان بخش خصوصی دنبال می‌شود. به دلیل عضویت مالزی در اتحادیه آسه آن، این کشور برای برقراری روابط تجاری با ایران اهمیت زیادی دارد و محقق کننده سیاست راهبردی ایران در رابطه با شرق است.

او تصریح کرد: عضویت مالزی در اتحادیه آسه آن این فرصت مناسبی است تا کالاهای ایرانی از طریق مالزی به این اتحادیه صادر شوند. از طرفی موقعیت امن ایران در منطقه مسیر همواری به‌سوی کشورهای حوزه CIS است که سرمایه‌گذاری مشترک با مالزی را توجیه می‌کند.

به اعتقاد کرباسی صنایعی چون دارو، آهن، فولاد، مس، ماشین‌آلات صنعتی، فناوری‌‎های نوین، توسعه‌ بازارهای منطقه‌ای، همکاری‌های علمی و دانشگاهی صنایع غذایی، گردشگری، صنعت حلال، انرژی، حمل‌ونقل، تجهیزات سلامت، با برخورداری از مزیت‌های نسبی اقتصادی، می‌توانند موردتوجه فعالان بخش خصوصی دو کشور مالزی و ایران قرار بگیرند.

او در ادامه تأکید کرد: با توجه به فرصت‌های مناسبی که دو کشور در صنعت گردشگری دارند، اما از این بخش آنگونه که باید به خوبی بهره‌برداری نشده است. در همین زمینه تأسیس دفاتر گردشگری در ایران و مالزی، تبلیغات گردشگری ایران در کشور مالزی، جذب سرمایه‌گذار گردشگری، برگزاری تورهای ترکیبی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری می‌تواند به عنوان راهکار موردتوجه طرفین قرار بگیرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران پس از ارایه توضیحات مفصل در خصوص موسسه جهانی حلال ایران (ایکریک)، از آمادگی این موسسه برای همکاری با صنایع مالزی و کشورهای حوزه آسه آن خبر داد.

او همچنین تاکید کرد: در بحث تجارت، به ویژه همکاری با بنگاه‌های کوچک و متوسط باید سیاست کوتاه‌مدت را به سیاست بلندمدت تغییر داد با تثبیت این نگاه در بخش خصوصی، حتما دولت‌ها تسهیل‌گر همکاری میان فعالان اقتصادی خواهند بود.

  فهم مشترک؛ لازمه توسعه روابط ایران و مالزی

رییس صنایع کوچک و متوسط مالزی ضمن قدردانی از برگزاری این نشست، لازمه توسعه روابط ایران و مالزی را دستیابی به یک «فهم مشترک» دانست و از سفر ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در ماه‌های آینده به ایران خبر داد.

به اعتقاد او با سفر نخست‌وزیر مالزی به ایران، فرصت مناسبی برای رایزنی مقامات دو کشور برای بهبود روابط تجاری و حل مشکلات تجاری به‌خصوص موانع بانکی فراهم خواهد شد.

رییس صنایع کوچک و متوسط مالزی بر همکاری شرکت‌های مالزی و ایران به خصوص در سطح استانی تاکید کرد. او با تأکید بر توازن تجاری میان ایران و مالزی افزود: در حال حاضر 10 درصد از نفت مالزی به‌وسیله ایران تأمین می‌شود و ما امیدواریم تا با توسعه روابط اقتصادی دو کشور، محصولات و نفت بیشتری از ایران به مالزی صادر شود و از طرفی زمینه‌های همکاری شرکت‌های مالزی در ایران تسهیل شود. به گفته رییس بنگاه‌های کوچک و متوسط مالزی، این کشور و همچنین کشورهای حوزه آسه آن از برقراری هرگونه همکاری‌ اقتصادی با ایران حمایت خواهند کرد. به اعتقاد این فعال اقتصادی برای برقراری روابط تجاری، دو کشور نباید تنها به کسب‌وکارهای سنتی مانند نفت اکتفا کنند. همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که فعالان اقتصادی دو کشور باید بطور جد به آن بپردازند.

او همچنین بر تبادل هیات‌های تجاری با هدف بهبود روابط اقتصادی دو کشور ایران و مالزی تاکید و عنوان کرد: یکی از چالش‌های محصولات ایرانی در بازار مالزی، عدم اطلاع و شناخت کافی مالزیایی‌ها از این محصولات و بطور کلی کشور ایران است که به نظر می‌رسد با تبلیغ و بهره‌گیری از راهکارهای بازاریابی می‌توان این مشکل را حل و فصل کرد.

  اقتصاد ایران و مالزی مکمل یکدیگرند

اسماعیل تکیه سادات، رایزن بازرگانی ایران در مالزی نیز در سخنانی، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه تعاملات مالی و اقتصادی با کشور مالزی، عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای به همین منظور میان بانک‌‎های مرکزی دو کشور به امضا رسیده است. البته محدودیت‌هایی در این حوزه وجود دارد که متاثر از عوامل بین المللی است.

به گفته او مالزی در حوزه‌های بازاریابی، سرمایه‌گذاری و لجستیکی بسیار خوب عمل کرده است. دو کشور با توجه به توان تجاری و منابعی که در اختیار دارند می‌توانند به عنوان دو مکمل اقتصادی توانمند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

تکیه سادات ظرفیت‌های دو کشور در زمینه صنایع غذایی به ویژه صنعت حلال را قابل توجه دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی با هدف معرفی پتانسیل‌های دو کشور در صنایع مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه این نشست فعالان اقتصادی دو کشور مالزی و ایران در صنایع غذایی، فناوری اطلاعات، آی‌تی،‌ای سی تی، پوشاک، حمل‌ونقل، حلال، واردات، صادرات، انرژی، اپتیکال، ساخت و ساز پس از معرفی ظرفیت‌های خود، در جلسات جداگانه‌ای با یکدیگر دیدار کردند.

 

 

ارسال نظر