شرایط برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام آسان شد؟

۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۰۰:۵۵:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۳۴۰

محمد رضا انصاری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس هیئت اجرایی شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی و حرفه‌ای کشور اظهار کرد: صنعت احداث کشور از سال‌های آغاز آخرین دوره تحریم‌ها با چالش‌های گوناگونی روبرو شده و این معضلات هنوز به نوعی ادامه دارد. طی 10 الی 12 سال اخیر به سبب فشارهای مختلف تحریم و کمبود نقدینگی، طرح‌های تملک دارایی‌ که با بودجه عمرانی دولت انجام می‌شد به توقف کشیده شده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران از توقف حدود 76 هزار پروژه به ارزش 650 هزار میلیارد تومان در کشور خبر داد و گفت: این حجم تخمین زده شده عدد بسیار سنگینی است و 40 درصد از کل نقدینگی موجود در کشور را که هزار و 600 هزار میلیارد تومان است شامل می‌شود.

  توقف طرح‌های عمرانی

 3 میلیون نفر را بیکار کرد

انصاری توقف پروژه‌های نیمه تمام عمرانی را سبب بیکاری 3 میلیون نفر در کشور دانست و بیان کرد: این موضوع مسائل عمده‌ای را برای دولت، ملت و بخش سازنده کشور ایجاد کرده است.

رییس هیئت اجرایی شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی و حرفه‌ای کشور درباره دیگر چالش‌های صنعت ساخت و مهندسی کشور گفت: کمبود نقدینگی، کمبود اعتبارات بانکی و مسائل مربوط به تغییر نرخ ارز در برخی از حوزه‌های صنعت احداث و سازندگی بار سنگینی را بر دوش ما گذاشته است.

وی تصریح کرد: بسیاری از کارفرما‌ها به دلیل نداشتن منابع مالی به اسناد خزانه که سر رسید آنها چند ساله است روی می‌آورند این امر تنها منجر به تأمین نقدینگی 50 درصدی از اسناد خزانه برای آنها می‌شود. کارفرمایان می‌خواهند با 5 الی 6 درصد سود زندگی کنند در حالی که با بهره‌مندی از اسناد خزانه یا اوراق مشارکت مجبور می‌شوند برای نقد کردن آنها 50 درصد از صورت وضعیت‌ها را پرداخت کنند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: دامنه بحرانی که از نظر اقتصادی کشور را در بر گرفته شاید بیشتر از همه قشر سازنده را که با خیل عظیمی از کارکنان روبروست، به چالش کشیده است.

   ظرفیت 6 هزار میلیارد تومانی

 برای سرمایه‌گذاری در طرح‌ها‌

انصاری گفت: قانون واگذاری طرح‌های نیمه تمام عمرانی در سال 1393 در مجلس شورای اسلامی در الحاق 2 ماده 27 به تصویب رسید. پیرو این موضوع از دولت خواسته شد تا دستورالعمل این واگذاری‌ها تدوین و در شورای اقتصاد به تصویب برسد.

رییس هیئت اجرایی شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی و حرفه‌ای کشور با اشاره به حضور مستمر و پررنگ بخش خصوصی در رفت و برگشت‌های متعدد این دستورالعمل و نهایی شدن آن توسط دولت، افزود: بالاخره در مرداد ماه سال گذشته و 3 سال بعد از تصویب قانون مذکور، دستورالعمل واگذاری طرح‌های نیمه تمام عمرانی به تصویب شورای اقتصاد رسید.

وی اضافه کرد: بعد از نهایی شدن دستورالعمل، آیین‌نامه مربوط به واگذاری طرح‌های نیمه تمام عمرانی امسال در دولت به تصویب رسید و اکنون ما صاحب قانون، دستورالعمل و آیین‌نامه در زمینه واگذاری طرح‌های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی هستیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: با اینکه بستر قانونی فراهم شده اما این قانون باز هم قابلیت اجرا ندارد. برای اینکه این مهم به مرحله اجرایی برسد، سازمان برنامه و بودجه اقدام خوبی کرده است بطوری که با لحاظ تبصره 19 در بودجه سال 97 یک امکان و ظرفیت مالی ایجاد شده تا در راستای آن 6 هزار و 300 میلیارد تومان به صورت اهرم شده در اختیار علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در تکمیل طرح‌های نیمه تمام عمرانی، قرار بگیرد.

انصاری تصریح کرد: از آنجایی که طی 10 سال گذشته مشاوران، پیمانکاران، سازندگان و ترکیبی از آنها که از حوصله، ظرفیت و توانمندی مدیریتی قابل توجهی در به ثمر رساندن این طرح‌های نیمه تمام عمرانی برخوردارند، بودجه و منابع کافی در اختیار نداشته‌اند، ارزش تبصره 19 در بودجه سال 97 به منظور اتمام طرح‌های مذکور بسیار بالا می‌رود.

   تسهیل در واگذاری طرح‌های نیمه تمام هنوز در حد حرف!

رییس هیئت اجرایی شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: ‌بر این باوریم که بتوانیم 6 هزار و 300 میلیارد تومان در نظر گرفته شده را از طریق دریافت تسهیلات به 15 هزار میلیارد تومان برسانیم، این رقم کمک می‌کند تا سازندگان با تامین الباقی هزینه، طرح نیمه تمام را به پایان برسانند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: وعده‌های دولت برای تسهیل در واگذاری طرح‌های نیمه تمام عمرانی تا کنون عملیاتی نشده اما بخش خصوصی به همراه سازمان برنامه و بودجه با جدیت وارد صحنه شده است تا با تکمیل بخشی از این طرح‌ها 120 هزار نفر اشتغال جدید ایجاد شود.

انصاری گفت: اکنون 15 سال از عمر شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی و حرفه‌ای کشور می‌گذرد و این نهاد تعامل به صورت ادواری با ریاست سازمان برنامه و بودجه و معاونانش جلساتی برگزار می‌کند، در این جلسات مشترک معضلات، چالش‌ها و اقدامات انجام شده در حرفه مهندسی و ساخت کشور مطرح می‌شود و سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت موارد مورد نظر سازمان و دولت را با شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی و حرفه‌ای کشور در میان می‌گذارد.

رییس هیئت اجرایی شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: سعی می‌کنیم تعامل را که عنوان این نهاد نام دارد در عمل هم به مرحله اجرا برسانیم.غرض این است که نقطه تماسی با دولت تعریف شده باشد که در این فرایند از طریق سازمان برنامه و بودجه با مجموعه تشکل‌های مهندسی کشور، مشکلات سر راه صنعت احداث کشور در اقسام پروژه‌های عمرانی در جلسات ادواری مطرح و راهکارهای پیشنهادی از طریق اجماع نظر شورای هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت مشخص و مطرح می‌شود.

گفتنی است که در حال حاضر 6 هزار پروژه ملی و 70 هزار پروژه استانی نیمه تمام در کشور وجود دارد، از سال گذشته تاکنون 72 پروژه ملی به ارزش 7600 میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده است.

همچنین در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوب شد که سازمان برنامه و بودجه، طرح‌های نیمه تمام دولتی را برای تکمیل و بهره‌برداری با شرایط آسان در اختیار بخش غیر دولتی و به ویژه بخش خصوصی قرار دهد.

 

ارسال نظر