خودروسازان معطل قطعه‌سازان

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۷۳
خودروسازان معطل قطعه‌سازان

گروه تشکل‌ها|

صنعت قطعه‌سازی این روزها آنچنان آسیب‌پذیر شده که با هر سیاست‌گذاری جدید، زخم‌های قطعه‌سازان بیشتر سر باز می‌کنند؛ زخم‌هایی که نه تنها ترمیم آن نیازمند زمانی طولانی است بلکه صنایع وابسته را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. طی یکسال گذشته نوسانات نرخ ارز و تصمیمات گاه متناقض دولتی‌ها برای قطعه‌سازان، این صنعت را بیش از گذشته تضعیف کرده است. اکنون اما عدم ترخیص قطعات از گمرک و پیامدهای نامطلوب قیمت‌گذاری خودرو، صنعت قطعه‌سازی کشور را دچار مشکل کرده است. اگرچه به تازگی و با کمک گمرک، بخشی از کالاهای قطعه‌سازان ترخیص شده اما حجم عظیمی از مواد اولیه این صنایع هنوز در گمرکات کشور رسوب کرده است. این امر باعث شده تا تعداد زیادی از خودروهای داخلی به صورت معیوب تولید شده و در انبار خودروسازان دپو شوند، تا آنجا که به گفته دبیر انجمن خودروسازان، در حال حاضر حدود 50 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ایران خودرو و سایپا به دلیل نواقص قطعه قرار دارد. معضل مهم دیگر فعالان این صنعت به تعدیل قیمت‌ها و پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان باز می‌گردد و البته تحریم و افزایش نرخ ارز هم شرایط را پیچیده‌تر کرده است.

   

کمتر کسی است که در مورد خسارت‌های وارد شده به صنعت قطعه‌سازی در طول یک سال گذشته، چیزی نداند و با این همه، طی این مدت نه تنها مشکلات قطعه‌سازان کاهش نیافته، که زخم‌های قدیمی‌تر این صنعت نیز اکنون سر باز کرده‌اند. نزدیک به یک ماه است که مقدار زیادی قطعات خودرو در گمرک مانده و اجازه ترخیص ندارند که این امر موجب شده تا تعداد زیادی خودرو داخلی در کارخانجات به صورت ناقص تولید شوند. به عبارت ساده‌تر، تعداد بسیار زیادی خودرو نیمه ساخت اکنون در کارخانه‌های خودروسازی دپو شده‌اند. این اما در حالی است که از ابتدای شهریورماه، واردات قطعات منفصله ممنوع خواهد شد.

 خروج «خودرو» از دایره تصمیم شورای رقابت؟

به گفته رییس انجمن قطعه‌سازان، افزایش اعتباری خودروسازان داخلی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و تعدیل قیمت خودرو در حاشیه بازار نیاز فوری قطعه‌سازی است. محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران، گفت: قطعه‌سازان در چندماه گذشته با مشکلات متعددی دست وپنجه نرم کردند. عدم ترخیص قطعات از گمرک و پیامدهای نامطلوب قیمت‌گذاری خودرو، صنعت قطعه‌سازی کشور را دچار مشکل کرده است. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: به تازگی با کمک گمرک بخشی از کالاهای قطعه‌سازان ترخیص شده، اما مساله اصلی فعالان این صنعت به تعدیل قیمت‌ها و پرداخت به موقع از سوی خودروسازان باز‌می‌گردد و البته تحریم و افزایش نرخ ارز هم شرایط را پیچیده‌تر کرده است. به گفته نجفی‌منش، با توجه به افزایش نرخ ارز، حد اعتباری خودروسازان داخلی باید دست کم 10 هزار میلیارد تومان افزایش یابد تا بتوانند مطالبات قطعه‌سازان را در یک ماه پرداخت کنند.

