جلوگیری از ورود ارز با تکیه بر ممنوعیت واردات خوراک آبزیان

۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۰۰:۵۰:۲۰
کد خبر: ۱۲۷۹۹۸

آرش نبی‌زاده رییس اتحادیه ماهیان سرد آبی با انتقاد از ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان، اظهار کرد: ممنوعیت صادرات خوراک، دید مشتریان خارجی را نسبت به بخش آبزیان خراب کرده است چرا که آنها نگرانند که آیا تولیدکنندگان داخلی می‌توانند تعهدات خود را در خصوص ماهی انجام دهند یا خیر؟

وی گفت: با وجود آنکه ممنوعیت صادرات تنها در بخش آبزیان اعمال شده، تنش‌ها و رانت‌های خاصی در بازار ایجاد شده است.

به گفته نبی‌زاده با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، سازمان شیلات و تشکل‌های بخش آبزی در جریان ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان نبودند.

این مقام مسوول با انتقاد از این موضوع که ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان بدون هیچ گونه نظرخواهی و ابلاغیه صورت گرفته است، بیان کرد: با توجه به آنکه بارها از وزارت جهاد کشاورزی تقاضا کردیم که از واردات تیلاپیا جلوگیری کند، اما این موضوع تاکنون صورت نگرفته است در حالیکه وزیر جهاد بدون هیچ نظرخواهی از بخش، به یک‌باره صادرات خوراک آبزیان را ممنوع اعلام کرد و این امر با واکنش شدید کارخانه‌های خوراک دام روبرو شد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی درباره عواقب ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان گفت: عدم تعهدات کارخانه‌های خوراک به طرف‌های خارجی بلوکه شدن منابع مالی و دریافت جریمه‌های سنگین از تولیدکنندگان را به همراه دارد که در نهایت این امر موجب شده تا کارخانه‌های خوراک از لحاظ نقدینگی دچار مشکل شوند.

به گفته وی، حذف سرمایه نقدینگی و درگیری با کشورهای خارجی از بین رفتن تعادل در بازار خوراک آبزیان را به همراه دارد.

این مقام مسوول ادامه داد: تا قبل از ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان انتظار می‌رفت که وزیر جهاد کشاورزی به کارخانه‌های خوراک مهلت می‌داد تا آنها می‌توانستند به تعهدات خود در بازارهای خارجی عمل کنند.

نبی‌زاده با اشاره به اینکه 15 هزارتن خوراک آبزیان به بازارهای هدف صادر می‌شد، بیان کرد: براساس آمار ارزش هر کیلو صادرات خوراک آبزیان 1 تا 1.2 دلار است که این ممنوعیت از ورود 18 تا 20 میلیون دلار ارز به کشور جلوگیری می‌کند و این درحالی است که با ابلاغ قانون انتزاع در سال‌های گذشته تمامی تولیدکنندگان از این موضوع اظهار خرسندی داشتند که دیگر شاهد تصمیمات عجولانه در واردات و صادرات نخواهند بود که تصمیم یک‌باره وزیر جهاد مبنی بر ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان با این قانون تناقض دارد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه بسیاری از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از اشتباه ممنوعیت صادرات خوراک آبزیان خبر می‌دهند و می‌گویند که این موضوع باید اصلاح شود، اما تاکنون وزیر جهاد کشاورزی پاسخی در این باره نداده است و این درحالی است که طرف‌های خارجی به دنبال این بهانه هستند تا منابع مالی تجار را بلوکه کنند.

 

ارسال نظر