اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۶ - ۲۳:۴۰:۳۳
کد خبر: ۱۲۷۸۲۲

کاهش ۷۰ درصدی تولید کفش‌های دست‌دوز

رسول شجری رییس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان کفش دست دوز، با اشاره به اثرات منفی نوسانات ارز و تامین نشدن مواد اولیه این صنف، افزود: به دلیل نرسیدن مواد اولیه به تولیدی‌های کفش، حجم تولید بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.وی با اشاره به تامین ۳۰ درصد مواد اولیه تولید کفش از طریق واردات گفت: این مواد بسیار مهم و بخش اصلی تولید کفش را تشکیل می‌دهند.شجری با اشاره به بسته شدن بخش عمده‌ای از تولید‌های کفش به دلیل نبود مواد اولیه ادامه داد: براساس بند ۵ بخشنامه ارزی دولت وارد کنندگان باید مابه التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ ارز ثانویه را پرداخت کنند که این موضوع در توان مالی این افراد نیست.رییس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان کفش دست‌دوز با بیان اینکه این روند نباید باعث ایجاد بیکاری شود، گفت: راهکارهایی از سوی دولت ارایه شده اما هنوز هیچ کدام عملیاتی نشده است.

بازگشت آرامش به بازار خودرو‌های وارداتی

سعید موتمنی رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در مصاحبه با رادیو گفت: خودرو‌سازان داخلی در شرایط حاضر محصولات خود را به‌صورت قطره چکانی به بازار مصرف عرضه می‌کنند. وی همچنین اظهار کرد: متاسفانه بازار خودروهای تولید داخل در حال حاضر متلاطم و رشد قیمت‌ها نیز به‌صورت نجومی است. رییس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: خوشبختانه بازار خودروهای وارداتی به سبب تشدید نظارت‌ها در حالت ثبات و آرامش بسر می‌برد. وی افزود: ثبات و آرامش بازار خودروهای داخلی نیز درگرو نظارت کافی و عرضه مناسب است. موتمنی تصریح کرد: اهالی مجلس چهار شنبه هفته گذشته به افزایش قیمت خودرو چراغ سبز نشان دادند به این ترتیب که شورای رقابت در قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان دخالت نکند. وی گفت: بازار خودرو به این چراغ سبز مجلسی‌ها واکنش نشان داد و به تبع موجب رشد قیمت محصولات خودرویی در کشور شد. رییس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران افزود: کاهش عرضه یکی از ترفندهای همیشگی خودروسان داخلی برای افزایش قیمت یا پیش فروش خودروهاست.وی در ادامه یادآورشد: شرکت‌های خودروسازی با این روش ضمن ایجاد اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه و بازار آزاد موجبات هجوم مردم به خرید خودروهای داخلی با نرخ بالاتر را فراهم می‌کنند.

صادرات 9 میلیون تن آهن و فولاد

محمد آزاد رییس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات کشور با اشاره به صادرات 9 میلیون تن آهن و فولاد در سال گذشته و صادرات 40 تا 45 درصدی تولیدات آهن و فولاد به کشورهای همسایه افزود: تولیدات ایران به دلیل مرغوبیت و استاندارد بالا متقاضیان خود را حتی در شرایط فعلی حفظ کرده است. وی با اشاره به اینکه هر کیلو گرم آهن و فولاد صادراتی 500 تا 540 دلار قیمت گذاری می‌شود، گفت: ما می‌توانیم پس از نفت بیشترین صادرات کالا را بخود اختصاص دهیم. آزاد، صادرات این محصولات را با اولویت تامین نیاز داخل دانست و ادامه داد: این کالا راهبردی و زیربنایی است و می‌تواند ارز آوری قابل توجهی داشته باشد. رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات کشور با بیان اینکه صادرات ایران به کشورهای آسیایی و اروپایی نیز انجام شده است گفت: درحال حاضر تولید کنندگان با توجه به صادرات فعلی شرایط مالی مناسبی دارند اما اولویت دولت تامین نیاز داخلی است.

مافیای واردات، چوب لای چرخ تولید می‌گذارد

احمد مقدسی رییس انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از نرخ بالای گوشت در قصابی‌ها اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو دام زنده 15 هزار تومان است که پس از کشتار با احتساب 10 درصد استخوان، هزینه‌های حمل و سود مغازه‌دار نباید بیش از 42 تا 43 هزار تومان به مشتری عرضه شود در‌حالی‌که نمی‌دانم با چه علت به نرخ‌های بیش از 60 هزار تومان به فروش می‌رسد. وی افزود: با توجه به ممنوعیت صادرات دام زنده، تعداد زیادی دام روی دست دامداران مانده است و به نظر می‌رسد به دلیل فاصله میان تولید تا مصرف به این نرخ فروخته می‌شود. مقدسی قیمت تمام شده هر کیلو گوساله نر را 17 هزار و 400 تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که هم اکنون دامداران با 2 هزار و 400 تومان ضرر آن را در بازار عرضه می‌کنند. رییس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه گرانی گوشت هیچ ارتباطی به قاچاق دام زنده ندارد، بیان کرد: با توجه به نبود کنترل‌های لازم بر بازار گوشت، مافیای واردات با مطرح کردن قاچاق دام زنده چوب لای چرخ تولید می‌کنند چرا که آنها می‌خواهند از این آشفتگی بازار بیشترین سود را عاید خود کنند و برای واردات گوشت ارز 4 هزار و 200 تومانی بگیرند. به گفته وی گرانی گوشت هیچ ارتباطی به تولیدکننده ندارد و تنها عوامل توزیع و رانتی که در واردات گوشت وجود دارد، دلیل اصلی گرانی‌های اخیر است. مقدسی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت نهاده‌های دامی بیان کرد: در روزهای اخیر قیمت جو و یونجه ناشی از سودجویی دلالان و واسطه گران با نوسانات چشمگیری در بازار روبرو شده است .

 

ارسال نظر