با رفع ایرادهای بسته ارزی نرخ ارز پایدارتر می‌شود

۱۳۹۷/۰۶/۰۷ - ۰۰:۰۷:۲۸
کد خبر: ۱۲۸۵۰۱

پدرام سلطانی نایب‌رییس اتاق ایران در ارزیابی خود از اجرای سیاست جدید ارزی دولت و بانک مرکزی که 15 مردادماه رونمایی و اجرا شد به «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: در حال حاضر شاهدیم آرامش به بازارها برگشته و نوسان نرخ ارز هم تعدیل شده که در نوع خود دستاورد بزرگی برای بانک مرکزی به شمار می‌رود. چراکه قیمت ارز می‌رفت تا از 12 هزار تومان هم بالاتر رود اما خوشبختانه بانک مرکزی توانست جلوی این تنش را بگیرد.

نایب‌رییس اتاق ایران گفت: بسته جدید دولت و بانک مرکزی خالی از ایراد نیست و مواردی وجود دارد که باید اصلاح شود. سلطانی همچنین خبر داد که ایراد‌های مورد نظر بخش خصوصی طی روزهای آینده از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهوری ارایه خواهد شد تا اصلاحات لازم لحاظ شود. سلطانی تاکید کرد: اگر این ایرادات رفع شود، امکان پایداری بیشتر نرخ ارز فراهم خواهد شد. مگر اینکه فشارهای شدیدتری ناشی از تحریم‌ها یا دیگر اتفاقات در اقتصاد کشور رقم بخورد و مجدد تنش در بازار ایجاد شود.

نایب‌رییس اتاق ایران با تأکید بر ضرورت «اعتمادسازی» به عنوان مهم‌ترین مقوله در تشویق مردم برای مشارک در طرح سپرده سرمایه‌گذاری ارزی که در سیاست جدید ارزی لحاظ شده گفت: اعتماد به هر سازمان، دولت و حاکمیت سرمایه‌ای است که به‌تدریج با انطباق گفتار با عمل و اقدامات ایجابی شکل خواهد گرفت و پس از تثبیت آن به سرمایه‌ای اجتماعی برای هر کشور تبدیل خواهد شد. در خصوص این نوع سیاست جدید ارزی هم با توجه به اینکه در سال‌های گذشته تجربه اجرای آن را داشتیم، باید ابتدا بانک مرکزی از تحقق وعده‌هایی که می‌دهد مطمئن شود و ظرفیت اجرایی شدن این وعده‌ها را در کشور مورد توجه قرار دهد؛ حتی اگر تحقق این وعده‌ها در گروی صرف هزینه‌های هنگفت باشد.

 

 

ارسال نظر