اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۰:۳۲:۱۳
کد خبر: ۱۲۷۵۸۵

آمادگی برای کنترل بازار کالاهای اساسی

ایسنا|رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: در راستای کنترل بازار در سطح خرده فروشی به دولت کمک می‌کنیم تا کالاهای اساسی با افزایش قیمت مواجه نشود و بازار، سالم سازی شود. علی فاضلی درباره جزئیات توزیع کالاهای اساسی و چگونگی نظارت بر بازار آنها گفت: اولویت امروز کشور بر این است که ارز لازم برای واردات و تامین کالاهای اساسی را تحت پوشش قرار دهند که امر پسندیده و به جایی است، اما اتاق اصناف ایران در حوزه تامین و واردات نقشی ندارد. او افزود: در سطح خرده فروشی مکلف به کنترل بازار هستیم، اما با وجود اینکه برای اجرای درست این وظیفه به ابزار، امکانات و بودجه نیاز داریم، در این راستا در کنار دولت بازار کالاهای اساسی را کنترل خواهیم کرد و در حمایت از مصرف کننده و بنگاه‌های اشتغالزا قدم خواهیم برداشت. رییس اتاق اصناف ایران درباره اینکه بر اساس گفته‌های رییس‌جمهور نباید کالاهای اساسی گران شوند، تاکید کرد: تامین کالاهای اساسی بر عهده دولت و تجار است و نظارت بر عرضه را اتاق اصناف در کنار دیگر دستگاه‌های نظارتی انجام می‌دهد تا سیستم عرضه و بازار آنها سالم‌سازی شود.

مردم نگران تولید روغن نباشند

تسنیم|دبیرانجمن صنفی صنایع روغن نباتی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در تولید روغن در کشور وجود ندارد گفت: باید بگویم ما هیچ مشکلی در تامین مواد اولیه نداریم، فقط بانک مرکزی ارز لازم را در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد. امیرهوشنگ بیرشک با اشاره به اینکه متاسفانه طی روزهای اخیر حجم خرید مردم از فروشگاه‌ها بسیار بالا رفته است، اظهار کرد: در حال حاضر صنعت مشکلی در تولید روغن ندارد. او با بیان اینکه از بانک مرکزی و دولت می‌خواهیم روند تخصیص ارز به واحدهای تولیدی روغن را با سرعت بیشتری انجام دهدوکمبود و گرانی مواد بسته بندی از قبیل مواد پتروشیمی و حلب افزود: واحدهای تولیدی روغن در 18 اردیبهشت ماه امسال بعد از دو سال مجوز افزایش 9 درصدی محصولات خود را دریافت کردند، به نحوی که بعد از این تاریخ به هیچ عنوان روغن نباتی هیچگونه افزایش قیمتی نداشته است.

‎دبیرانجمن صنفی صنایع روغن نباتی تصریح کرد: ممکن است برخی از تولید کنندگان قبلا برای فروش محصولات خود تخفیفاتی را در نظر گرفته بودند که با افزایش هزینه‌های تولیدی بهای تمام شده و زیان واحدهای تولیدی کارخانجات جهت ادامه روند تولیدمجبور به حذف تخفیفات شدندکه به تبع آن مردم احساس می‌کنند قیمت روغن افزایش پیدا کرده است. ‎او در خصوص وابستگی واحدهای تولیدی به واردات روغن خام، گفت: 85 تا 90 درصد روغن خام واحدهای تولیدی به صورت مستقیم و یا به صورت واردات دانه‌های خارجی روغن خام تامین می‌شود که در این رابطه باید بگویم ما هیچ مشکلی در تامین مواد اولیه نداریم، فقط بانک مرکزی ارز لازم را در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد. بیرشک با اشاره به اینکه میزان تولید روغن در ٤ ماهه نخست امسال 470 هزار تن بوده است، گفت: براساس آمار در چهارماهه نخست امسال هم میزان تولید روغن 480 هزار تن اعلام شده است.

راه قنادان ایرانی به نمایشگاه آلمان بازشد

پایگاه خبری اتاق اصناف|رییس اتحادیه قنادان تهران از حضور بیش از ۳۰ قناد ایرانی در بزرگ‌ترین نمایشگاه شیرینی و شکلات و ماشین آلات در نمایشگاه ایبا (IBA) در شهر مونیخ آلمان خبر داد. علی بهرمند افزود: نمایشگاه ایبا آلمان یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در حوزه شیرینی و شکلات در جهان است که به دلیل حضور بازرگانان خارجی از سراسر دنیا در این نمایشگاه و همچنین عرضه محصولات جدید در این نمایشگاه توسط صاحبان برندهای بین المللی باعث شده این نمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

رییس اتحادیه قنادان تهران اظهار کرد: نمایشگاه ایبا مونیخ از ۲۳ تا ۲۹ شهریور در آلمان برگزار خواهد شد. او تصریح کرد: بیش از ۳۰ قناد در این نمایشگاه حضور خواهند یافت تا از نزدیک با تکنولوژِی و دانش روز تولید شیرینی آشنا شوند. ابتدا قرار بود تعداد بیشتری از قنادان در نمایشگاه حضور یابند اما به دلیل مشکلات ارزی و هزینه بالا نمی‌توانند شرکت کنند.

 قیمت هر کیسه آرد به 1200 تومان رسید

ایسنا| رییس انجمن آرد البرز گفت: افزایش قیمت کیسه آرد تنها بخشی از وضعیت نابسامان فعالان این صنعت را نشان می‌دهد. محمدرضا طلایی با اشاره به مشکلات واردات مواد اولیه در صنف خود اشاره کرد و گفت: قبل از عید هر کیسه آرد را 450 تومان می‌خریدیم اما حالا باید

1200 تومان برای هر کیسه پول بدهیم و پول را هم آنی واریز کنیم. درست است که حوزه آرد درآمدزا است اما به دلیل نوسان اتفاق افتاده، واحدهای تولیدی آرد به‌شدت متضرر شده‌اند. طلایی توضیح داد: عرضه کنندگان کیسه آرد با این استدلال که قیمت‌ها روز به روز در حال تغییر است چکی کار نمی‌کنند و فقط باید نقدی خرید کنیم.

رییس انجمن آرد البرز با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای غیرشفاف است که فعالان اقتصادی بیش از آنکه از تهدیدهای خارجی بترسند از شرایط داخلی نگرانند، ادامه داد: شرایط هر روز بدتر از قبل می‌شود اما برخی نمی‌خواهند از موضع خود کوتاه بیایند و بعد از 40 سال همچنان در مسیر آزمون و خطای اقتصادی هستند.

 

ارسال نظر