تحریم صنعت فرش از داخل و خارج کشور

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۱۹

رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران گفت تنها 30 درصد از مشکل صادرات کالاهای تولید داخل ناشی از تحریم‌هاست و 70 درصد آن ناشی از مشکلات و موانع داخلی است.

احمد کریمی اصفهانی با تاکید براینکه تولید ما دچار تحریم داخلی است، یادآور شد: می‌شود به‌صورت غیر مستقیم هم به بازارهای هدف نفوذ کرد اما از سال 1374 به این‌طرف باوجود مشکلات داخلی، صادرات فرش به کشورهای هدف تنزل پیداکرده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با بیان اینکه برخی از دستورالعمل‌های دولتی تعطیلی صنعت فرش را به دنبال دارد، گفت: وضع قوانین جدید سبب کاهش صادرات یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی فرش شده است. به اعتقاد کریمی اصفهانی فرش به صورت واقعی بخشی از اقتصاد مقاومتی نظام جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند به عنوان بهترین مصداق برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد. زیرا فرش برندی است که در دورانی که اصلا نام و عنوانی از برند شدن یک محصول در جهان نبود فرش ایران به عنوان برند بین‌المللی در جهان ثبت‌شده بود. به اعتقاد رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، معافیت مالیاتی اگرچه در حد صفر است، اما نیاز به تسلیم اظهارنامه دارد و این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای فعالان فرش کشور ایجاد می‌کند. زیرا زنجیره صادرات و تولید فرش به هم وابسته‌اند و در شرایطی که صادرات این صنعت دچار خلل شده، نمی‌توان انتظار رونق از تولیدات و به‌تبع آن اشتغال‌زایی در کشور را بدون حمایت از صادرات داشت. کریمی اصفهانی تاکید می‌کند صنعت فرش یک صنعت مردمی است و هیچ ارتباطی با دولت‌ها ندارد که امریکا بخواهد آن را تحریم‌ کند. بر این اساس در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌های یک‌جانبه از سوی امریکا، باید سعی کنیم تا با رفع موانع داخلی، بازارهای جدید را به‌ روی صنعت فرش بازکنیم. وی با اشاره به اینکه دولت‌مردان با صنعت فرش بیگانه هستند، خاطرنشان ساخت: یک دهم جمعیت ایران بطور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه فرش فعال هستند و دولتمردان از این پتانسیل و ظرفیت اشتغال زایی و کسب درآمد و ارز آوری غافل هستند.

 رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با تاکید بر اینکه مسوولان به ویژه مجلس شورای اسلامی باید نسبت به رفع موانع تولید فرش اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، عنوان کرد: مرجوع کردن فرش مساله بسیار مهمی است که بعد از سه سال هنوز حل‌نشده است. متاسفانه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که فعالان این صنعت با آن مواجه هستند، نحوه مرجوع کردن فرش در گمرک است که به صورت قانونی اجازه داده نمی‌شود و بعضا می‌بینیم در برخی موارد این موضوع با رشوه حل می‌شود. وی در ادامه افزود: امروز بسیاری از صادرکنندگان فرش دستباف بطور مستقیم نمی‌توانند فعالیت کنند و به دلیل مشکلات متعدد با داشتن واسطه نسبت به صادرات اقدام می‌کنند. از سال 74 به بعد در حوزه فرش با ناملایمات بسیاری روبرو بوده تا جایی که در سال 73 میزان صادرات فرش کشور یک میلیارد و 740 میلیون دلار و یک‌سوم صادرات غیرنفتی کشور را شامل می‌شد اما بعد از سال 74 با وضع قوانین جدید شاهد هستیم که صادرات فرش به 300 میلیون دلار رسیده است. کریمی اصفهانی بی‌ثباتی نرخ ارز را سبب بلاتکلیفی صادرکنندگان دانست و افزود: در چند ماه اخیر درکشور با مشکل بی‌ثباتی نرخ ارز مواجه هستیم که به سبب آن کلیه صادرکنندگان کشور در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برند چراکه امروز با ده‌ها نرخ ارز مواجه هستند. وی عنوان کرد: بر اساس سیاست‌های ارزی دولت، صادرکنندگان مکلف شده‌اند تا ارز حاصل از صادرات خود را ظرف 2 ماه به بازار برگردانند؛ این امر نه شدنی است و نه منطقی، زیرا در برخی موارد فقط 2 ماه زمان می‌برد تا فرش به مقصد برسد.

 

ارسال نظر