پیشنهاد6گانه برای تامین زنجیره دارو

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۷:۰۳
کد خبر: ۱۲۷۱۱۴
پیشنهاد6گانه برای تامین زنجیره دارو

عضو کمیسیون حمایت قضایی و مالکیت فکری اتاق ایران و فعال صنعت دارو، در یادداشتی به ارایه پیشنهادهایی در خصوص تامین زنجیره دارو در شرایط فعلی پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، عباس کبریایی‌زاده با انتقاد از سیاست‌ها و اقدامات نسنجیده و لحظه‌ای بانک مرکزی که نشان از سردرگمی مسوولان در مدیریت شرایط پیش‌رو دارد، گفت: این موضوع برای کشور و به‌خصوص زنجیره تامین داروی مردم مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. حاصل این سیاست‌های نسنجیده و خلق‌الساعه مختل‌کردن زنجیره تامین داروی مورد نیاز مردم به‌خصوص در ماه‌های آینده خواهد بود. به همین دلیل راهکارهایی برای عبور از این شرایط پیشنهاد می‌شود:

به گفته او، اولین اقدام در شرایط پیش‌رو و تحریم‌های احتمالی، کوتاه‌کردن سلسله‌مراتب تصمیم‌گیری و ایجاد ساختاری چابک است که مدیران شرکت‌های تولیدی و وارداتی اعم از مدیرعامل و مسوول فنی مشترک، بسیاری از مسوولیت‌ها را بپذیرند و سلسله‌مراتب صدور مجوزها در اداره دارو کوتاه شود. کبریایی‌زاده افزود: به دلیل اینکه ساختار تصمیم‌گیری در اداره دارو بلند و بسیاری از امور غیرضروری به کارشناسان و مدیران اداره دارو واگذارشده است، باعث شده طول مدت دوره تصمیم‌گیری طولانی، روابط به‌جای ضوابط حاکم و فساد ناشی از روابط تعیین‌کننده باشد. بنابراین در شرایط حاضر، درگیرکردن مدیران عامل و مسوولان فنی در پذیرش مسوولیت‌ها و چابکی زنجیره تامین بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

دومین پیشنهاد این فعال صنعت دارو برای برون برفت از این وضعیت این است که کمیته‌هایی نظیر کمیته تحریم، تخصیص ارز و... باید به ظرافت‌ها و حساسیت‌های زنجیره تامین دارو آگاه باشند، مبنی بر اینکه از زمان اقدام تا تامین مواد برای تولید شرکت‌ها و یا واردات داروی ساخته‌شده حداقل شش ماه زمان نیاز دارند. زمان موردنیاز برای زنجیره تامین دارو به دلیل مشکلات ناشی از نقدینگی، تحریم‌های بانکی و.... هم‌اکنون نیز بسیار طولانی و شکننده شده است.

سومین مورد اما به گفته او، اصل وحدت فرماندهی اساسی‌ترین اصل در شرایط حاضر برای چابک کردن زنجیره تامین است. بنابراین مسوولان سازمان غذا و دارو باید اصرار داشته باشند که تمام اختیارات فرماندهی در شرایط حاضر را در اختیار داشته باشند، در غیر اینصورت نمی‌توانیم شاهد پاسخگویی موثر و مسوولانه باشیم.

او همچنین پیشنهاد کرد که زمینه همکاری با کشورهای اروپایی که با امریکا روابط تجاری زیادی ندارند، بررسی شود و برای روابط بانکی و تامین مواد با اینگونه کشورها بیشتر کار شود. کشورهای اروپای شرقی و برخی کشورهای اروپای غربی در زمینه برای همکاری مشترک پیشنهاد می‌شوند.

پنجمین پیشنهاد که از سوی قابل طرح است اینکه گشایش اعتبار با روبل نیز برای صنعت دارو مجاز شود چراکه کشوری مانند روسیه می‌تواند کانال انتقال پول باشد. در نهایت آخرین توصیه می‌شود برای واردات داروهای فوریتی نباید دچار شتاب‌زدگی شد و امور به شرکت‌های متفرقه و فرصت‌طلب سپرده شود بلکه واردات باید توسط شرکت‌های صاحب پروانه رسمی انجام شود تا سوداگری حاکم نشود. کاری که متاسفانه در دولت نهم انجام و باعث آسیب جدی به مردم شد.

 

ارسال نظر