از سوی دیگر اما مذاکراتی برای خروج خودرو از دایره اقلام قیمت‌گذاری شده توسط شورای رقابت در حال انجام است تا نرخ خودرو در حاشیه بازار تعدیل شود. این مطالبه بطور جدی از سوی انجمن‌های خودروسازان و قطعه‌سازان دنبال می‌شود و در نامه به رییس‌جمهور و وزیر صنعت نیز مطرح شده است. رییس انجمن قطعه‌سازان در این خصوص گفت: امیدوارم رییس‌جمهور خیلی سریع در این باره تصمیم بگیرند، چراکه حیات 1530 واحد قطعه ساز که بعضی از آنها در آستانه تعطیلی‌اند یا نیرو تعدیل کرده‌اند، به این تصمیم فوری وابسته است. صنعت قطعه‌سازی بطور مستقیم 505 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند و این منظر برای کمک به رونق بیشتر اقتصاد و کاهش نرخ بیکاری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گفته نجفی منش، همکاری شرکت‌های خودروساز خارجی با طرف ایرانی به شرط تسهیل نقل و انتقال پول در آینده ادامه پیدا می‌کند. او افزود: هیچ شرکت خارجی از جمله پژو و رنو تمایل به خروج از ایران ندارند اما تحریم‌های زورگویانه امریکا همکاری را سخت کرده است. طرف‌های خارجی تلاش می‌کنند در مذاکره با امریکا همکاری با ایران را ادامه دهند و اقداماتی هم از سوی دولت ایران در جریان است. اکنون در شرایط حساسی قرار داریم و امید همه به اجرای تصمیم‌های درست و فوری برای بهبود وضعیت صنایع داخلی است.

 دپوی 50 هزار خودرو کف کارخانه ها

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه در حال حاضر حدود 50 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ایران خودرو و سایپا به دلیل نواقص قطعه قرار دارد، گفت: متاسفانه شرکت‌های خودروساز در طرح‌های فروش خودرو، تحویل محصولات را به ماه‌های آینده و حتی یک سال آینده موکول کرده‌اند که این موضوع در کاهش عرضه به بازار تاثیرگذار است. به گزارش ایلنا، احمد نعمت بخش ادامه داد: آنچه خودروسازان تولید می‌کنند به شرط عدم نقص در قطعه به بازار عرضه می‌شود اما فروش مدت‌دار در پیش فروش‌ها، به دلیل اجرای تعهدات قبلی فروش خودروسازان است. علاوه بر این، با توجه به مشکلات تحریم خودروسازان مجبور به فروش مدت‌دار در قراردادها هستند.

دبیر انجمن خودروسازان کشور با اشاره به قطعات خودرویی در گمرک مانده و در انتظار ترخیص گفت: به تازگی رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده قطعات وارد شده تا پایان تیرماه که به صورت «بدون انتقال ارز» انجام شده هرچه زودتر ترخیص می‌شوند، اما انجمن خودروسازان از تصمیمات اخیر دولت مبنی بر توقف واردات و ممانعت‌هایی برای ترخیص قطعات گلایه دارد.

 قطعات چینی، جایگزین قطعات اروپایی‌

نعمت بخش در خصوص وضعیت شرکای اروپایی خودرو سازها گفت: بعید است که این شرکت‌ها به همکاری خود با ایران ادامه دهند. دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص شروع تحریم خودرو از سوی امریکا و آمادگی خودروسازها نیز گفت: تمهیداتی در این خصوص انجام داده‌ایم و در برخی قطعات، کشورهای چین و هند و ترکیه را جایگزین اروپایی‌ها کرده‌ایم. نعمت بخش با بیان اینکه بانک مرکزی همکاری لازم را با ما نکرد، افزود: ما 8/1 میلیارد یورو درخواست دادیم و می‌خواستیم تا قبل از 16 آگوست گشایش اعتبار انجام دهیم، اما فقط 900 میلیون یورو به خودروسازان تخصیص دادند. احمد نعمت بخش ادامه داد: با اقدام صورت گرفته، در حال حاضر قطعه‌سازان در مقابل طرف قرارداد خارجی خود بد حساب شده‌اند و همین امر باعث شده تا زمان تسویه حساب کامل هیچ کالایی تحویل داده نشود.

 او ادامه داد: تا پیش از این، شرکت‌های ایرانی سفارش قطعه می‌دادند و بعد از تحویل کالا، بسته به میزان اعتبار با طرف خارجی تسویه می‌کردند، اما با متنوع شدن واردات بدون انتقال ارز، کالاهای موردنیاز در گمرک ماند و نتوانستیم آنها را ترخیص کنیم که همین باعث شد تا نزد طرف خارجی بدقول شویم . این‌بار باید پول حواله شود بعد به ما کالا بدهند. نعمت بخش افزود: به هر حال تحریم‌ها باعث کاهش تولید خودرو خواهد شد اما تلاش داریم تا تولید امسال ما حداقل به یک میلیون دستگاه برسد. او همچنین در مورد افزایش قیمت مجدد خودرو و کشش بازار گفت: این واقعیت که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده غیر قابل کتمان است ضمن آنکه درآمدها نیز همگام با تورم هفته‌های اخیر افزایش پیدا نکرده که باید راه‌های جایگزین ارایه شود.

 

ارسال نظر