تجهیز تشکل‌ها برای نقش‌آفرینی در اقتصاد

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۴۳
تجهیز تشکل‌ها برای نقش‌آفرینی در اقتصاد

روز گذشته، نشست شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران با هیات رییسه این اتاق، به منظور تجهیز و تقویت تشکل‌ها برگزار شد. شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران، که به گفته رییس آن می‌تواند در نقش بازوی مشورتی و اجرایی اتاق بازرگانی ایفای نقش کند، از ابتدای سال جاری و با هدف بهره‌گیری از توان و ظرفیت تشکل‌ها در مدیریت اقتصاد بخش‌خصوصی و مشورت‌دهی به دولت و دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده است. از جمله مهم‌ترین اقدامات این شورا طی این مدت، ارزیابی عملکرد و رفتار سازمان بورس در طی دو سال اخیر بوده و البته، به گفته دست اندرکاران این شورا، قرار است از این پس وظایف دیگری هم بر عهده این نهاد گذاشته شود. رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست از تصویب آیین‌نامه‌ای در جهت حمایت از تشکل‌ها در هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران خبرداد و گفت: بر اساس این آیین‌نامه، برنامه‌های توانمندسازی و توسعه‌ای تشکل‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه در دستورکار اتاق قرار گرفته است. از دیگر برنامه‌های اتاق تهران که در این نشست مطرح شد، «ارایه تسهیلات برای خرید ساختمان اداری تشکل‌ها» برای کمک به تشکل‌ها بود. تشکیل کارگروه ستاد مقابله با تحریم‌ها در اتاق تهران و دعوت از اعضای شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران برای مشارکت در نشست‌های این کارگروه نیز از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

    

به باور کارشناسان، در حال حاضر راهی برای برون رفت از بن بست اقتصادی و مسائل سیاسی و اجتماعی وجود ندارد، جز اینکه نگاه ویژه‌ای به تشکل‌ها در سطوح مختلف صورت بگیرد. از آنجایی که اتاق بازرگانی نقش رهبری و هدایت‌گری تشکل‌های اقتصادی کشور را بر عهده دارد، شکل‌گیری اتاق تشکل‌ها در زیر مجموعه اتاق بازرگانی در واقع تحقق یکی از اهداف مهم این نهاد بوده که در اساسنامه آن هم مورد تاکید قرار گرفته است.

در نشست اعضای هیات مدیره شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران با هیات رییسه این اتاق، ضمن بررسی عملکرد این شورا، در خصوص راهکارهایی برای استفاده بیشتر از توان مشورتی این شورا بحث و تبادل‌نظر شد. شورای مشورتی تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از ابتدای سال جاری و با هدف بهره‌گیری از توان و ظرفیت تشکل‌ها در مدیریت اقتصاد بخش‌خصوصی و مشورت‌دهی به دولت و دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده است.

در نشست اخیر اعضای هیات مدیره شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران با هیات رییسه این اتاق، ابتدا اعضای این شورا به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و سپس اعضای هیات رییسه اتاق تهران با اعلام حمایت از شورای مشورتی تشکل‌ها، بر برنامه‌ریزی‌ این اتاق برای توسعه و تقویت تشکل‌ها و ورود این بخش از اقتصاد کشور به تصمیم‌سازی‌ها تاکید کردند.

محمدرضا مرتضوی، رییس شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران، با ارایه گزارشی از روند شکل‌گیری این نهاد و عملکرد آن طی چهار ماه گذشته گفت: تشکل‌ها و اتحادیه‌های عضو اتاق بازرگانی از توانمندی و ظرفیت بالایی برخوردارند و شورای مشورتی تشکل‌ها می‌تواند به عنوان بازوی مشورتی و اجرایی اتاق بازرگانی نقش خود را در راستای اهداف بخش خصوصی در حوزه‌های اقتصادی ایفا کند. مرتضوی سپس یکی از اقدامات مشترک میان اتاق تهران و تشکل‌ها را، ارزیابی عملکرد و رفتار سازمان بورس در طی دو سال اخیر عنوان کرد و خواستار بررسی و تحلیل نقاط ضعف و قوت این نهاد از سوی بخش‌خصوصی شد.

