ولگاگراد، دروازه ورود به بازار روسیه

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۴:۴۷
کد خبر: ۱۲۸۱۶۶

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هفته گذشته میزبان معاون استاندار و فرماندار استان ولگاگراد روسیه بود که همراه با هیاتی بلندپایه با محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، هادی تیزهوش تابان رییس اتاق ایران و روسیه، محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران و نمایندگانی از انجمن‌های ارگانیک، صنایع غذایی، سازندگان تجهیزات نفتی و کشاورزی ایران دیدار کردند.

رییس کمیته صنعت و تجارت استان ولگاگراد، رییس کمیته کشاورزی این استان و رییس نمایندگی بازرگانی روسیه در تهران از دیگر حاضران روسی در این نشست بودند.محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در این نشست گفت: رابطه تجاری ایران و ولگاگراد از سابقه طولانی برخوردار است و اقتصاد این استان در زمینه کشاورزی و دامپروری مکمل اقتصاد ایران است. در حال حاضر این امکان وجود دارد تا بتوان مبادلات کالایی را افزایش داد.به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران حجم مبادلات ایران و ولگاگراد در سال 2017، 64میلیون دلار بوده است و ایران طی سال‌های طولانی بخش قابل‌توجهی از آبزیان این منطقه را تامین کرده است. این در حالی است که در همین مدت میزان صادرات ولگاگراد به ایران با کاهش همراه بوده و این استان اقدام به واردکردن میگوی ایرانی از ویتنام کرده است.کرباسی تاکید کرد: ظرفیت‌های تولیدی مواد غذایی در ایران بسیار گسترده است و امکان صادرات این محصولات به بازارهای مختلف ازجمله ولگاگراد وجود دارد. علاوه بر این ایران می‌تواند گوشت مرغ به ولگاگراد صادر و در مقابل از این استان گوشت گوسفند و گاو وارد کند.

به اعتقاد معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ضروری است تا فدراسیون روسیه زمینه بارگیری و ترخیص کالاهای ایرانی را از 22 منطقه در روسیه فراهم کند تا به این وسیله سرعت نقل‌وانتقال میان ایران و ولگاگراد بالا رود.

نبود پرواز مستقیم میان ایران و استان ولگاگراد و همچنین عدم امکانات مناسب زیرساختی برای تبادل کالا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که از سوی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران مطرح شد و او پیشنهاد داد تا مسیر حمل‌ونقل دریایی که به‌مراتب ارزان‌تر است جایگزین راه‌های ارتباطی فعلی میان ایران و استان ولگاگراد شود.

به گفته کرباسی یکی از مهم‌ترین مسیرهایی که می‌تواند برای حمل‌ونقل دریایی از سوی مقامات موردتوجه قرار بگیرد، دریای خزر است.معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین از آمادگی کامل ایران برای صادرات انواع مواد غذایی و دیگر مایحتاج مورد نیاز ولگراد به این استان خبر داد.به اعتقاد محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران هرچند حجم روابط تجاری ایران و استان ولگاگراد قابل دفاع نیست، اما پتانسیل این استان برای افزایش تجارت میان ایران با روسیه بسیار مناسب است و ولگاگراد می‌تواند دروازه ورود ایران به بازارهای روسیه باشد.لاهوتی تاکید کرد: مشکلاتی که مانع تقویت تجارت دو طرف می‌شود، از جمله روابط بانکی و نحوه نقل و انتقالات مالی و حمل و نقل باید حل شود. ضمن اینکه باید سرعت نقل و انتقال کالا میان ایران و ولگاگراد افزایش یابد.

 

ارسال نظر