اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۰:۵۲:۰۵
کد خبر: ۱۲۸۰۰۰

پوشاک قاچاق، فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان وارد ‌می‌کند

اعضای هیات رییسه اتاق تهران برابر سنت نه چندان دیرپای دیدار با اعضای تشکل‌های بخش خصوصی به منظور تعامل مستقیم و شنیدن مشکلات حوزه‌های مختلف اقتصاد، در نشست هفتگی خود میزبان اعضای هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک بودند.  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این ملاقات، ظرفیت‌ها و دغدغه‌های فعالان صنعت پوشاک را برشمردند و خواهان رسیدگی اتاق تهران، به عنوان پارلمان بخش خصوصی پایتخت، به مشکلات این صنعت دیرینه و باسابقه شدند.  در این نشست، مهرداد زکی‌پور، رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با اشاره به اینکه در این اتحادیه، 203 عضو فعال در زمینه صنایع نساجی و پوشاک کشور، در زنجیره‌های تامین، تولید و توزیع محصولات مختلف فعالیت ‌می‌کنند، یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در این حوزه که وضعیت این صنعت را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است، موضوع واردات قاچاق پوشاک دانست.  او گفت: با وجود مذاکرات و پیگیری‌های انجام شده با مراجع ذیربط، ورود پوشاک قاچاق، علاوه بر سایر مشکلات اقتصادی این صنعت، باعث فشار مضاعف به تولیدکنندگان شده است. همچنین افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه در کشور و عدم نظارت کافی بر ورود کالا از این مناطق به سرزمین اصلی، تداوم حیات صنعت نساجی و پوشاک را با مخاطره جدی روبرو ‌کرده است. ایجاد برند نمایشگاهی «ایران مد»، برگزاری دوره‌های آموزشی و انجام پروژه‌های پژوهشی در کارخانجات، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مرتبط برای آشنایی تولیدکنندگان داخلی و خارجی از جمله اقدامات اجرایی اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک بود که اعضای هیات مدیره اتحادیه به تفصیل به آن پرداختند.

ضرورت تدوین استراتژی توسعه صنعتی

بهرام شکوری رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: مواردی مثل ارزش افزوده بر فضای کسب و کار تاثیر گذاشته و همه زنجیره تولید درگیر این هستند و در واقع بی‌ثباتی در قوانین به فضای کسب و کار ضرر زده است. وی افزود: همچنین مواردی چون مناطق آزاد و تعدد این مناطق بر فضای کسب و کار تاثیر گذاشته است متاسفانه این مناطق ماهیت خود را از دست داده و فشار نمایندگان این مناطق را گسترش داده است. شکوری با بیان اینکه طرح‌های نیمه تمام از جمله موانع کسب و کار به شمار می‌روند، تصریح کرد: 400هزار میلیارد برای تکمیل این طرح‌ها نیاز داریم و با بودجه 60 هزار میلیاردی سال 97، حدود 20 سال تکمیل انها طول می‌کشد. وی تاکید کرد: بخش خصوص باید در این حوزه ورود پیدا کند و شاید از این طریق بخشی از سرمایه‌ها را به جای بازار‌های ارز و سکه به این بازارها انتقال دهیم.  عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات کسب و کار، عدم رعایت خصوصی سازی واقعی و واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی است، همچنین بی ثباتی در سیاست‌گذاری‌ها، تامین مالی و عدم تامین مناسب مواد اولیه تولید، فضای کسب وکار را با مشکل مواجه کرده است. شکوری تصریح کرد: در کشور ما چون چشم‌انداز درست تعریف نشده هر کس راه خود را می‌رود ولی استراتژی توسعه صنعتی در کشور تدوین نشده و شرایط فعلی، محصول نبود این استراتژی است.

کارگاه‌های تولید پوشاک به مرز تعطیلی رسیدند

ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درباره علت رکود بازار پوشاک اظهار کرد: در حال حاضر مواد اولیه مثل نخ، پارچه و سایر ملزومات تکمیل کننده لباس در دسترس تولیدکنندگان نیست. وی افزود: میزان عمده‌ای از پنبه و نخ وارداتی است همچنین پارچه که ماده اصلی تولید پوشاک محسوب می‌شود در گمرک‌ها مانده و به دست تولیدکنندگان نرسیده است. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک به نوسانات ارزی در ماه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: نوسانات ارزی، افزایش قیمت سایر کالاها را به دنبال داشته است این در حالی است که قیمت پوشاک تغییری نکرده است و از عوامل دیگر رکود در بازار پوشاک به شمار می‌رود. شیرازی با تاکید بر استقبال مردم و مسوولان از کمپین‌های ایجاد شده توسط اتحادیه در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: مردم از برپایی فروشگاه‌های عرضه کننده کالای ایرانی استقبال خوبی کردند اما در حال حاضر تولید کنندگان ملی به دلیل فقدان مواد اولیه با مشکلات عرضه رو به رو شده‌اند. وی عدم دسترسی به پارچه‌های وارداتی را عامل بیکاری کارگران و تعطیلی تولیدی‌ها دانست و تشریح کرد: افزایش قیمت غیر منطقی پارچه و وجود افرادی که در ابتدا هزینه پارچه‌ها را دریافت و چند ماه بعد پارچه را به تولید کننده تحویل می‌دهند موجب رکود بازار می‌شود. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک؛ پرداخت مالیات و 30 درصد حق بیمه و عوارض شهرداری‌ها را از مشکلات فعالان این صنف دانست و بیان کرد: دولت می‌تواند با کاهش انواع مالیات‌ها و حق بیمه‌ها به چرخه تولید پوشاک کمک کند. شیرازی ادامه داد: دولت با آزاد کردن پارچه که مواد اولیه پوشاک است، می‌تواند از گران فروشی‌ها و احتکار جلوگیری کرده و پس از گذراندن شرایط جنگ اقتصادی سیاست‌های خود را به کار گیرد. وی تبلیغات محیطی و افزایش کیفیت پوشاک را عامل اعتماد مردم برای خرید تولیدات داخلی برشمرد.

 

ارسال نظر