اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۶۰

شفاف نبودن مقررات صادرات مشکل تولیدکنندگان فولاد

احرامیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر، بزرگ‌ترین مشکل برای تولیدکنندگان فولاد کشور، شفاف نبودن قوانین و مقررات صادراتی است. در این راستا، به هیچ عنوان نمی‌توان بورس کالا که تنها بازار شفاف برای خرید و فروش محصولات است را مقصر شناخت؛ چرا که بخش‌نامه‎های وزارت صمت باید از شفافیت بیشتری برخوردار باشد و منشأ اصلی مشکلات را باید از این نهاد دنبال کرد.

وی اظهار کرد: اگر اجازه دهیم که بازار کار خود، یعنی کشف قیمت از محل عرضه و تقاضا را انجام دهد، بازار تنظیم می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری به نوعی ایجاد اخلال در بازار است و کنترل قیمت‎‌ها، منشأ آشفتگی‌های موجود بود که همچنان ادامه دارد. احرامیان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه صنایع پایین‌دستی فولاد از کمبود عرضه در بورس کالا شکایت دارند و این در حالی است که صادرات آهن قراضه به میزان 30 درصد افزایش داشته است، گفت: میزان عرضه در بورس کالا مشکل اساسی زنجیره تولید فولاد نیست، بلکه قیمت‌گذاری دستوری و اصرار دولت بر مداخله در بازار، بزرگ‌ترین چالش این صنعت به شمار می‌رود.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: اگر به بازار اجازه داده شود که با تقابل عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند، بسیاری از چالش‌ها حل می‌شود.

احرامیان افزود: صنایع از این امر رضایت کامل دارند که قیمت محصولات تولیدی آنها در بازاری شفاف، مانند بورس کالا به صورت آزاد و رقابتی کشف شود؛ این در حالی است که اگر دولت بخواهد در قیمت‎‌گذاری این بازار دخالت داشته باشد، بار دیگر تجربه تلخ چند سال گذشته تکرار خواهد شد.

کشاورزان سیاست خرید تضمینی  را ترجیح می‌دهند

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه حذف سیاست خرید تضمینی نگرانی‌هایی متعددی برای کشاورزان در بر دارد، اظهار کرد: اگرچه اجرای سیاست قیمت تضمینی و عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا برای کشورهای دارای نظام اقتصادی پیشرفته می‌تواند مزایای فراوانی در بر داشته باشد، اما کشاورزان کشور به سبب فقدان آموزش‌های مناسب برای عرضه محصولات در بورس کالا، تنها سیاست خرید تضمینی را سیاست حمایتی می‌دانند.

به گفته وی با وجود آنکه سیاست خرید تضمینی به سبب شفافیت قیمت، حذف واسطه‌ها، جلوگیری از سودجویی دلالان و پرداخت به موقع مطالبات از لحاظ دستوری می‌تواند قابل قبول باشد، اما مورد نظر کشاورزان نیست و آنها همواره سیاست خرید تضمینی را بر عرضه محصولات در بورس کالا ترجیح می‌دهند. اسدی در پاسخ به این سوال که آیا طبق اظهارات برخی نمایندگان مجلس؛ راهکار بهینه و بلندمدت در بازار محصولات کشاورزی حذف سیاست قیمت تضمینی است؟ بیان کرد: با توجه به آنکه طبقه کشاورز قدرت سیاسی مشخصی ندارد و تمام صلاح و اختیار در دست دولتمردان است؛ بنابراین از لحاظ قانونی امکان حذف این سیاست وجود دارد این درحالی است که نمایندگان مجلس تا قبل از انتخابات تنها به دلیل نبود سیاست سیاسی مناسب به بخش کشاورزی و کشاورزان متعهد بودند. عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در پایان تصریح کرد: تا زمانی که بحران بیکاری در کشور وجود دارد، کشاورزان چاره‌ای ندارند جز آنکه با چنگ و دندان به هر قیمتی تولید را حفظ کنند و این درحالی است که تمایلی به حذف سیاست خرید تضمینی و اجرای سیاست قیمت تضمینی و عرضه در بورس کالا را ندارند.

بن بست آهن آلات در بورس کالا

محمد آزاد رییس اتحادیه صنف آهن فروشان، درباره علت افزایش قیمت آهن ‌آلات، اظهار کرد: وجود خریداران غیر صنف در بورس کالا باعث افزایش قیمت آهن آلات شده است. وی با بیان اینکه وجود مواد اولیه این کالا از جمله سنگ آهن، زغال سنگ، گاز و نیروی انسانی ارزان برای تولید‌کنندگان ایرانی امتیاز محسوب می‌شود، گفت: افزایش قیمت بیش از حد مجاز ناشی از عوامل عرضه‌کننده و روش‌های نادرست در بورس کالا موجب اختلال در این صنف شده است.

رییس اتحادیه صنف آهن فروشان، علت تاسیس بورس کالا را شفافیت قیمت‌ها دانست و افزود: خریداران براساس قیمت پایه بر روی تابلو بورس از یکدیگر سبقت می‌گیرند؛ این موضوع موجب افزایش قیمت نخواهد شد اما خریداران کاذب و روش معاملات باعث نا به سامانی در این صنف می‌شود. آزاد با اشاره به اینکه آهن فروشان در افزایش قیمت هیچ نقشی نداشته‌اند ادامه داد: به دلیل نظارت‌های انجام شده توسط اتحادیه و تعزیرات، آهن فروشان نمی‌توانند قیمت کالاهای خود را افزایش دهند. حتی به دلیل متضرر شدن، برخی از آنها خواستار تعطیلی مغازه‌هایشان شده‌اند اما اجازه چنین اقدامی برای آنها صادر نخواهد شد. وی درباره احتمال احتکار آهن آلات تشریح کرد: با افزایش قیمت آهن آلات برخی به احتکار کردن آن وسوسه می‌شوند اما هیچ کدام از فروشندگان دست به این عمل نخواهند زد چرا که ضرر می‌کنند. رییس اتحادیه صنف آهن‌فروشان، با تاکید بر صادرات ماهانه بیش از یک میلیون تن آهن و فولاد به نقاط مختلف جهان بیان کرد: این میزان، به کشور‌های مختلف از جمله فیلیپین، تایلند و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

 

ارسال نظر