اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۸:۴۰
کد خبر: ۱۲۸۵۰۴

صدور بخشنامه‌های متعدد ضرورت ندارد

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه باید جریان واردات و صادرات در کشور را آزاد گذاشت، گفت: قانون مقررات واردات و صادرات که ابتدای هر سال ابلاغ می‌شود، باید نقشه راه تجارت خارجی باشد. اسدالله عسگراولادی با بیان اینکه صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‎‌های متعدد در اقتصاد ایران، در شرایط کنونی هیچ ضرورتی ندارد، گفت: به نظر می‌رسد که صدور این بخشنامه‌ها می‌تواند منجر به شکل‌گیری رانت و فساد شود، این در حالی است که بسیاری از روش‌ها و راه‌های تجارت خارجی از جمله صادرات و واردات در قانون و مقررات واردات و صادرات وجود دارد که ابتدای سال، از سوی مجلس تصویب می‌شود و دولت هم آن را ابلاغ می‌کند.  رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: قانون مقررات واردات و صادرات اکنون باید نقشه راه تجارت خارجی کشور قرار گیرد و تا انتهای سال جاری نیز بدون تغییر، اجرایی شود، چراکه اگر مقررات به صورت مداوم تغییر یابد، بطور قطع، فسادزا خواهد بود، این در حالی است که اکنون برخی تصمیمات مکرر، فضای کسب و کار را برای فعالان اقتصادی ناامن کرده است.   وی تصریح کرد: تجربه نشان داده که برخی از این بخشنامه‌ها بطور کامل اجرا نشده و متاسفانه اجرای ناقص آنها باعث شده تا عده‌ای که در ابتدای صف قرار دارند، از مزایای آن برخوردار شوند و بعد از مدتی هم که متوقف می‌شود، برندگان فساد کار خود را به اتمام رسانده‌اند و این تبعیض، فضای کسب و کار را رنج می‌دهد. به اعتقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، نباید این دیدگاه بر دولت حاکم شود که تجارت خارجی را محدود کند، چراکه کشور به صادرات و واردات بطور همزمان نیاز دارد؛ به خصوص اینکه هر چقدر واردات کالاهای مورد نیاز و ضروری و مواد اولیه به کشور کمتر شود، نیازهای مردم به قوت خود باقی خواهد ماند و تنها کالا از طریق مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود.

نقش هند در روابط اقتصادی ایران در دوران جدید

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور معاونت بین‌الملل اتاق ایران با همکاری اتاق‌های مشترک اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی باهدف ارایه راهکار برای توسعه فعالیت اقتصادی در این شرایط کرده است. سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی این معاونت با همکاری اتاق ایران و هند با حضور محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و فعالان اقتصادی ایران و هند برگزار شد. حاضران در این نشست بر اهمیت نگاه به منطقه شرق در شرایط جدید اقتصادی ایران و به‌خصوص نقش موثری که کشور هند به دلیل موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند در توسعه روابط ایران با کشورهای هدف ایفا کند، تأکید کردند. بر همین اساس زمینه‌های توسعه همکاری دو کشور و ارایه راه‌حل‌های نوین و کاربردی از منظر تحریم برای تقویت این روابط بررسی شد.

کاهش عرضه تولیدات  لوازم خانگی

حبیب‌الله انصاری دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی اظهار داشت: گرانی لوازم خانگی از سوی تولیدکنندگان را تایید نمی‌کنم در زمینه عرضه بین شبکه تولید و مصرف کننده، حلقه واسطه‌ای به نام شبکه توزیع است که در بحث افزایش قیمت‌ها دخیل است. وی افزود: علت افزایش روز به روز را باید در بازار یافت و باید بررسی شود که آیا فروشگاه جنس را دارد و با قیمت واقعی ارایه می‌دهد یا خیر؟ انصاری تصریح کرد: امروز تولید کنندگان ما در شرایطی هستند که تقاضا و نقدینگی برای آنها مهم است و افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت تولیدکنندگان نیست. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: با این حال بخش لوازم خانگی در سال 97 حدود 40 درصد افزایش قیمت داشت . وی افزود: قیمت تابعی از عوامل تشکیل‌دهنده تولید و وقتی عوامل افزایش پیدا کند نمی‌توان قیمت را ثابت نگاه داشت اما طبق دستورالعمل سازمان حمایت، تولیدات لوازم خانگی نباید افزایش قیمت 30 تا 40 درصدی داشته باشند. انصاری در پاسخ به این سوال که آیا عرضه محصولات به قیمت مصوب به اندازه کافی صورت می‌گیرد، گفت: عرضه محصول کم شده به دلیل اینکه سطح تولید کاهش یافته است. وی ادامه داد: صنعت لوازم خانگی کشور از جایگاه کیفیتی مناسب برخوردار است اما در شرایط فعلی تولیدکننده با قیمت مصوب زیان می‌کند چون دوباره باید مواد اولیه با نرخ بالا تهیه کند.

افزایش 15 درصدی  قیمت شیشه

محمدعلی قنبری رییس اتحادیه شیشه و آینه اظهار کرد: درحال حاضر قیمت شیشه حدود ۱۰الی ۱۵ درصد افزایش یافته است. وی از خودکفایی در صنعت شیشه و آینه و قطع واردات در این بخش خبر داد و گفت: ازتولید روزانه 500 هزار متر مربع شیشه و آینه در کشور حدود 40 درصد آن صادر می‌شود. به گفته قنبری حدود 90 درصد از مواد اولیه مورد نیاز تولید شیشه و آینه در کشور از داخل تامین می‌شود. وی واردات شیشه را درحد صفراعلام کرد و افزود: کشور‌هایی همچون حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپا از جمله کشور‌های صادرات شیشه و آینه به حساب می‌آیند. این مقام مسوول گفت: هم اکنون، ۹ کارخانه بزرگ تولید شیشه در کشور مشغول به‌کارند. رییس اتحادیه شیشه و آینه نوسان نرخ ارز بر صنعت شیشه و آینه را چندان بی تاثیر ندانست.

 

 

ارسال نظر