5 درصد زمین‌های گرجستان توسط ایرانی‌ها به همراه دو ملیت دیگر خریداری شد

۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۴۳۶

رییس اتاق مشترک ایران و گرجستان با تاکید بر اینکه بازار گرجستان برای ایرانی‌ها شناخته شده نیست، گفت: این در حالی است که گرجستان امکان صادرات کالاهای ایرانی را به اتحادیه اروپا و چین فراهم می‌کند. فاطمه مقیمی، در مراسم رسمی کارگزاری اتاق مشترک ایران و گرجستان گفت: کشور گرجستان چون در خط فاصله بین کشورهای ملحق شده به اتحادیه اروپاست یک فرصت خوبی برای شروع کسب و کار و الحاق به اتحادیه اروپا است و به عنوان یک کشور ناظر به اتحادیه اروپا و سازمان تجارت جهانی پیوسته و پیوستن به اتحادیه اروپا این فرصت را برای ایرانیان به وجود آورده که در صورت تمایل بتوانند به بازارهای اتحادیه اروپا ورود پیدا کنند .به گزارش فارس، رییس اتاق مشترک ایران و گرجستان با اشاره به اینکه کشور گرجستانی کشوری با منابع آبی فراوان است، گفت: این موضوع فرصت کشاورزی فرامرزی را برای ایرانیان هم فراهم آورده است. او با اشاره به دو بندر بزرگ «پوتی و باتومی» گفت: از طریق این بنادر امکان ورود به بازارهای اتحادیه اروپا برای ایران فراهم می‌شود و سرمایه‌گذاری در بنادر فرصت خوبی برای ایران بود که تا حد زیادی آن را از دست داده‌ایم زیرا کشورهای چین، امارات و ترکیه در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مقیمی اظهار کرد: اکنون هم امریکایی‌ها این بنادر را اجاره گرفته‌اند و این به معنای آن است که برخی از فرصت‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. به گفته رییس اتاق مشترک ایران و گرجستان، قوانین مناطق آزاد گرجستان هم فرصتی را برای سرمایه‌گذاری به ایران می‌دهد تا پروسه ارزش افزوده را در منطقه آزاد گرجستان انجام دهد و سپس با نام شرکتی که در گرجستان ثبت می‌شود کالای ایرانی از مبدا گرجستان به اتحادیه اروپا صادر شود و با این شرایط سرمایه ایران در گرجستان از بین نرفته است و با صادرات کالای تولیدی خود به اتحادیه اروپا یک ایرانی وطن پرست می‌تواند ارز حاصل از صادرات خود را به ایران بازگرداند.

از آنسو، سفیر گرجستان در ایران با اشاره به قرارداد تجارت آزاد گرجستان با اتحادیه اروپا و چین گفت: ایرانی‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری صنعتی در گرجستان از بازار صادراتی 2 میلیاردی اتحادیه اروپا و چین بهره‌مند شوند. «ایوسب چاخواشویلی» در مراسم افتتاحیه کارگزاری رسمی اتاق ایران و گرجستان با اشاره به قرارداد تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اروپا گفت: با انعقاد این قرارداد بین گرجستان و اتحادیه اروپا، گرجستان قادر است هر جنس و کالایی که در گرجستان تولید می‌شود و گواهی مبدا این کشور را دارد بدون تعرفه به اتحادیه اروپا صادر کند. سفیر ایران با بیان اینکه گرجستان همچنین قرارداد تجارت آزاد را با چین به امضا رسانده است، گفت: بنابراین انعقاد قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا و چین با توجه به جمعیت 600 میلیون نفری اتحادیه اروپا و 1.5 میلیاردی چین، بازار صادراتی بیش از 2 میلیارد نفری را برای گرجستان فراهم کرده است. او عنوان کرد: بنابراین تجارت ایران و گرجستان این فرصت را برای ورود ایران به این دو بازار صادراتی بزرگ فراهم می‌کند و ایران هم می‌تواند با سرمایه‌گذاری در کشور گرجستان و تولید کالا در این این کشور از مزایای تجارت آزاد گرجستان با اتحادیه اروپا و چین بهره‌مند شود.

