اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۴۱۶

3 هزار پرونده  قاچاق کالا  در 4 ماه

شاتا   مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از ارجاع بیش از 3 هزار پرونده قاچاق کالا در سطح عرضه طی 4 ماه نخست سال 1397 به تعزیرات حکومتی به ارزش بیش از 186 میلیارد ریال خبر داد. بهنود قاسمی با اشاره به اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه در سراسر کشور افزود: در این راستا 125 هزار و 139 مورد بازرسی کشف کالای قاچاق از مراکز خرد و کلان در سطح عرضه صورت گرفت و از این ناحیه بیش از 3 هزار پرونده تخلف به ارزش بیش از 186 میلیارد ریال تشکیل شده است. این مقام مسوول در مورد کالاهای قاچاق مکشوفه، عنوان کرد: از کالاهای مختلف قاچاق مکشوفه طی این مدت، بیشترین ارزش ریالی را لوازم خانگی با 69 میلیارد ریال و لباس و متفرعات لباس با 16 میلیارد ریال به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که سیگار، توتون، تنباکو و محصولات دخانی با 14 میلیارد در رتبه بعدی قرار دارند. به گفته او، در بازه زمانی مورد اشاره استان هرمزگان با بیش از 16 هزار مورد بازرسی، استان تهران با 533 مورد تشکیل پرونده و استان خوزستان با بیش از 57 میلیارد ریال ارزش کالای قاچاق مکشوفه، بالاترین عملکرد را در بین استان‌ها داشته‌اند.

عدم ابلاغ اصلاحیه «بند 5 بسته جدید ارزی»

پایگاه خبری اتاق تهران| عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: هنوز اصلاحیه بند 5 بسته ارزی جدید دولت به گمرکات ابلاغ نشده و مشکلات ایجاد شده برای فعالان اقتصادی پابرجاست. مسعود شنتیایی اظهار کرد: با اعتراضاتی که توسط فعالان بخش خصوصی صورت گرفت، دولت اصلاحیه‌ای در مورد بند 5 صادر کرد که هنوز به گمرکات ابلاغ نشده و کالاها همچنان در گمرکات بلاتکلیف هستند و در عین حال، شرط و شروطی را در این اصلاحیه مقرر کرده که باز هم چنین به نظر ‌می‌آید که دولت ‌می‌خواهد فعالان قانونی و شناسنامه‌دار را به نوعی جریمه کند. به گفته شنتیایی، در واقع طبق این اصلاحیه، اگر فعالان اقتصادی نتوانند ظرف 6 ماه بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کنند، بانک‌ها مجاز خواهند بود که به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت ببرند. این رویه، مشکلات جدی برای فعالان اقتصادی ایجاد خواهد کرد. او اظهار کرد: انتظار این بود که دولت بند 5 را بطور کلی حذف ‌می‌کرد و اگر کسی برخلاف قوانین موجود، اقدامی به انجام ‌می‌رساند، با آن برخورد قانونی صورت ‌می‌گرفت.

قیمت خودرو وابسته به مسائل ارزی است

ایرنا| عضو شورای رقابت گفت: این شورا خواهان تعیین تکلیف نوع ارز خودروسازان و قطعه‌سازان به منظور مشخص شدن نهایی قیمت خودروهاست. محسن بهرامی ارض اقدس افزود: موضوع قیمت‌گذاری خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان یک بار پیش از نوسان‌های اخیر نرخ ارز مطرح شده بود که آن زمان با احتساب مواردی چون هزینه‌های سربار ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هزینه‌های کارگری در مجموع با حدود 8 درصد افزایش قیمت موافقت شد. به گفته او، امروز اما با شرایط کاملا متفاوتی در بازار مواجه هستیم و با وجود مسائلی همچون بلاتکلیفی نوع ارز قطعات و لوازم یدکی، ممنوعیت واردات خودرو و شفاف نبودن مسائل مربوط به خودروهای خارجی که در داخل مونتاژ می‌شوند، باید یک بار دیگر موضوع خودرو در شورای رقابت مطرح شود.

التهاب در بازار آهن

تسنیم |رییس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات از کاهش هزار تومانی قیمت انواع آهن آلات در صورت عرضه مجدد فولاد در بورس کالا خبر داد. محمد آزاد با اشاره به عرضه نشدن فولاد در بورس طی دو هفته گذشته افزود: این موضوع وضعیت بازار آهن و فولاد را به هم زده است. او با بیان اینکه این روند کمبود مصنوعی در بازار ایجاد می‌کند، گفت: ما درکشور هیچگونه کمبود آهن نداریم و به دلیل تولید قابل توجه این کالا، صادرات در این بخش انجام می‌شود. آزاد با اشاره به کاهش قیمت‌ها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ادامه داد: در هفته جاری آهن آلات به قیمت 4700 تومان به فروش رسیده درحالی که هفته گذشته این رقم 5500 تومان بوده است.

افزایش هفتگی  قیمت‌ لوازم خانگی

فارس|‌رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: اتحادیه پیشنهاد داده تا لوازم خانگی احتکاری کشف شده تحت نظارت اتحادیه و سازمان صنعت، معدن و تجارت توسط شرکت‌های واردکننده بین واحدهای صنفی برای عرضه در بازار توزیع شود. محمد طحان‌پور گفت: بعد از توقیف لوازم خانگی احتکار شده در انبار، برخی از شرکت‌های لوازم خانگی اعلام کردند که این لوازم و قطعات مورد نیاز، با ارز آزاد وارد کشور شده و به سازمان حمایت از مصر‌ف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نامه نوشته‌اند تا نسبت به قیمت‌گذاری آن اقدام کند، اما به دلیل عدم تعیین قیمت‌ جدید از سوی سازمان حمایت، کالاها را به بازار عرضه نکرده‌اند. طحان‌پور با اشاره به توقف واردات در راستای حمایت از تولید داخلی اظهار کرد: ممنوعیت واردات برخی قطعات مورد نیاز در بخش لوازم خانگی منجر به کاهش 50 درصدی تولید لوازم خانگی در 5 ماه ابتدای امسال شد.

 

ارسال نظر