خط ریلی چین به ایران؛ امن، ارزان و سریع

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۰۱

سیده فاطمه مقیمی زیرساخت‌های فعلی حمل و نقل ریلی کشور را برای افزایش حجم مبادلات ریلی با چین کافی دانست و گفت: امتیازاتی چون امنیت، کاهش مدت زمان حمل و هزینه حمل و نقل ریلی به نسبت حمل و نقل دریایی، انگیزه توسعه این بخش را افزایش می‌دهد.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد طرح توسعه حمل و نقل ریلی ایران و چین از چندی پیش به صورت پایلوت به اجرا درآمد و نتایج به دست آمده نشان داد با احتساب زمان و هزینه، این سبک از حمل و نقل در بین سایر شیوه‌های حمل و نقل تجاری بین دو کشور به صرفه‌تر است. مقیمی دو سویه بودن مبادلات تجاری بین دوکشور را در اقتصادی و به صرفه بودن بودن توسعه مسیر ریلی یاد شده، مهم ارزیابی کرد و گفت: نکته مهم در این میان وجود کالا در دو سر خط ریلی است؛ این امتیاز باعث می‌شود هزینه‌های حمل و نقل را مناسب‌تر می‌کند.

وی با اعلام اینکه کماکان سهم حمل و نقل دریایی در مبادلات تجاری ایران و چین از حمل و نقل ریلی بیشتر است، گفت: در صورت تضمین امنیت مسیر ریلی، زمانبندی حرکت، کاهش هزینه‌ها و کوتاه شدن زمان نقل و انتقال می‌توان سهم قابل توجهی از کالای صادراتی را که از طریق دریا جابه‌جا می‌شود را به بخش حمل و نقل ریلی انتقال داد. نایب‌رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران زیر ساخت موجود در حوزه حمل و نقل ریلی کشور را برای توسعه حمل و نقل ریلی مناسب و کافی ارزیابی کرد و گفت: خطوط ریلی داخلی از اکثر شهرهای دارای ظرفیت‌های صادراتی و تولیدی ما عبور می‌کند و باید درصدد بود در بخش‌هایی که بریدگی وجود دارد، اتصال کامل ایجاد کرد تا شبکه ریلی منسجمی برای اتصال به خطوط بین المللی ایجاد شود. سیده فاطمه مقیمی افزود: در حال حاضر واگن‌های موجود برای حجم کالای موجود کافی است و در صورت نیاز قطعا برای افزایش آنها اقدامات لازم صورت خواهد پذیرفت.

وی مسیر ریلی راه‌اندازی شده میان چین و ایران را امن توصیف کرد و گفت: مسیر ریلی به نسبت سایر شیوه‌های حمل و نقل کمتر تحت تاثیر تحریم‌هاست و امیدواریم به عنوان یک مسیر جایگزین، بتوان از آن برای تسهیل فرایند حمل و نقل تجاری در تحریم‌ها استفاده کرد. شایان ذکر است ترانزیت کالا از طریق حمل ونقل ریلی میان چین و ایران از دو سال قبل آغاز شد و طی ماه‌های گذشته فعالیت جدی خود را آغاز کرده است و طی سه ماه گذشته دومین قطار چینی راهی ایران شد..

چین پس از خروج یکجانبه امریکا از برجام، با وجود خط و نشان‌های امریکا برای کشورهای دنیا در خصوص عوارض ادامه تبادلات تجاری، توسعه تبادلات تجاری پکن روند رو به رشدی داشته است. مسیر ریلی چانگشا - تهران یکی از کلیدی‌ترین و موثرترین مسیرها برای تردد قطارهای باربری بین چین و اروپا و در مسیر خطوط ریلی این کشورها قرار دارد.

این قطار شامل 50 کانتینر بار از این استان به سمت ایران در حرکت است و اقلامی شامل منسوجات، پوشاک و کفش، لامپ و چراغ را شامل می‌شود زمان سفر این قطار باری 16 روز به طول می‌انجامد که به مراتب از حمل بار با کشتی به ایران که دستکم 35 روز زمان می‌برد، سریع‌تر است.

حرکت ترن‌های باربری چین به مقصد آسیا از جمله جمهوری اسلامی ایران، یکی از تدابیر این کشور برای پیشبرد همکاری‌های اقتصادی طرفین و تلاشی در راستای اجرای برنامه راه ابریشم نوین است که به گفته چین یکی از اصلی‌ترین گذرگاه‌های آن ایران است.

دیپلماسی حرکت قطارهای باربری از چین که هر روز بر شمار آنها افزوده می‌شود از جمله راهکارهایی است که می‌تواند باعث رشد تبادلات تجاری ایران و چین به عنوان دو شریک بزرگ تجاری در یک دهه گذشته شود.

 

 

ارسال نظر