اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۷۸۵

خروج صادرکنندگان واقعی از چرخه تجارت زعفران

مهر| عضو شورای ملی زعفران، از افزایش ۶۰۰ هزارتومانی قیمت این محصول در بازار خبر داد و گفت: صادرات از دست صادرکنندگان واقعی، خارج شده است. علی حسینی اظهار کرد: حداقل قیمت این محصول هم‌اکنون، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزارتومان و حداکثر نرخ آن ۷ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان است که ۹۰ درصد محصولی که بالاترین نرخ را دارد، در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی است. حسینی با بیان اینکه صادرات این محصول نیز از دست صادرکنندگان واقعی خارج شده است، تصریح کرد: صادرات این محصول در سال جاری رشد داشته؛ اما ما معتقدیم این صادرات برای صادرکنندگان اصلی و سرمایه‌گذاران نبوده است، بلکه عده‌یی برای تامین ارز، صادرات زعفران را انجام می‌دهند، که متخصص نیستند و رقابت مخرب در بازارهای جهانی با صادرکنندگان واقعی را در پیش گرفته‌اند که این امر به صادرات ما طی سال‌های آینده آسیب جدی وارد می‌کند. او ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت در این حوزه، گفت: اگر سازمان تعاون روستایی از بازار خارج شود، زعفران به قیمت منطقی و واقعی خود برمی‌گردد. عضو شورای ملی زعفران، با بیان اینکه هم‌اکنون سازمان مرکزی تعاون روستایی بازار زعفران را کنترل می‌کند، ادامه داد: سال گذشته این سازمان، ۷۰ تن زعفران خریداری و دپو کرده و هم‌اکنون گاهی مقداری از آن را در بورس و غیره عرضه می‌کند که همین مساله، باعث نوسانات بازار طلای سرخ شده است. او گفت: اگر دولت به همین منوال جلو برود، ۱۰ سال آینده زعفرانی نخواهیم داشت.

رکورد تولید شکر

فارس| دبیر انجمن قند و شکر ایران گفت: سال گذشته رکورد بی‌نظیری در تولید شکر زدیم، به‌طوری که ۲ میلیون و ۱۵ هزارتن شکر تولید شد و امسال نیز مجوزی برای واردات شکر داده نشده و شکر با نرخ کیلویی ۳۱۰۰ تومان به وفور در دسترس مردم است. بهمن دانایی، در مورد آخرین وضعیت تولید شکر در کشور، بیان کرد: سال گذشته رکورد بی‌نظیری در تولید شکر ثبت شد، به‌طوری که 2 میلیون و 15 هزار تن شکر تولید کردیم که یک میلیون و 143 هزار تن آن در بخش چغندر قند و 872 هزار تن آن در بخش نیشکر بوده است. او با اشاره به اینکه رکورد تولید شکر هیچ‌وقت در کشور سابقه نداشته و بالاترین میزان تولید مربوط به سال 85 با یک میلیون و 274 هزارتن بوده، تصریح کرد: البته این رقم تا سال 92 روند کاهشی یافته بود و به یک میلیون و صد هزارتن رسیده بود. دبیر انجمن قند و شکر ایران به این نکته اشاره کرد در سال 96 فقط 200 هزار تن کمبود و نیاز به واردات داشتیم و 90 درصد را از محل تولید داخل تامین کرده‌ایم که یکی از دلایل آن محدود کردن واردات شکر توسط وزارت جهاد کشاورزی است که اجازه نداد تا واردات شکر تولیدکننده نتواند شکر تولیدی خود را در بازار بفروشد.

هشدار به خریداران خودروهای لیزینگی

مهر| انجمن ملی لیزینگ ایران هشدار داد: مشتریان در زمان خرید خودرو، نسبت به اعتبار شرکت‌ها و اشخاص آگهی‌دهنده تحت نام لیزینگ، دقت کنند. در اطلاعیه این مرکز آمده است: «در شرایط فعلی اقتصاد کشور و آشفته بازار ثبت نام و پیش فروش خودرو و امکان بهره‌برداری اشخاص حقیقی و حقوقی سود جو از نام و اعتبار نهادهای مجاز در بازار واسطه‌گری پولی و مالی تحت عنوان فروش لیزینگی و اعتباری خودرو و با درج عباراتی مانند کارگزار رسمی لیزینگ بانکی، نماینده لیزینگ معتبر، لیزینگ دولتی و استفاده از واژه‌های واسپاری و لیزینگ مجاز، قطعا عده‌یی از هموطنان و شهروندان در معرض اینگونه آگهی‌ها قرار گرفته و بدون شناخت از ماهیت و صلاحیت اشخاص آگهی‌دهنده با عناوین یاد شده، نسبت به واریز وجه و مبالغی بابت پیش پرداخت یا ثبت نام به حساب آنان اقدام می‌کنند. در این ارتباط ضروری است تا رسانه‌ها و همچنین هموطنان و شهروندان گرامی به نکات زیر توجه کنند: شرکت‌های لیزینگ دارای مجوز فعالیت و به عبارتی مجاز نسبت به ثبت نام یا پیش فروش خودرو اقدام نکرده و در تاریخ این نامه هیچ گونه تعهدی به مشتریان و عموم مردم بابت دریافت مبالغ پیش فروش و ثبت نام ندارند. براساس مفاد دستورالعمل اجرایی نظارت بر شرکت‌های لیزینگ مصوب ۱۴ دیماه ۹۵ شورای پول واعتبار که در تاریخ ۲۸ دیماه ۹۵ توسط بانک مرکزی به این انجمن ابلاغ شده است؛ ایجاد شعبه و نمایندگی توسط شرکت‌های لیزینگ مجاز صرفا پس از تایید بانک مرکزی امکان‌پذیر است و شرکت‌های لیزینگ مجاز حق واگذاری عاملیت انعقاد قرارداد و اعطای تسهیلات (کارگزاری) به دیگران ندارند.

اسامی و مشخصات شرکت‌های لیزینگ مجاز در سایت بانک مرکزی قسمت موسسات اعتباری مجاز به آدرس www.cbi.ir و همچنین سایت اینترنتی انجمن ملی لیزینگ ایران به آدرس http://iranlease.co قابل مشاهده است. هموطنان می‌توانند قبل از واریز هرگونه مبلغ به حساب آگهی‌دهندگان تحت نام کارگزاری لیزینگ، لیزینگ دولتی، لیزینگ بانکی یا انعقاد قرارداد با آنان، از طریق انجمن ملی لیزینگ ایران نسبت به احراز صلاحیت و اعتبار شرکت‌های لیزینگ مورد نظرکسب اطلاع کنند.»

 

ارسال نظر