اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۷۷

واردات کولر گازی ممنوع شد

ایسنا‌|رییس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی از ممنوعیت واردات کولرهای گازی و دستگاه‌های برودتی به دلیل تولید داخلی این دست محصولات خبر داد. علی جمالی با بیان اینکه تولید داخلی جوابگوی نیاز بازار است، گفت: رشد نرخ ارز در حال حاضر گرانی محصولات داخلی را به همراه داشته و در شرایط فعلی که تولید و تعمیر نیاز به قطعات یدکی دارد ممنوعیت واردات چندان منطقی نیست. او یادآور شد: باید در مدیریت واردات، فرآیند واردات در اختیار افرادی قرار داده شود که سابقه فعالیت در آن حوزه را دارند و به دنبال دلالی و کسب درآمدهای یک شبه نیستند. جمالی تصریح کرد: اگر واردات کالا توسط افراد خبره هر حوزه صورت گیرد از اجاره کارت بازرگانی جلوگیری خواهد شد که حفظ حقوق دولت را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر کالا با شرایط و قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. جمالی با اشاره به اینکه باید مواد اولیه هر کشور در اولویت واردات قرار بگیرد، تاکید کرد: در فرآیند واردات مواد اولیه با توجه به کیفیت مواد اولیه باید کشور مبدأ واردات در اولویت واردات قرار گیرد که در شرایط فعلی کیفیت مواد اولیه اروپایی و آسیایی پیشرفته بر کیفیت مواد اولیه دیگر کشورها ارجحیت دارد. او با بیان اینکه کیفیت مواد اولیه تاثیر بسزایی بر کیفیت تولید و محصول نهایی دارد، گفت: زمان خرید و نصب کولر گازی سه ماهه ابتدای سال به ویژه خردادماه است و در حال حاضر از زمان اوج خرید فاصله گرفته شده است. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی ادامه داد: بازار در حال حاضر به واسطه افت خرید و تامین نیاز در بهار کمبودی را احساس نمی‌کند و خریدهای فعلی در راستای ساخت و ساز ساختمان‌های جدید صورت می‌گیرد که اکنون ساخت و ساز ساختمان هم با افت همراه است.

ادامه سیر صعودی تجارت تهران و کابل

ایرنا | رییس اتاق تجارت و صنایع سازمان همکاری‌های اقتصادی افغانستان، روند تجارت میان کابل و تهران را از سال 2001 تاکنون فرآیندی رو به رشد خواند وگفت: همه قرائن نشان می‌دهند که افزایش مبادلات تجاری بدون وقفه و بدون مانع ادامه خواهد یافت. آذرخش حافظی گفت: تجارت افغانستان و ایران در حدود 20 سال پیش که تحریم‌های امریکا جریان داشت با 24 میلیون دلار در سال آغاز شد و اکنون سالانه این رقم به 2میلیارد و 572 میلیون دلار رسیده است. حافظی گفت: روند تجارت افغانستان و ایران به دلیل اینکه همسایه هستند و مرز مشترک طولانی دارند و برای مبادلات راه‌های دسترسی متعدد زمینی وجود دارد، زیاد آسیب پذیر نخواهد بود، زیرا تجارت بصورت مستقیم بین بازرگانان دو کشور صورت می‌گیرد. او همچنین گفت: افغانستان به دلیل همین ویژگی از بازخوردهای احتمالی ناشی از شرایط جدید ایجاد شده برای توافقنامه برجام به شکل مستقیم اثر نخواهد پذیرفت اما امکان دارد به شکل غیر مستقیم به دلیل آنکه تعداد زیادی از افغان‌های مهاجر در ایران مشغول کار و زندگی هستند، بابت بیکاری و بازگشت آنها با چالش روبرو شود. رییس اتاق تجارت و صنایع سازمان همکاری‌های اقتصادی افغانستان، امکان قاچاق دلار از افغانستان به ایران را در حجم زیاد رد کرد و گفت: با توجه به اینکه قیمت دلار در افغانستان و ایران تفاوت قابل ملاحظه‌ای ندارد منطق اقتصادی برای قاچاق آن نیز وجود ندارد.

آمار بازرسی از صنوف در تیرماه

پایگاه خبری اتاق اصناف ایران| آمار کل بازرسی‌ها از صنوف سراسر کشور در تیرماه سال جاری ۲۳۶ هزار و ۲۴۴ فقره بود که ۱۲ هزار و ۵۸۵ فقره پرونده با برآورد جریمه پیشنهادی به ارزش بیش از ۶۳ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال تشکیل شده است. در ماه مذکور ۱۲هزار و ۵۳۶ فقره شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که ۵۶ درصد در بخش کالا و ۴۴ درصد در بخش خدمات بود. از مجموع شکایات دریافتی ۲۱ درصد به صورت حضوری، ۵۵درصد تلفنی و ۲۴ درصد به صورت کتبی دریافت و رسیدگی شده است.

پای فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایرانی به عراق باز شد

فارس|‌رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بازوی دولت در توزیع کالاهای اساسی محسوب می‌شود، گفت: مشکلی در تامین کالاها به خصوص کالاهای اساسی وجود ندارد. امیرحسین فخریان با اشاره به جلسه‌‌ای در سازمان حمایت برای تعیین تکلیف کالاهایی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، گفت: در این جلسه مقرر شد تا برای رساندن کالاهای اساسی به دست مصرف‌کننده اگر لازم باشد دولت سوبسید بدهد تا کالا با قیمت مصوب توزیع شود. همچنین مقرر شده تا فرآیند واردات تا عرضه این کالاها به صورت کامل توسط دولت نظارت شود. فخریان اظهار کرد: یکی از اهداف فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسعه این فروشگاه‌ها در سایر کشورها و به خصوص کشورهای همسایه است. او بیان کرد: تاکنون 2 فروشگاه در بغداد افتتاح شده و در نظر داریم تعداد آنها را در سراسر عراق به ۴۰۰ فروشگاه برسانیم. او همچنین گفت: ترس از تحریم‌ها نباید مانع کار ما شود و برنامه ما این است که در زمینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور عراق ۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنیم.

 

ارسال نظر