ثبات به اقتصاد ایران باز می‌گردد؟

۱۳۹۷/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۷۸۳
ثبات به اقتصاد ایران باز می‌گردد؟

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران معتقد است که بازار بی‌ثبات است و بازگرداندن ثبات به آن، همانطور که رییس جدید بانک مرکزی هم اعلام کرده، باید در اولویت قرار بگیرد. سید حسین سلیمی به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: رشد بازار سرمایه طی روزهای اخیر ناشی از تلاش برای ساماندهی فروش ارز صادرکنندگان گروه‌های پتروشیمی و فولادی است. او افزود: پیش‌ از این مشخص نبود که ارز صادرکنندگان این گروه‌ها باید با چه نرخی عرضه ‌شود و از سوی دیگر بعضی احتمال فروش با نرخ 4 هزار و200 تومان را مطرح می‌کردند. به گفته سلیمی، به‌تازگی درباره عرضه این ارز در بازار ثانویه و تعیین نرخ بالاتر برای فروش توافق شده است و همین مساله به رشد شاخص کل در بازار سرمایه انجامید. او اظهار کرد: امید است که روند رشد در بازار سرمایه ادامه پیدا کند اما نقشه‌ها و برنامه‌های کوتاه‌مدت (یک‌روزه و یک‌هفته‌ای) احتمال بروز نوسان را تشدید می‌کند.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بیان کرد: یک احتمال دیگر درباره تغییر شاخص کل معامله کارگزاری‌های دولت و اشخاص حقوقی است. به گفته او، این امکان محتمل است و باید بررسی کرد که چه میزان از خرید سهام توسط حقوقی‌ها انجام‌شده و چه میزان از سوی حقیقی‌های خریداری شده است. به گفته سلیمی، ارائه پیشنهاد مذاکره از سوی ترامپ هم‌زمان با تفاهم در مورد فروش ارز صادراتی در بازار ثانویه به کمک شاخص کل آمده است. این مساله روانی همچنین بر نرخ دلار در بازار داخلی اثر گذاشت و کاهش آن را به دنبال داشت.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در ادامه گفت: به‌طورکلی مجموع شرایط نشان از دیدگاه مثبت در بازار سرمایه دارد. به گفته او، از دیگر نکات اثرگذار در وضعیت بازار سرمایه تغییر ریاست بانک مرکزی و تاکید رییس‌کل جدید بر اعلام برنامه‌یی تازه در آینده است. سلیمی تصریح کرد: وعده ریاست جدید ثبات بیشتر است و این مساله به اثرگذاری مثبت در بازار منجر شده است. البته هم‌زمان با حضور عبدالناصر همتی در بانک مرکزی قیمت سکه افزایش پیدا کرد اما در بازار نه کسی سکه می‌فروشد و نه می‌خرد و در بعضی موارد تنها فروش انجام می‌شود. افزایش نرخ ارز در بازار داخل هم با رکود خریدوفروش همراه شده است.

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون سوال این است که حضور رییس جدید در بانک مرکزی تا چه اندازه به بهبود وضعیت اقتصاد کمک می‌کند؟ تحولات اقتصادی ناشی از تصمیم یک فرد نیست؛ یک مجموعه در این باره تصمیم و سیاست‌گذاری می‌کنند و نمی‌توان انتظار داشت که با تغییر یک فرد از مجموعه به ناگاه بازار سروسامان پیدا کند. او افزود: بهره بانکی، ثبات بازار و دیگر شاخص‌های اقتصادی همه باید اصلاح و بهبود پیدا کند. وضعیت اقتصاد در چهار ماه گذشته نشان می‌دهد، بانک مرکزی عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشته است. به گفته نایب رییس کمیسیون بازار پول وسرمایه اتاق تهران، پس از تک‌نرخی کردن ارز هر زمان که بانک مرکزی اعلام کرد افزایش قیمت حباب است و واقعی نیست، قیمت بیشتر شد. به گفته او، بازار بی‌ثبات است و بازگرداندن ثبات به آن، همانطور که رییس جدید بانک مرکزی هم اعلام کرده، در اولویت قرار گرفته است. امیدواریم تجربه سیاسی، بانکی و دانش اقتصادی رییس‌کل جدید بانک مرکزی برای بازگرداندن ثبات به کمک او بیاید هرچند بی‌ثباتی‌های اخیر نه ناشی از عملکرد یک فرد بلکه محصول یک مجموعه است.

 

ارسال نظر