کامیون‌داران در انتظار افزایش کرایه‌های حمل

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۴۴

مسعود دانشمند رییس فدراسیون حمل و نقل در واکنش به اعلام خبر معاون وزیر راه و شهر‌سازی مبنی بر اجرای طرح گسترده بیمه تکمیلی رایگان رانندگان حمل و نقل جاده‌ای، اظهار داشت: پرداخت حق بیمه رانندگان توسط دولت در برابر مشکلات مالی این صنف عدد بزرگی نیست که قابل توجه باشد.

وی با بیان اینکه در جایی که قیمت لاستیک کامیون در مدت زمان کوتاه به سه برابر افزایش پیدا کرده، پرداخت حق بیمه نمی‌تواند دردی را دوا کند، گفت: وقتی یک راننده ماهی 3 تا 4 بار به بندعباس می‌رود و هر سفر را به‌طور مثال 7 میلیون تومان کرایه می‌گیرد، اگر 21 میلیون درآمد را برایش در نظر بگیریم در کنار 3 برابر شدن قیمت لاستیک که در حال حاضر به حلقه‌یی 5 میلیون رسیده و باید بعد از هر 100 هزار کیلومتر تعویض شود، هزینه‌های جنبی را هم در نظر بگیرید که این موارد امکان ادامه کار را برای رانندگان کامیون سلب کرده است.

رییس فدراسیون حمل و نقل با اشاره به هزینه‌های جنبی رانندگان گفت: هزینه قطعات این کامیون‌ها به دلیل فرسودگی ناوگان در بسیاری از موارد بالا است. هزینه سوخت نیز به دلیل تردد در مسیرهای طولانی قابل توجه است ضمن اینکه پرداخت عوارض بزرگراه‌ها، بیمه‌یی که باید برای بار بپردازد، حق کمیسیونی که باید برای صدور بارنامه تحویل دهد و حقوق خود راننده را نیز باید به این فهرست اضافه کنید.

وی با اشاره به بحث استهلاک کامیون‌ها گفت: رانندگان در اکثر موارد به صورت اقساط خودروی خود را خریداری کرده‌اند و به بانک‌ها مقروض هستند. حالا در کنار اینها هزینه‌های خانواده این افراد را هم در نظر بگیرید که وقتی این هزینه‌ها با هم همخوانی نداشته باشد راننده بدهکار می‌شود. به همین خاطر در حال حاضر برخی از این رانندگان با مراجعه به بانکی که بدهکار هستتند، ماشین خود را تحویل داده و مابه التفاوت پول حاصل از آن را سپرده‌گذاری می‌کنند یا به کار کوچک می‌زنند که اگر این رویه ادامه پیدا کند به زودی ناوگان زمینی ما با معضلات عدیده‌یی در خصوص حمل و نقل کالا روبرو خواهد شد.

دانشمند با تاکید بر اینکه با توجه به تورم و مواردی از این دست بخشیدن حق بیمه نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات این صنف باشد، یادآور شد: رانندگان می‌گویند نمی‌توانند با این کرایه حمل هزینه‌های خود را جواب دهند حتی بعد از تحصنی که چندی پیش از سوی این صنف انجام شد و وعده‌هایی از سوی دولت داده شد تاکنون اقدام جدی در جهت بهبود وضعیت آنها انجام نشده است. وی افزود: یک فرمولی ارائه شد و گفتند کرایه حمل را بر مبنای تن کیلومتر قرار دهید درحالی که الان هم همین عدد وجود دارد و اختراع جدیدی نیست. متاسفانه زبان قابل درک بین رانندگان و دولت وجود ندارد و از آنجا که رانندگان اکثرا تک مالکیتی هستند بنابراین نمی‌شود همه رانندگان را جمع کرد و با آنها صحبت کرد. اگر شرکت مالکیتی بودیم و چندین شرکت بزرگ مسوولیت 50 درصد ناوگان را داشتند و به نمایندگی با وزارت صنعت به تفاهم می‌رسیدند بخشی از این مشکلات حل می‌شد.

به اعتقاد دانشمند منطقی‌ترین راه برای عبور از این معضل این است که تورم و میزان هزینه‌ها را با توجه به عدد تورمی که هر سال توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود به کرایه رانندگان کامیون اضافه کنیم تا بدینوسیله بخشی از موانع و مشکلات این صنف مرتفع شود. وی با بیان اینکه با همکاری وزارت راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده‌یی بخشی از مشکلات کامیون‌داران و فعالان این عرصه که مرتبط با این بخش از دستگاه دولتی بود حل شده است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز به تعهدات خود عمل نکرده است و عمده نارضایتی‌ها به عملکرد وزارت صمت برمی‌گردد.

 

 

ارسال نظر