  راه برون رفت از موانع اقتصاد

تشکل‌های بخش خصوصی در واقع خانواده اصلی اقتصاد کشور هستند و در صورتی که بتوانند از ابزارهای خودشان استفاده کنند، می‌توانند در برون رفت کشور از بن بست‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی راهگشا باشند. از این رو، علی نقیب دیگر عضو شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران و از مدیران باسابقه صنعتی در بخش خصوصی که انجمن صنایع شوینده و بهداشتی را هدایت می‌کند نیز، به شرایط پیش آمده برای اقتصاد کشور به ویژه طی ماه‌های اخیر اشاره و بر نقش تشکل‌ها در برون‌رفت از مشکلات داخلی تاکید کرد. او گفت: در صورتی که تشکل‌ها و اتحادیه‌ها با حمایت‌های درست و به موقع، قدرت واقعی خود را به دست آورند، با کمک این بخش‌ها می‌توان برون‌رفت از مشکلات داخلی در حوزه اقتصاد و رفع موانع موجود را تضمین کرد.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی توسط تشکل‌ها، یکی از خواسته‌های دیرینه فعالان بخش خصوصی بوده و هست. در این جلسه، علاوه بر اینکه دیگر اعضای شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران دیدگاه‌های خود را مطرح کردند، کاوه زرگران دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نیز بر حمایت اتاق بازرگانی از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی توسط تشکل‌ها تاکید کرد.

از سوی دیگر، راه‌اندازی خانه تشکل‌ها در راستای حمایت اتاق تهران از تشکل‌ها مورد تقدیر قرار گرفت. رضا پدیدار عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، در این نشست طی سخنانی تلاش‌های صورت گرفته از سوی اتاق تهران در جهت حمایت از تشکل‌ها و به‌ویژه راه‌اندازی خانه تشکل‌ها را قابل تقدیر دانست.

  حمایت از تشکل‌ها در اولویت

در ادامه این نشست، رییس اتاق بازرگانی تهران طی سخنانی، کمک به تشکل‌ها برای دستیابی به توانمندی بیشتر و نقش‌آفرینی ملموس در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را یکی از اولویت‌های کاری این اتاق در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی عنوان کرد. به گفته مسعود خوانساری، راه‌اندازی خانه تشکل‌ها از سوی اتاق تهران از اقداماتی بود که در راستای توانمندسازی تشکل‌های اقتصادی و استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این تشکل‌ها انجام گرفت. خوانساری گفت: با تجهیز یک ساختمان در مرکز تهران، تشکل‌ها مکان مناسبی برای رسیدگی به امور خود به دست آورده‌اند. خوانساری سپس با اشاره به تصویب آیین‌نامه حمایت از تشکل‌ها در هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، افزود: بر اساس این آیین‌نامه، برنامه‌های توانمندسازی و توسعه‌ای تشکل‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه «نرم‌افزار، پژوهش و آموزش، برگزاری نمایشگاه‌ها و نیز تهیه بانک اطلاعاتی» در دستورکار قرار گرفته است. او همچنین «ارایه تسهیلات برای خرید ساختمان اداری تشکل‌ها» را از دیگر برنامه‌های اتاق بازرگانی تهران برای کمک به تشکل‌ها عنوان کرد.

خوانساری در ادامه با اشاره به درخواست تشکل‌ها برای واگذاری اجرای نمایشگاه‌های تخصصی به این بخش، افزود: در این رابطه در اتاق تهران جلسات کارشناسی زیادی برگزار شده است. در حال حاضر اتاق تهران این آمادگی را دارد تا طرح مدون شورای تشکل‌ها، در رابطه با این موضوع را در اختیار دولت قرار داده و برای تحقق این خواسته، آن را از طریق معاون اول رییس‌جمهوری پیگیری کند.

تشکیل کارگروه ستاد مقابله با تحریم‌ها در اتاق تهران و دعوت از اعضای شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران برای مشارکت در نشست‌های این کارگروه از مواردی بود که در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین حمایت اتاق تهران از تشکل‌ها و اقدامات این اتاق برای توانمندسازی این بخش از اقتصاد کشور موضوعی بود که از سوی اعضای حاضر در جلسه بر آن تاکید شد. درخواست از شورای مشورتی تشکل‌ها برای ارایه پیشنهادها و ساز و کار تقویت تشکل‌ها نیز دیگر موضوعی بود که در این نشست توسط اعضا مطرح شد. از آن سو، تدوین طرح جامع اجرایی واگذاری برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به تشکل‌ها از سوی شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران برای عملیاتی کردن آن از طریق رایزنی با دولت، از موضوعاتی بود که توسط اعضای هیات رییسه اتاق تهران در دیدار با اعضای شورای مشورتی تشکل‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.

گفتنی است شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران متشکل از 9 عضو است که همگی از مدیران باسابقه تشکلی و از فعالان اقتصادی در رشته‌های مختلف هستند و هماهنگی فعالیت‌های تشکل‌های بخش خصوصی با اتاق بازرگانی تهران را در جهت تقویت توانمندی و اثرگذاری تشکل‌ها پیگیری می‌کنند.

 

ارسال نظر