تهدید مواد اولیه برای ۱۲۰ میلیون دلار صادرات کفش ایرانی

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۰۳۳

رییس جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش؛ تامین مواد اولیه را مهم‌ترین معضل این صنف دانست و گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل این صنف که موجب رکود سنگین در کارخانه‌ها شده است تامین مواد اولیه است که بخشی از آن از خارج از کشور و بخشی در داخل تولید می‌شود اما به دلیل نوسانات قیمت ارز اکنون با تلاطم قیمت و کمبود در بازار مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه فعالیت شان با اختلال روبرو شده و از ادامه تولید بازمانده‌اند، عنوان کرد: این صنعت حال و روز خوبی ندارد که امیدواریم با سیاست‌گذاری‌های جدید دولت التهابات کنونی بازار مرتفع شود زیرا در غیر این صورت با کاهش تولید و ریزش نیروی انسانی شدید مواجه خواهیم شد. لشگری اولویت اول واحدهای تولیدی را تامین مواد اولیه عنوان کرد و افزود: تامین مواد اولیه باید در دستور کار مراجع تصمیم‌گیر و ذی‌ربط قرار گیرد که این امر چه از طریق بازار آزاد و یا بورس کالا که به دلیل التهابات ارزی با تکانه‌های شدیدی در این زمینه مواجه شده، می‌بایست در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد. زیرا قیمت مواد اولیه دایم در حال تغییر است و حداقل به سه برابر قیمت قبلی رسیده است. وی افزود: فقط در مورد یک ماده اولیه به نام دی او پی که الکلی است که توسط پتروشیمی اراک تولید می‌شود هفته گذشته شکاف عرضه و تقاضا به سه برابر رسید یعنی تقاضای کاذب افزایش پیدا کرد و آن هم به این دلیل که برخی از این نابسامانی سوءاستفاده کرده و این مواد را صادر می‌کنند. رییس جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش با تصریح بر اینکه اما اتفاق نامطلوبی که در این شرایط در حال وقوع این است که قیمت‌های تمام شده در صنعت ما به قیمت‌های جهانی نزدیک می‌شود، یادآورشد: این مساله باعث می‌شود مزیت قیمتی را از دست بدهیم. تغییرات و نوسانات ارزی و مشکلاتی که در بورس کالا پیش آمده در نرخ پایه مزیت قیمتی محصولات خود را از دست داده و بازارهای خارجی را به رقبا واگذار کنیم.

لشگری میزان صادرات کفش ایران را 120‌ میلیون دلار عنوان کرد و بیان داشت: کفش ایرانی به بازارهای منطقه صادر می‌شود که اکنون با گران شدن ارز دیگر واردات کفش دوزان را تهدید نمی‌کند بلکه صادرات مواد اولیه و خام که به‌صورت قانونی و قاچاق صورت می‌گیرد بزرگ‌ترین چالشی ‌است که با آن روبه‌رو هستیم.

به گفته وی در حال حاضر رویه‌های چرمی، مواد پتروشمی نظیر زیره‌های کفش، چرم مصنوعی، ‌پاشنه کفش و بسیاری از مواد اولیه‌ای که در ساخت کفش دخیل هستند صادر می‌شوند؛ تولید کفش برای کسانی که در زمینه کفش فعالیت می‌کنند مقرون به صرفه نیست به همین دلیل برخی به‌صورت قانونی و قاچاق به صادرات روی آورده‌اند. ترکیه مقصد اصلی چرم ایرانی است که در آنجا تبدیل به کالاهایی چون کیف و کفش شده و به اروپا و حتی کشور خودمان با قیمت گزاف‌تری صادر می‌شود.

رییس جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش در ادامه در خصوص تصمیم کمیسیون اقتصادی درباره لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تا هشت منطقه آزاد و سیزده منطقه ویژه تجاری و تاثیر آن بر روند تولید داخلی، اظهار داشت: در این زمینه نامه‌های متعددی به وزارت صنایع و دفتر صنایع تکمیلی صنایع نساجی و پوشاک ارسال کرده ایم و یادآورشده ایم که افزایش این مناطق به ضرر تولید و صنایع داخلی است زیرا در عمل این مناطق حیات خلوتی شده‌اند برای ورود کالای قاچاق به کشور و در حد زیادی از اهداف تعیین شده و اصلی خود دور مانده‌اند.

علی لشگری، با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل کشور افزایش منطقه آزاد نیست، یادآور شد: این مناطق امتحان خود را طی 40 سال گذشته پس داده‌اند.

 

ارسال نظر