«چاخواشویلی» با بیان اینکه بعد از فروپاشی شوروی برخی صنایع ما از بین رفت گفت: در حال حاضر خط اصلی حکومت کشور صنعتی شدن است. او با اشاره به اینکه بخش خصوصی در فکر تجارت آزاد است، گفت: در حال حاضر 10 هزار ایرانی در گرجستان مستقر هستند و تجارت بین ایران و گرجستان در جریان است اما هدف گرجستان در حال حاضر صنعتی شدن است. سفیر گرجستان در ایران اظهار کرد: اگر قرار باشد ایران و گرجستان همکاری خوبی با هم داشته باشند باید به فکر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ چند میلیونی باشند و کارخانه‌های بزرگ در گرجستان به کمک سرمایه‌های ایرانی احداث شود. «چاخواشویلی» افزود: اگرچه ما به فکر صنعتی شدن هستیم اما این به معنای جلوگیری از تجارت بین دو کشور نیست و حکومت گرجستان در مساله تجارت بین دو کشور دخالتی نمی‌کند.

سفیر گرجستان در ایران با اشاره به تشکیل کارگزاری ایران و گرجستان گفت: هدف این نهاد باید تشویق سرمایه‌گذاری بزرگ در گرجستان باشد البته وقوع این مساله بستگی به تمایلات سرمایه‌گذاران دارد. او افزود: ایران کشوری بزرگ است اما فقط به اقیانوس‌های جنوب دسترسی دارد که با برقراری روابط با گرجستان می‌تواند از بنادر این کشور برای دسترسی به سایر اقیانوس‌ها هم استفاده کند. «چاخواشویلی» همچنین با اشاره به لغو روادید بین ایران و گرجستان از 3 سال پیش تاکنون گفت: هر ایرانی با ورود به گرجستان می‌تواند به مدت 45 روز در گرجستان مستقر شود و در صورت لزوم می‌تواند این زمان را 30 روز دیگر تمدید کند و اگر لازم بود دوباره در گرجستان اقامت داشته باشد می‌تواند با بازگشت به ایران پس از 3 روز دوباره به گرجستان برگردد و به این ترتیب اقامت خود را در این کشور ادامه دهد.

همچنین به گفته او، سال گذشته 350 هزار توریست ایرانی وارد گرجستان شد و پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد به 400 هزار نفر برسد. سفیر گرجستان در ایران با اشاره به اینکه از اول تا آخر صنعت گردشگری در دست ایرانی‌ها است، گفت: فروش بلیت هواپیماها و دست به دست شدن فروش آنها منجر به گرانی بلیت هواپیما برای سفر به گرجستان شده است، این سیستم بسیار عجیب است در حالی که ما هیچ دخالتی در آن نداریم ضمن اینکه از این موضوع اصلا راضی نیستیم.

به گفته چاخواشویلی، هتل‌ها توسط ایرانی‌ها اجاره شده و ما هم در این رابطه هیچ دخالتی نداریم. سفیر گرجستان در ایران گفت: 5 درصد از زمین‌های حاصلخیز کشور گرجستان در سال‌های قبل به هندوستان، ‌اعراب و ایرانی‌ها فروخته شده و از آنجا که الان زمین برای کشاورزی کم داریم دیگر حکومت زمین به خارجی‌ها نمی‌فروشد. او افزود: کارگزاری ایران و گرجستان می‌تواند به عنوان یک راهنما برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در گرجستان باشد متاسفانه گاهی اوقات ایرانیان برای مشاوره با برخی از ایرانیان در گرجستان که یک سری مراکز مشاوره‌ای در گرجستان تاسیس کرده‌اند مراجعه می‌کنند و با راهنمایی غلط آنها سرمایه خود را از دست می‌دهند و شکست می‌خورند. چاخواشویلی اظهار کرد: مشابه این نهاد در گرجستان هم افتتاح شده که به سرمایه‌گذاران ایرانی راهنمایی‌های لازم را خواهد داشت. سفیر گرجستان این موضوع را هم مورد اشاره قرار داد که در حال حاضر گرجستان اقامت نمی‌دهد و این موضوع فقط مختص ایرانی‌ها نیست.

 

 

ارسال نظر