اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۹۹۸

چای هم دلار دولتی گرفت هم گران شد!

ایسنا| چای وارداتی هم یکی دیگر از محصولاتی است که از ابتدای امسال ارز دولتی دریافت کرده، اما مشمول افزایش قیمت در همین بازه زمانی شده است؛ به گونه‌ای که با وجود ارزن‌تر شدن نسبی نرخ واردات، قیمت این محصول در بازار مصرف‌کنندگان بیش از ۲۲ درصد گران‌تر از سال گذشته شده است. از سوی دیگر نیز علاوه بر گرانفروشی در بازار چای، تخلف دیگری هم رخ داد و آن این بود که با افزایش فاصله و مابه التفاوت نرخ ارز در بازار داخلی، واردکنندگان برای سود بیشتر اقدام به صادرات چای خارجی کردند و کار را به جایی رساندند که دولت مجبور شد تا صادرات کالاهای واردشده با ارز دولتی را ممنوع اعلام کند که در این لیست نام چای هم قرار دارد. معاون بازرگانی سازمان چای در این خصوص گفت: چای جزو محصولاتی است که مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی شده و شرکت‌های بسیاری از ۲۱ فروردین‌ماه تا امروز موفق به دریافت این ارز شده‌اند. گودرز خردادپور با تاکید بر اینکه افزایش قیمت چای خارجی که مشمول ارز دولتی شده غیرقانونی است، اظهار کرد: اگر شرکتی از میان واردکنندگان چای با ارز دولتی قیمت محصولش را افزایش دهد مرتکب تخلف شده و دستگاه‌های نظارتی با آن برخورد خواهند کرد.

۲۴۸ هزار بازرسی از صنوف

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| تعداد کل بازرسی‌ها از صنوف سراسر کشور در مرداد ماه سال جاری ۲۴۸ هزار و ۴۸۴ فقره بود که ۱۵ هزار و ۵۴۳ فقره پرونده با برآورد جریمه پیشنهادی به ارزش بیش از ۱۷۷ میلیارد و ۶۰۹ میلیون ریال تشکیل شده است . در این مدت ۱۵هزار و ۲۳۷ فقره شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که ۶۱ درصد در بخش کالا و ۳۹ درصد در بخش خدمات بود. از مجموع شکایات دریافتی ۲۲ درصد به صورت حضوری، ۵۶درصد تلفنی و ۲۲درصد به صورت کتبی دریافت و رسیدگی شده است.  پس از بررسی‌های معموله و ارزیابی کارشناسان تعداد ۱۴ هزار و ۸۳۲ فقره شکایت قابل پیگیری مشخص و برای رسیدگی و برخورد قانونی به ادارات و مراجع ذیربط ارسال شده است. همچنین از مجموع شکایات قابل پیگیری ۱۷ درصد منجر به رضایت شاکی، ۳۰ درصد متخلف، ۳۶ درصد غیرمتخلف و ۱۷ درصد در دست بررسی است. بیشترین عناوین تخلف مربوط به درج نکردن قیمت، گران‌فروشی و صادر نکردن صورتحساب است.

وابستگی شدید لوازم التحریر به واردات

ایسنا |   رییس اتحادیه نوشت افزار استان البرز گفت: کاهش قدرت خرید مردم باعث کم رونقی بازار نوشت‌افزار نسبت به سال‌های گذشته شده است. بهرام آجرلو در خصوص وضعیت بازار نوشت افزار اعلام کرد: ما در ایران توانایی تولید حتی یک مداد بطور کامل را نداریم و تمامی اقلام موجود به جز دفتر همگی وارداتی است فقط در ایران مونتاژ می‌شود و عملا ایران در نوشت افزار هیچگونه تولید داخلی ندارد. آجرلو در ادامه افزود: محصولات نوشت افزار و لوازم تحریر عمدتا از کشورهایی مثل اسپانیا، ترکیه و چین مغز مداد و جوهر خودکار  خریداری می‌شود.  آجرلو همچنین گفت: دولت هیچگونه یارانه‌ای به نوشت‌افزار اختصاص نداده است؛ یارانه‌ای که به کاغذ تعلق می‌گیرد هم مربوط به انتشارات است. بسیاری از همکاران ما با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کرده‌اند اما حالا مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت به قیمت روز دلار هستند. آجرلو از فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز و دستفروشان در حوزه نوشت‌افزار هم انتقاد و بیان کرد: بسیاری از مردم به تصور اینکه دستفروشان اجناس را ارزان‌تر عرصه می‌کنند از این افراد خرید می‌کنند در حالی که این قیمت‌ها با واحدهای صنفی اکثرا تفاوتی ندارد و اگر تفاوتی هم وجود داشته باشد مربوط به کیفیت پایین اجناس است. رییس اتحادیه نوشت‌افزار البرز در خصوص نوشت افزارهای ایرانی اظهار امیدواری و بیان کرد: این اجناس نسبت به چندسال پیش هم از کیفیت بهتری برخوردارند و هم قیمت آنها مناسب‌تر است اما مساله‌ای که وجود دارد فرهنگ‌سازی است؛ ما هرسال فقط در شهریور به یاد این موضوع می‌افتیم که باید نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی عرضه کنیم.

کاهش تقاضا مرغ را  ارزان کرد

خبرگزاری صدا و سیما | رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت: قیمت گوشت مرغ بر اثر تولید و عرضه بیش از حد این محصول در بازار و کاهش ۵۰ درصدی تقاضا با کاهش قیمت مواجه شده است. مهدی یوسف‌خانی رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، در خصوص کاهش قیمت مرغ در بازار اظهار کرد: قیمت مرغ از سه روز گذشته تاکنون حدود ۲ هزار تومان کاهش داشته است. او افزود: در حال حاضر مرغ گرم در کشتارگاه ۸۸۵۰تومان و توزیع در واحدهای صنفی نیز به قیمت ۹۰۵۰ تومان است. خرده فروشی هم ۹۸۵۰ تومان مرغ را توزیع می‌کند. یوسف‌خانی در رابطه با دلیل کاهش قیمت مرغ خاطرنشان کرد: قیمت مرغ بر اثر تولید و عرضه بیش از حد این محصول در بازار و کاهش ۵۰ درصدی تقاضا با کاهش قیمت مواجه شده است. اگر میزان تقاضا بازهم کاهش داشته باشد، این قیمت بسیار کمتر خواهد شد. وی با اشاره به کاهش قیمت جوجه یک‌روزه مرغ گوشتی تصریح کرد: قیمت جوجه یک‌روزه هم کاهش داشته و با قیمت ۱۲۰۰ تومان توسط مرغداری‌ها تهیه می‌شود.

 

ارسال نظر